Hei, noen som kan fortelle meg hvor jeg kan fåtaki ombyggings papir i norge?
hvem er de man skal ta kontakt med?
ombygging av 900 2L til v6
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: ombygging av 900 2L til v6
V6 er ikke noen bedre motor akkurat, 2.0L med turbo er mye mer holdbar og har mer guffe.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: ombygging av 900 2L til v6
Den motoren vil du definitivt ikke bygge om til, da er det bedre å beholde sugemotoren! Jeg husker ikke detaljene om akkurat hva som er dårlig, men jeg vet i alle fall om et par ulykkelige bileiere som med gode grunner kan fraråde deg et sånt bytte.
Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.
Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: ombygging av 900 2L til v6
Jeg har hatt V6.
Og det er en god motor så lenge du vedlikeholder den.
Den har mye moment og den drar godt. Og den har fiiin lyd.
Opel sin 2,5 og 3,0 er akkurat samme motoren.
Men jeg ville nok gått for turbo om jeg skulle bygd om en 900.
Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.
Og det er en god motor så lenge du vedlikeholder den.
Den har mye moment og den drar godt. Og den har fiiin lyd.
Opel sin 2,5 og 3,0 er akkurat samme motoren.
Men jeg ville nok gått for turbo om jeg skulle bygd om en 900.

Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
Re: ombygging av 900 2L til v6
skal prøve den seinere. får prøve og finne meg en 2.0L med turbo dana_X skrev:V6 er ikke noen bedre motor akkurat, 2.0L med turbo er mye mer holdbar og har mer guffe.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.

Flott å høreEdHunter N815 skrev:Den motoren vil du definitivt ikke bygge om til, da er det bedre å beholde sugemotoren! Jeg husker ikke detaljene om akkurat hva som er dårlig, men jeg vet i alle fall om et par ulykkelige bileiere som med gode grunner kan fraråde deg et sånt bytte.
Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.

sia eg har dåkke her på tråden, hvilken motor som er best å bygge om til? motor namne...
jau jau, de e no greit de at ej må skaffe de fra saab, men om nåkken hadde email hadde de vert bestHelge skrev: Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: ombygging av 900 2L til v6
Det er vel ombygging av ledningsnett uansett om du tenker V6 eller en med turbo mener jeg å ha lest en gang. Så da er nok valget lett..
Skrev mail-adresse i forrige post tilk kontakt-person for papirer
Motorene fra 94-98 er ihvertfall de samme, NG900. De fra 9-3 fra 98-2002 passer også, det enkleste har vel vært å skaffet en delebil billig med ledningsnett og motor. 2.3L med turbo er også mulig, dette sto i 9-3 Viggen.
Skrev mail-adresse i forrige post tilk kontakt-person for papirer

Motorene fra 94-98 er ihvertfall de samme, NG900. De fra 9-3 fra 98-2002 passer også, det enkleste har vel vært å skaffet en delebil billig med ledningsnett og motor. 2.3L med turbo er også mulig, dette sto i 9-3 Viggen.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: ombygging av 900 2L til v6
B204E/L skal du ha, satt i ng900 MY94-98 og og9-3 MY99-MY00. Disse har trionic 5 styresystem.
Nyere motor eller 2,3 (viggen) vil du ikke ha, disse har Trionic 7 som blir en mye mer omfattende ombygging.
Hør med biltilsynet om det er begrensninger på å bruke eldre motor enn bilen den skal inn i.
Nyere motor eller 2,3 (viggen) vil du ikke ha, disse har Trionic 7 som blir en mye mer omfattende ombygging.
Hør med biltilsynet om det er begrensninger på å bruke eldre motor enn bilen den skal inn i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan