ombygging av 900 2L til v6

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Dontzi
Innlegg: 2
Registrert: 03 mai 2012, 12:16

ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av Dontzi » 03 mai 2012, 16:26

Hei, noen som kan fortelle meg hvor jeg kan fåtaki ombyggings papir i norge?

hvem er de man skal ta kontakt med?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av na_X » 03 mai 2012, 18:30

V6 er ikke noen bedre motor akkurat, 2.0L med turbo er mye mer holdbar og har mer guffe.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av EdHunter N815 » 03 mai 2012, 19:35

Den motoren vil du definitivt ikke bygge om til, da er det bedre å beholde sugemotoren! Jeg husker ikke detaljene om akkurat hva som er dårlig, men jeg vet i alle fall om et par ulykkelige bileiere som med gode grunner kan fraråde deg et sånt bytte.

Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av Helge » 03 mai 2012, 19:38

Jeg har hatt V6.
Og det er en god motor så lenge du vedlikeholder den.
Den har mye moment og den drar godt. Og den har fiiin lyd.
Opel sin 2,5 og 3,0 er akkurat samme motoren.

Men jeg ville nok gått for turbo om jeg skulle bygd om en 900. :wink:

Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Dontzi
Innlegg: 2
Registrert: 03 mai 2012, 12:16

Re: ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av Dontzi » 03 mai 2012, 22:07

na_X skrev:V6 er ikke noen bedre motor akkurat, 2.0L med turbo er mye mer holdbar og har mer guffe.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.
skal prøve den seinere. får prøve og finne meg en 2.0L med turbo da :D
EdHunter N815 skrev:Den motoren vil du definitivt ikke bygge om til, da er det bedre å beholde sugemotoren! Jeg husker ikke detaljene om akkurat hva som er dårlig, men jeg vet i alle fall om et par ulykkelige bileiere som med gode grunner kan fraråde deg et sånt bytte.

Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.
Flott å høre :D Digger lyden av en 6-er, men er no sant de som Helge sier det er samme motor som er i opel 2.5 og 3.0. Har en kompis som har tatt knekken på nok av dei.

sia eg har dåkke her på tråden, hvilken motor som er best å bygge om til? motor namne...

Helge skrev: Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.
jau jau, de e no greit de at ej må skaffe de fra saab, men om nåkken hadde email hadde de vert best :) siden heime sidene var et tap =/

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av na_X » 03 mai 2012, 22:16

Det er vel ombygging av ledningsnett uansett om du tenker V6 eller en med turbo mener jeg å ha lest en gang. Så da er nok valget lett..
Skrev mail-adresse i forrige post tilk kontakt-person for papirer ;)
Motorene fra 94-98 er ihvertfall de samme, NG900. De fra 9-3 fra 98-2002 passer også, det enkleste har vel vært å skaffet en delebil billig med ledningsnett og motor. 2.3L med turbo er også mulig, dette sto i 9-3 Viggen.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: ombygging av 900 2L til v6

Legg inn av Ingvar N629 » 03 mai 2012, 22:42

B204E/L skal du ha, satt i ng900 MY94-98 og og9-3 MY99-MY00. Disse har trionic 5 styresystem.

Nyere motor eller 2,3 (viggen) vil du ikke ha, disse har Trionic 7 som blir en mye mer omfattende ombygging.

Hør med biltilsynet om det er begrensninger på å bruke eldre motor enn bilen den skal inn i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar