Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Jenskp » 14 apr 2012, 17:49

Hei! Har kjøpt meg en Saab 9-5 2.0t stv M00 :)
Behagelig bil å kjøre, og sprek nok for meg enda. Har et problem, og der er at all oljen som er på motoren forsvinner. Det resulterer i at 9-5n røyklegger hele nabolaget, noe som ikke er veldig heldig. Har vært på verksted og forhørt meg, og de mistenker at turboen er gåen, eller at noe lager eller pakninger fra motoren til turboen er sliten. En på verksted som også sa at topp-pakningen kunne være gåen.

Er det noen har som har erfaring med liknende? Eller som har noen teori om hva annet som kan være feil?
Er veldig giret på å fikse dette. Blir fint å holde på med utover våren og mot sommeren.
Se på video under, har filmet problemet.
http://www.youtube.com/watch?v=qmiTl2l2sBQ

Dersom turbo eller topp-pakning må byttes, er det noe man må være obs under skifting av disse?

Takker for alle svar :D
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Ronny_N169 » 14 apr 2012, 18:22

Er nok nesten garantert turboen. Vedr. denne, så kjøp en orginalturbo, slik som denne, http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34103257
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Gunnar N326 » 14 apr 2012, 21:50

Få ettertrekt toppen, og byttet turbo, og gjør det snart. Sjekk om det er olje i kjølevæska, bytt i så fall den også. Er nemlig ikke sikkert det er noe galt med toppakningen, men i noen tilfeller kan toppen løsne, gir samme symptom. Ikke fortsett å kjør med røykmaskinen, for NÅR pakningene på turboen din svikter helt(i noen tilfeller har den knekt i to), kjører du fort tom for olje! Du vil se det i speilet når det skjer, men da bør du stoppe umiddelbart...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Jenskp » 15 apr 2012, 03:10

Ok, da skal jeg få gjort dette fort som f... Bilen står, har en annen som jeg bruker til dagligdags kjøring.
Tusen takk for raske og gode svar! :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av EdHunter N815 » 15 apr 2012, 11:39

Vær også obs på at turbo som ryker på 9-5 kan være et hint om at noe annet er galt. Disse motorene er litt utsatt for å få problemer med oljetilførselen rundt i motoren, og dette fører ofte til turbohavari som ett av de første tydelige symptomene. Påfølgende kan du ende opp med fullstendig motorhavari dersom ikke dette sjekkes ut og blir utbedret. Søk på "oilsludge" her på forumet for utfyllende informasjon.

Kort fortalt bør du ta ned bunnpannen og sjekke at ikke oljesilen har gått tett, samt sjekke at veivhusventilasjon er siste versjon (det har kommet oppgradering på denne på grunn av oilsludgeproblemet). Så bør du sjekke slitasje på registerkjede, da dette også slites raskere dersom oljetilførselen er dårlig. Til sist, få tatt en grundig motorflushing, helst ved bruk av diesel. Dette finner du også fremgangsmåter på her på forumet, fant ikke igjen tråden akkurat nå.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Jenskp » 15 apr 2012, 16:42

Har lest litt rundt på forumet, og innsett at dette er et "vanlig" problem på disse bilene. Da ble dette litt mer omfattende en først antatt.
Det er bare å ta tiden til bruk ser jeg. Må vel byttes pakning til bunnpannen etter at den er tatt ut? Og hvordan kan man sjekke om det er slitasje på registerkjedet?

Igjen, takk for svar :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Paradigm N558 » 15 apr 2012, 16:55

Jenskp skrev:Har lest litt rundt på forumet, og innsett at dette er et "vanlig" problem på disse bilene. Da ble dette litt mer omfattende en først antatt.
Det er bare å ta tiden til bruk ser jeg. Må vel byttes pakning til bunnpannen etter at den er tatt ut? Og hvordan kan man sjekke om det er slitasje på registerkjedet?

Igjen, takk for svar :)
Pakningen til bunnpannen kjøpes på tube.
Når du tar ned bunnpannen rengjør du bare på kantene rundt der, så smører du ny pakningsmasse på og klasker den opp igjen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Singsaker » 15 apr 2012, 18:08

Syntes at det var mye lyd fra motoren din, har du sjekket kjedet? røyken minner om turboraset jeg hadde. Hvor lenge har du hatt bilen?
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Jenskp » 15 apr 2012, 21:04

Ok. Tenkte det var en pakning, men pakningsmasse er vel like så greit.

Har hadd bilen i litt over en uke, så har ikke fått sjekket ut så mye enda. Så kjedet er ikke sjekket.
Er det noen ABC på hvordan man skal sjekke kjedet?

:)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Saabfan » 15 apr 2012, 22:41

Kjedet sjekker du ved å skru ut kjedestrammeren og ser hvor langt ute den er. Den sitter oppe på høyre bakside av motoren (sett innenfra). Det er en mindre bolt som holder fjæra oppå en par-og-tyve mm bolt som løsner hele strammeren. Det er et maxmål på 13 mm eller noe slikt på hvor langt ute den skal stå, litt usikker på nøyaktig hvor langt det var.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20701553

På bildet 3 av 4 ser du et hull på høyre side av blokka, til venstre for et løpehjul. Inn der er det.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 apr 2012, 23:12

Grense for skift er 15 mm
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Jenskp » 16 apr 2012, 00:14

Kjempe god beskrivelse av hvordan man finner dette, og hva man skal se etter! Takk så mye :)
Skal sjekke om skruven er innenfor 15 mm, eller ikke.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Knudsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 76
Registrert: 17 feb 2012, 13:04
Navn: knudsen
Bil: saab 900
Sted: Ålgård

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Knudsen » 17 apr 2012, 20:28

Når jeg så på filmen la jeg merke til "tikke-lyden".
Min Saab ( 900 94mod) har fått samme lyden, var ikke slik før men
nå blir den bare verre, å spesielt om jeg kjører den "hart" så blir tikkelyden værre.
Noen som vet hva dette kommer av eller hva det er.
Er olje på bilen..

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av Gunnar N326 » 17 apr 2012, 22:59

EdHunter: Trenger ikke være mer feil enn turboen, disse er kjent for å ryke, min røk før 100 000km var passert, da var veivhusventilasjon oppdatert. Tok ned bunnpanna 50 000km senere, for inspeksjon, ingenting å finne! :D
Vil bare berolige vår nye venn, så han ikke får helt bakoversveis av alt vi må gjøre med Saabene.. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 røyklegger, hva kan være galt?

Legg inn av EdHunter N815 » 18 apr 2012, 00:20

Gunnar N326 skrev:EdHunter: Trenger ikke være mer feil enn turboen, disse er kjent for å ryke, min røk før 100 000km var passert, da var veivhusventilasjon oppdatert. Tok ned bunnpanna 50 000km senere, for inspeksjon, ingenting å finne! :D
Vil bare berolige vår nye venn, så han ikke får helt bakoversveis av alt vi må gjøre med Saabene.. :wink:
Neida, og jeg skrev da vitterlig at det KAN være et hint om at noe annet er galt. Men nå lever jeg etter føre var prinsippet på bilhold, og synes det ville vært dumt å ikke si fra om at bunnpanne og register bør sjekkes etter et turbohavari. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar