Side 1 av 1

Bytte turbo selv - erfaringer?

Lagt inn: 30 apr 2012, 00:37
av Berevar
Hei, kjøpt meg en Saab 9-5 2,3 turbo som har gått 240.000 km. Tenkte å være litt førevar å bytte turbo før den kanskje ryker.
Men må jeg justere vastegaten el lignende hvis jeg kjøper en orginal på partsforsaab.com f.eks??
Tenkte å bytte selv, spesielt hvis man ikke på gjøre noen fin justeringer på turboen. Noe jeg spes. bør være ops på?

Noen som tilfeldigvis kjenner noen med god kjennskap til Saab som tar ekstra jobber etter arbeidstid nærme Vestfold el Rogaland? (Send PM melding) =)

Kunne kanskje tenkt med moderat trim, rundt 190-200 hk, vil ikke skremme den opp i 230 som en min på Maptune.. mottar gjerne forslag hvor jeg kan få dette også. :) :)

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Lagt inn: 30 apr 2012, 01:38
av Paradigm N558
wastegate følger med turbo.
Er en rett fram skrujobb. Det du skrur av, skrur du på igjen.

Tar 3 timer med mye knot.

Men kjøp pakningssett, du vil helst ikke gjenbruke pakninger.
Kjøp også pin-bolter til turbo og downpipe, koster ikke stort, og de kan fort bli ødelagte i prossessen.

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Lagt inn: 30 apr 2012, 02:27
av Berevar
Ok, det høres jo lovende ut :)
Tenkte kjøpe her: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471

Ikke galt med 4000, kr for helt ny original Garret turbov !
Noen erfaringer med bestilling fra partsforsaabs.com?


Takker

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Lagt inn: 30 apr 2012, 06:27
av Kristian N2215
Berevar skrev:Ok, det høres jo lovende ut :)
Tenkte kjøpe her: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471

Ikke galt med 4000, kr for helt ny original Garret turbov !
Noen erfaringer med bestilling fra partsforsaabs.com?


Takker
Får ikke opp linken din, men er den prisen iberegnet tilbakelevering av gammel turbo, såkalt byttesystem?
Et annet tips er Speedparts, hvor vi klubbmedlemmer har 15% på slitedeler. De har komplett sett med turbo, pakninger og monteringsdeler og oljefilter til 5950,- (byttesystem)
Husk nytt oljetilførselsrør, sjekke veivhusventilasjonen og evt. ta ned bunnpanna og sjekke for oljesludge.

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Lagt inn: 30 apr 2012, 07:17
av Ingvar N629
Berevar skrev:Ok, det høres jo lovende ut :)
Tenkte kjøpe her: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471

Ikke galt med 4000, kr for helt ny original Garret turbov !
Noen erfaringer med bestilling fra partsforsaabs.com?


Takker
Kjøp fra PFS, turboen er flett ny og original, du trenger ikke å sende inn den gamle. Jeg handler MYE med PFS, både i nettbutikken og via mailkommunikasjon. Har bare godt å si om dem.

Engelsk VAT trekkes automatisk fra prisen når du bestiller til Norge, men du må selvsagt betale norsk MVA og et lite fortollingsgebyr til speditøren for å få den inn til Norge.

Kjøp deg et monteringssett med o-ringer, pinnskruer og pakninga mellom grenrør og turbo. Det som er mest kinkig med å bytte turboen er å få på innsugsrøret til turboen igjen. Det er viktig at det blir HELT TETT mellom rør og turbo, pass på at o-ringen sitter som den skal, få røret rett imot, kant i kant med turboen og få klemma rett.
Selv om den gamle turboen ikke har rast, så kan det være lurt å ta ned bunnpanna på motoren samtidig og rengjøre oljesila. Sjekk også oljerøret til turboen.