Problem med varmeapparat saab 9-5 2002

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

EveGun

Problem med varmeapparat saab 9-5 2002

Legg inn av EveGun » 14 apr 2012, 19:48

Hei. Har en Saab 9-5 2002 som har et rart problem med varmeapparatet.
Det virker som at det som skjer er at motoren blir "varm" så blir luften inne i bilen kald. Problemet oppstår når bilen står å bakker, og motoren når en bestemt temperatur virker det som. Da må man kjøre en tur for at lufta skal kjøle motoren ned litt, så kommer det varm luft inne i bilen igjen. Lufta er varm før dette skjer. Det kan også skje hvis man for eksempel kjører lenge i 50, så da må man kjøre litt fortere til varmemåleren på motoren går litt ned, så kommer det varm luft igjen. Har prøvd og resette ACC systemet, men får ikke opp noen feilmeldinger så vidt jeg forstår. Kan ta bilde av skjermen hvis det hjelper :P
Det er en stasjonsvogn 2l turbo chippa til 220 hk hvis dette kan ha noe med chippinga å gjøre, men bilen har vært chippa siden den nesten var ny uten problem så tror ikke det.

På forhånd takk.

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: Problem med varmeapparat saab 9-5 2002

Legg inn av N2411 » 15 apr 2012, 18:53

Det første jeg ville prøvd er å få all luft ut av kjølesystemet. Sett bilen på et plant underlag, ta av korka på ekspansjonstanken og la bilen gå på tomgang til den er driftsvarm, og la den gå slik uten kork noen minutter. Minker kjølevæska i eksp,tanken, etterfyll etter hvert som du ser det minker og pass på at tanken ikke går tom.
Ikke sikkert dette er problemet, men gjør du dette har du i alle fall utelukket at det er noe så enkelt som luft i systemet som er Åsaken til lite kjølevæske kan være flere, vannpumpa, toppakningen, lekk slanger osv.
Sjekk også under bilen om den drypper mens motoren går og er driftsvarm.

Varmeapp.krana kan også være defekt.....
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

EveGun

Legg inn av EveGun » 20 apr 2012, 20:35

Jeg skal prøve det. Jeg tror ikke det er krana siden feilen er så systematisk. Det er likt hver gang; med en gang varmemåleren når nøyaktig midten av "gradestokken" begynner varmeanlegget i bilen å blåse kald luft. Da må jeg opp til vertfall 60 før motortempen går ned til under "midten" så blir det varmt igjen. Men uansett, hvis det ikke funker og lufte kjøleanlegget, hvor sitter den varmeapparatkrana? Ser de har den på speedparts, men er den vanskelig og skifte? :)

Mvh. Even

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 22 apr 2012, 21:46

EveGun skrev:Jeg skal prøve det. Jeg tror ikke det er krana siden feilen er så systematisk. Det er likt hver gang; med en gang varmemåleren når nøyaktig midten av "gradestokken" begynner varmeanlegget i bilen å blåse kald luft. Da må jeg opp til vertfall 60 før motortempen går ned til under "midten" så blir det varmt igjen. Men uansett, hvis det ikke funker og lufte kjøleanlegget, hvor sitter den varmeapparatkrana? Ser de har den på speedparts, men er den vanskelig og skifte? :)

Mvh. Even
Krana er vakumstyrt og sitter på torpedoveggen på motorsiden,men den skal bare stenge
når det trengs på svært varme dager og kjølinga går. Varmereguleringa foregår med luft-flaps som
drives av stegmotorer,en for hver side. Blåser det like kaldt på begge sider så er det neppe feilen.
Jeg ville sjekka/bytta termostaten. Mener den holder en kanal til varmeapp
åpen når den stenger for hovedstrømmen av vannet via radiatoren. Hvis det ikke er luft i systemet
så tror jeg at termostaten bør byttes. Ikke all verdens dyr del uansett :)

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 22 apr 2012, 22:49

Termostaten stenger utløpet til varmeapp når den er HELT åpen,dvs
ikke bare normalt åpen. Funker kjøleviftene dine på radiatoren?
Når du har nok fart på bilen så får du nok kjøleluft uten vifte...
Da vil termostaten være i "normalt åpen"-området og da åpner den til
både radiator og varmeapp igjen.
La bilen stå på tomgang. Da skal kjøleviften starte etter en stund.
Hvis ikke,sjekk sikringer for viftene i sikringsboksen under panseret :D

EveGun

Legg inn av EveGun » 23 apr 2012, 16:22

Har hørt at viftene går av og til, men de starter ikke når bilen bakker. Kan det være et av releene eller sikringene som er gåene? skal ikke bilen si ifra om dette da? :P
Så det var flere releer og sikringer for "viftehastighet I" og "viftehastighet II". Skal sjekke disse idag :)

N2411
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av N2411 » 23 apr 2012, 18:32

Viser til denne:

Kalibrering av ACC

Innlegg Ingvar N629 » 31 Aug 2007, 13:17
Om batteriet har vært strømtomt eller koblet fra, så må ACC kalibreres for å fungere ordentlig. Dette gjøres ved å trykke inn AUTO og OFF samtidig. Kalibreringen tar ca 30 sekunder, og i denne tiden kommer antall feilkoder for ACC opp i ACC-displayet.

