Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Tumbleweed » 30 apr 2012, 08:26

Folkens.
Bilen stoppa på tomgang i et lyskryss (sto i D), og ville ikke starte igjen. Starteren funker, batteriet er tipp topp, jeg hørte at bensinpumpa gikk. Har litt under halv tank. Ingen feilmelding i displayet, men check engine lyste selvsagt. Motoren hadde normal driftstemperatur. Jeg forsøkte å starte i N også.

Jeg fikk dytta bilen opp på et fortau, og gikk for å låne en telefon (for en gangs skyld hadde jeg ikke med min egen....).
Etter at jeg hadde fått bestilt bergingsbil forsøkte jeg å starte igjen, og den starta tvert. Fikk bergingsbilen til å følge meg hjem (ca 12 km) og bilen gikk uproblematisk helt hjem. Jeg var innom motorommet for å lukte og se, men alt virka normalt.
Nå er jeg selvsagt smånervøs for at dette skal skje igjen, og bruker ikke bilen foreløpig. (den starter forøvrig helt fint nå)

Noen tips til hva som kan ha skjedd, evt hva som må byttes?

Takker.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2012, 08:42

Bytt veivakselgiver.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Tumbleweed » 30 apr 2012, 08:46

OK, takk for kjapp respons! Dyrt? Enkelt å få til? (har skrudd en del fra før, men ikke på Saab)
Og - dette blir sikkert bare verre og verre, lite lurt å kjøre særlig mye før byttet vel?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2012, 08:51

Den har det med å kutte på varm motor i starten, før den gir helt opp. Slå en bøtte kaldt vann rett på sensoren, så bruker den å funke en stund igjen.

Koster noen hundrelapper for ny sensor, sitter nede på blokka og byttes relativt enkelt nedenfra, bare du bruker rett verktøy (Torx30 og en smart skralle med passe lang forlenger). Sitter med én skrue. Husk o-ringen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Tumbleweed » 30 apr 2012, 08:59

Mannen på DIN BIL kan fortelle at veivakselgiveren koster 1380,- inkl mva, og kan byttes fra oversiden.
Snakker vi om samme del? Og er den mulig å få tak i rimeligere?

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Paul N1176 » 30 apr 2012, 09:02

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Paradigm N558 » 30 apr 2012, 09:43

Er samme del ja de snakker om da ja :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2012, 10:07

Selve sensoren kan byttes fra oversiden, men da må du demontere mer for å komme til. Kontakten og ledningen må tas fra oversiden ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Tumbleweed » 30 apr 2012, 12:42

Takker, folkens!
Ser ut som Speedparts leverer til halve prisen. It's a no-brainer!

Tumbleweed
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 mar 2009, 20:33

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Tumbleweed » 04 mai 2012, 15:09

...og Speedparts er for tiden utsolgt....

Ingen av dere kællene som har et lite delelager da??

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motorstopp - '98 9-5 2.0 automat

Legg inn av Pål N526 » 04 mai 2012, 16:08

Tumbleweed skrev:...og Speedparts er for tiden utsolgt....

Ingen av dere kællene som har et lite delelager da??
Du kan forsøke:

Maptun v. Tommy
473 30 800. NB: Ikke sms
Info@maptun.no
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar