oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av felicety » 13 apr 2012, 21:14

har vært på EU med bilen i dag... og det var ikke særlig positivt :S
det var oljelekasje rundt toppen? men også olje lekasje ut av drivaksel....? eller noe sånt..... er dette fryktelig gale?
og er det vanskjelig og få til? noen som vet prosedyren på å fikse sånt? har en veldig flink kompis på bil... men han har aldri skrudd saab før. masse crysler voyager og ford. er saaben verre i forhold?
håper noen kan hjelpe meg med litt innside info eg kan vidreformidle.... :)
sånn forutnom dette var det bremser... dårlig virkning? rust på skive, handbrekk kun på ene hjulet og bremserør og stor slakk i bærekule.
sukk!! vart litt satt ut når eg fikk "dommen".....
setter stor pris på om noen her inne kan hjelpe meg på vei, om det er vanlige feil på en saab 9-3......

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av little_e » 13 apr 2012, 22:24

Scan og legg ut skjemaet fra EU-kontrollen, kanskje litt lettere å gi tips til hva feilene er :)
Et annet tips er å være med på kontrollen og spørre kontrollmannen "hva er det som er feil her?" :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av felicety » 13 apr 2012, 22:30

little_e skrev:Scan og legg ut skjemaet fra EU-kontrollen, kanskje litt lettere å gi tips til hva feilene er :)
Et annet tips er å være med på kontrollen og spørre kontrollmannen "hva er det som er feil her?" :)

ja, eg lurte på å skanne det... men vet ikke hvordan få det inn her.... :)
prøvde spørre så mye eg kunne... men selv om han prøvde forklare det for meg, skjønner eg det ikke :S
syns bil er vanskelig... det han sa... få noen privat til å fikse det... ikke lever til verksted. og det var saab forhandler som sa ( sælen auto)

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av felicety » 13 apr 2012, 22:59

emm... rettelse. det var simmering som var ødelagt og laget lekaskje...... hva vil det si? verre? :)....

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2012, 09:29

felicety skrev:emm... rettelse. det var simmering som var ødelagt og laget lekaskje...... hva vil det si? verre? :)....
Høyre eller venstre?

"Olje rundt toppen" kan bety litt forskjellig, stor forskjell på å skifte toppdekselpakning og toppakning. Hvis lekkasjen er mellom blokk og topp, ville jeg ha ettertrukket topplokksboltene først. Ikke sikkert at pakninga må skiftes.

Ang bremsene så er det bare å bytte og justere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av felicety » 14 apr 2012, 10:13

Ingvar N629 skrev:
felicety skrev:emm... rettelse. det var simmering som var ødelagt og laget lekaskje...... hva vil det si? verre? :)....
Høyre eller venstre?

"Olje rundt toppen" kan bety litt forskjellig, stor forskjell på å skifte toppdekselpakning og toppakning. Hvis lekkasjen er mellom blokk og topp, ville jeg ha ettertrukket topplokksboltene først. Ikke sikkert at pakninga må skiftes.

Ang bremsene så er det bare å bytte og justere.

er faktisk ikke sikker om det står bak venstre drivaksling eller ved drivaksling... er kun en V der.. i girkasse... vil tru det er på venstre side?....
skikkelig uleselig håndskrift på mekanikeren... ala legeskrift...

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av little_e » 14 apr 2012, 17:56

Da foreslår jeg at du går tilbake og ber vedkommende skrive det på en leselig måte :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

felicety
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 25 jun 2011, 21:35
Bil: Saab 9-3 TDI 2.2 01 mod.
Sted: bergen

Re: oljelekasje.... gir ? motor? dårlig EU kontroll......

Legg inn av felicety » 14 apr 2012, 18:20

på mandag.... ;)

Svar