EveGun

Legg inn av EveGun » 23 apr 2012, 20:23

Har kalibrert nå. ingen feilkoder. oppdaget også at viftene startet, og gikk en stund til motoren ble litt kaldere, men så stoppet de, og ville ikke starte igjen. Kan det stemme? Jeg synes det høres ut som det Klontis sier at det enten er noe galt me viftene eller den termostaten. Skal viftene starte når temperaturmåleren bare er halvt mot toppen?

N2411
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av N2411 » 23 apr 2012, 20:29

Normalt skal ikke kjølevifta starte før motoren oppnår driftstemp. Bytt termostat. har den vært med siden bilen var ny, gjør det ikke noe om den byttes uansett. De har en tendens til å bli "slakke" med årene, så de ikke stenger som de skal.
Resultatet er større motorslitasje og økt bensinforbruk

EveGun

Legg inn av EveGun » 24 apr 2012, 08:35

Skal prøve å slifte den da å se om det hjelper. Ee denne rett? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 490b7da309

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 24 apr 2012, 16:35

EveGun skrev:Har kalibrert nå. ingen feilkoder. oppdaget også at viftene startet, og gikk en stund til motoren ble litt kaldere, men så stoppet de, og ville ikke starte igjen. Kan det stemme? Jeg synes det høres ut som det Klontis sier at det enten er noe galt me viftene eller den termostaten. Skal viftene starte når temperaturmåleren bare er halvt mot toppen?
Jeg har en 2001-mod. Der går viftene av og på når jeg lar bilen stå på tomgang etter å ha kjørt den driftsvarm.
Dette gjelder på sommeren,så det kan jo ha noe med air-condition å gjøre.
Det normale er vel at termostaten åpner litt først,og så starter viftene om luftgjennomstømningen er for
lav slik at tempen ikke synker selv med termostaten åpen.
Vanskelig å si noe sikkert om dette,men bytt termostat så har du prøvd det enkleste og billigste :D
Nå vet du i hvertfall at viftene er ok,siden de starta... Og de koster mye mer!
Men starter viftene bare en gang? Hva skjer da? Koker på tomgang da eller?
Eller klarer den å holde tempen ved at termostaten blir stående pip åpen (og stenger for varmeapp) ?

EveGun

Legg inn av EveGun » 24 apr 2012, 17:12

Har ingen problemer med at motoren blir for varm eller noe. Problemet er kun at varmeanlegget blir kaldt. Tror viftene ikke starter fordi motoren rett og slett ikke blir varm nokk for det. Det er bare det at når motoren når en spessiel temperartur, som ikke er spessielt høy heller, blir det kaldt varmeapparatet. Det er når måleren er halvveis oppe mot max, altså 50% av.max på måleren, som jeg ikke synes er spesielt varm. Det kan selvfølgelig være at temp sensoren er gåen også.

Takk for hjelp hittil. Tror jeg nærmer meg en en løsning :D

Edit. Er det foresten den termostaten jeg linket til i sta som sperrer for vannet til varmeapparatet?

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 25 apr 2012, 06:06

EveGun skrev:Har ingen problemer med at motoren blir for varm eller noe. Problemet er kun at varmeanlegget blir kaldt. Tror viftene ikke starter fordi motoren rett og slett ikke blir varm nokk for det. Det er bare det at når motoren når en spessiel temperartur, som ikke er spessielt høy heller, blir det kaldt varmeapparatet. Det er når måleren er halvveis oppe mot max, altså 50% av.max på måleren, som jeg ikke synes er spesielt varm. Det kan selvfølgelig være at temp sensoren er gåen også.

Takk for hjelp hittil. Tror jeg nærmer meg en en løsning :D

Edit. Er det foresten den termostaten jeg linket til i sta som sperrer for vannet til varmeapparatet?
Har ikke erfart dette i praksis selv,men i følge WIS så er det den nedre metallplata på termostaten som du linket til som
blokkerer utløpet til varmeapp hvis termostaten er dønn åpen. Tanken er vel at i et slikt tilfelle skal absolutt all kjøle-væske
kjøle motoren via radiatoren... Skjer vel sjelden i praksis hvis termostaten er ok.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 25 apr 2012, 15:35

Før du begynner å skru kan du jo eliminere feil på vannkrana til varmeapp.
Sitter på torpedoveggen og er vakumstyrt. Ta av vakumslangen og tett den med en skrue,
så er du 100% sikker på at den ikke blir aktivert (stengt) hvis elektronikken av en eller
annen grunn tuller. Tror neppe dette er feilen,men det enkleste inngrepet :D
Følg varmeapp-slangene så finner du krana. 4mm vakumslange på toppen.
Viktig å ta rett slange. Tutbo-avlastninga sitter også i nærheten...

EveGun

Legg inn av EveGun » 26 apr 2012, 21:25

Skal forsøke det først da, hvis det ikke er feilen prøver jeg og bytte termostaten :)

Takk for all hjelp :)

Svar