bunnpanne, lufteanlegg og annet småtteri til besvær
Lagt inn: 28 apr 2012, 12:56
god formiddag, alle sammen.
siden jeg er den lykkelige eier av en rød og fin 9-3 fra 98 føler jeg det er på sin plass å dele noen erfaringer jeg har hatt så langt.
først av alt må jeg nevne at saaben og jeg er perlevenner, han gjør en dags arbeid uten grining og vi har hatt mange flotte turer sammen( min kone og jeg altså.. i saaben.)
det er vel og på sin plass å nevne at bilen vår er en traust versjon uten dingeldangel som turbo og AC. han har tygd unna 140K på norsk og svensk asfalt.
imidlertid....
vi kjøpte bilen vår for et år siden og da hadde han noe småpirk som måtte utbedres; bytting av noen sikringer, ene framlyset som hadde fått seg en liten smell og annet som lot seg ordne med tokomponentlim og strips. og SID'en naturligvis..
så skulle jeg bytte olje. vi har papirer på at forrige eier samvittighetsfullt dro til verkstedet så fort det var " dags för rutinkontroll", det er bare det at ved siste oljeskift er det en vanvittig sterk gorilla som har skrudd i oljepluggen på skeiva, og ga seg ikke før det var en svær feit sprekk i pånnpanna.
skal du kjøpe saab: sjekk bunnpanna.
nuvel. jeg byttet olje og filter, freste til biltema(i en annen bil) og kjøpte metallsparkel, laget så en forferdelig utvekst rundt pluggen. så bestilte jeg ny bunnpanne hos en høgger i trøndelag.
og mens vi ventet på pakke i posten ble oljen kontrollert daglig og hadde med en dunk helsyntetisk baki. panna kom og glad og fornøyd skred jeg til verket.
skal du bytte bunnpanne: regn en hel dag.
(har noen ambisjoner om det samme, bare gi en lyd så kan jeg bidra med erfaringer..)
etter bilen var skrudd sammen, fyrte jeg opp kraftverket. det låt skikkelig forferdelig! hva i huleste? tenkte jeg og konkluderte med at dette ikke var særlig bra. noe snurt og bekymret kastet jeg meg over internettet. sannsynligheten for at det finnes en annen her i verden med samme problem anslo jeg til ganske stor.
det stemte. lyden jeg hadde hørt ble beskrevet som "rytmisk breking" som ga seg når motoren ble varm.
skal du bytte bunnpanne: kontroller oljesila.
nå vet jeg noe jeg ikke visste før: oil sludge. sila mi var nesten helt tett. kort prosess; jeg byttet sila ut med den som sto i min originale panne, som var gullanes rein.
han sluttet med brekinga og var igjen en glad og fornøyd 9-3. uten utvekst.
så kommer et spørsmål:
det står et lufteanlegg i bilen som er så sofistikert at man kan velge hvor lufta skal gå; opp i ruta, rett i trynet eller ned på pedalene. det spjellet som sørger for slikt sitter bom fast. jeg tok av sideplata i fotbrønnen på passasjersiden og skrudde på spjellet med et skrujern, og det skrapte veldig, som om noen har puttet masse sand oppi der.. sånn det ser ut for meg må jeg av med hele dæsjbordet for å komme til slik at jeg kan vaske/smøre/bytte..? så, er det noen der ute som har gjort denne fiksen før? må jeg virkelig av med dæsjen? hvor sitter filteret til lufta som skal inn i cupeen?
siden jeg er den lykkelige eier av en rød og fin 9-3 fra 98 føler jeg det er på sin plass å dele noen erfaringer jeg har hatt så langt.
først av alt må jeg nevne at saaben og jeg er perlevenner, han gjør en dags arbeid uten grining og vi har hatt mange flotte turer sammen( min kone og jeg altså.. i saaben.)
det er vel og på sin plass å nevne at bilen vår er en traust versjon uten dingeldangel som turbo og AC. han har tygd unna 140K på norsk og svensk asfalt.
imidlertid....
vi kjøpte bilen vår for et år siden og da hadde han noe småpirk som måtte utbedres; bytting av noen sikringer, ene framlyset som hadde fått seg en liten smell og annet som lot seg ordne med tokomponentlim og strips. og SID'en naturligvis..
så skulle jeg bytte olje. vi har papirer på at forrige eier samvittighetsfullt dro til verkstedet så fort det var " dags för rutinkontroll", det er bare det at ved siste oljeskift er det en vanvittig sterk gorilla som har skrudd i oljepluggen på skeiva, og ga seg ikke før det var en svær feit sprekk i pånnpanna.
skal du kjøpe saab: sjekk bunnpanna.
nuvel. jeg byttet olje og filter, freste til biltema(i en annen bil) og kjøpte metallsparkel, laget så en forferdelig utvekst rundt pluggen. så bestilte jeg ny bunnpanne hos en høgger i trøndelag.
og mens vi ventet på pakke i posten ble oljen kontrollert daglig og hadde med en dunk helsyntetisk baki. panna kom og glad og fornøyd skred jeg til verket.
skal du bytte bunnpanne: regn en hel dag.
(har noen ambisjoner om det samme, bare gi en lyd så kan jeg bidra med erfaringer..)
etter bilen var skrudd sammen, fyrte jeg opp kraftverket. det låt skikkelig forferdelig! hva i huleste? tenkte jeg og konkluderte med at dette ikke var særlig bra. noe snurt og bekymret kastet jeg meg over internettet. sannsynligheten for at det finnes en annen her i verden med samme problem anslo jeg til ganske stor.
det stemte. lyden jeg hadde hørt ble beskrevet som "rytmisk breking" som ga seg når motoren ble varm.
skal du bytte bunnpanne: kontroller oljesila.
nå vet jeg noe jeg ikke visste før: oil sludge. sila mi var nesten helt tett. kort prosess; jeg byttet sila ut med den som sto i min originale panne, som var gullanes rein.
han sluttet med brekinga og var igjen en glad og fornøyd 9-3. uten utvekst.
så kommer et spørsmål:
det står et lufteanlegg i bilen som er så sofistikert at man kan velge hvor lufta skal gå; opp i ruta, rett i trynet eller ned på pedalene. det spjellet som sørger for slikt sitter bom fast. jeg tok av sideplata i fotbrønnen på passasjersiden og skrudde på spjellet med et skrujern, og det skrapte veldig, som om noen har puttet masse sand oppi der.. sånn det ser ut for meg må jeg av med hele dæsjbordet for å komme til slik at jeg kan vaske/smøre/bytte..? så, er det noen der ute som har gjort denne fiksen før? må jeg virkelig av med dæsjen? hvor sitter filteret til lufta som skal inn i cupeen?