Ut med motor for å bytte kjede, hva mer bør gjøres?
Lagt inn: 16 apr 2012, 23:32
Hei
Jeg har en 9-5 2001 mod 2,0 som jeg skal ta ut motoren i for å bytte kjede. Så jeg lurer egentlig på hva mer som er lurt å gjøre samtidig.
Er selvfølgelig vanskelig for dere å vite uten å ha sett og hørt motoren. Jeg hadde nede bunnpannen da jeg kjøpte bilen i høst og det så egentlig ikke så gale ute, men mistenker at det ikke var så lenge siden det hadde vært noen der sist. Så egentlig regner jeg med at det er en del dritt i motoren. I tillegg ser det ut som om motoren svetter litt olje, den er temmelig skitten, men kan ikke se at den bruker noe særlig olje eller vann. Så om dette skyldes tidligere problemer eller om det er en lekkasje nå vet jeg ikke helt.
Et alternativ er jo å sette inn stempler fra en 9000. Har forstått at det da blir en ganske god motor. Da må jeg vel bruke rådelager og toppakning fra samme motor, eller dreie av stemplene litt. Hva er best av dette? Noe mer som må brukes fra denne motoren? Kan man bruke brukte stempler eller må kjøpe nye? Noen som har et overslag på hva denne operasjonen koster?
Vil det ha noe for seg og bare bytte stempelringene og bruke de stemplene som er i motoren? Så vidt jeg har forstått er det først og fremst ringene som er problemet.
Hva annet er det som pleier å ryke på disse motorene og som er lurt å bytte når motor er ute?
Tar veldig gjerne i mot tips og råd på hva som er lurt her, eller link til sider som jeg har oversett!
Jeg har en 9-5 2001 mod 2,0 som jeg skal ta ut motoren i for å bytte kjede. Så jeg lurer egentlig på hva mer som er lurt å gjøre samtidig.
Er selvfølgelig vanskelig for dere å vite uten å ha sett og hørt motoren. Jeg hadde nede bunnpannen da jeg kjøpte bilen i høst og det så egentlig ikke så gale ute, men mistenker at det ikke var så lenge siden det hadde vært noen der sist. Så egentlig regner jeg med at det er en del dritt i motoren. I tillegg ser det ut som om motoren svetter litt olje, den er temmelig skitten, men kan ikke se at den bruker noe særlig olje eller vann. Så om dette skyldes tidligere problemer eller om det er en lekkasje nå vet jeg ikke helt.
Et alternativ er jo å sette inn stempler fra en 9000. Har forstått at det da blir en ganske god motor. Da må jeg vel bruke rådelager og toppakning fra samme motor, eller dreie av stemplene litt. Hva er best av dette? Noe mer som må brukes fra denne motoren? Kan man bruke brukte stempler eller må kjøpe nye? Noen som har et overslag på hva denne operasjonen koster?
Vil det ha noe for seg og bare bytte stempelringene og bruke de stemplene som er i motoren? Så vidt jeg har forstått er det først og fremst ringene som er problemet.
Hva annet er det som pleier å ryke på disse motorene og som er lurt å bytte når motor er ute?
Tar veldig gjerne i mot tips og råd på hva som er lurt her, eller link til sider som jeg har oversett!