Side 1 av 1

ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 16:26
av Dontzi
Hei, noen som kan fortelle meg hvor jeg kan fåtaki ombyggings papir i norge?

hvem er de man skal ta kontakt med?

Re: ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 18:30
av na_X
V6 er ikke noen bedre motor akkurat, 2.0L med turbo er mye mer holdbar og har mer guffe.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.

Re: ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 19:35
av EdHunter N815
Den motoren vil du definitivt ikke bygge om til, da er det bedre å beholde sugemotoren! Jeg husker ikke detaljene om akkurat hva som er dårlig, men jeg vet i alle fall om et par ulykkelige bileiere som med gode grunner kan fraråde deg et sånt bytte.

Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.

Re: ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 19:38
av Helge
Jeg har hatt V6.
Og det er en god motor så lenge du vedlikeholder den.
Den har mye moment og den drar godt. Og den har fiiin lyd.
Opel sin 2,5 og 3,0 er akkurat samme motoren.

Men jeg ville nok gått for turbo om jeg skulle bygd om en 900. :wink:

Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.

Re: ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 22:07
av Dontzi
na_X skrev:V6 er ikke noen bedre motor akkurat, 2.0L med turbo er mye mer holdbar og har mer guffe.
Tror denne kan fungere: steffen.horn(alfakrøll)opel.com
Eller så var det et annet navn også jeg ikke husker navnet på. Kan hende du finner noe ved å søke på forumet.
skal prøve den seinere. får prøve og finne meg en 2.0L med turbo da :D
EdHunter N815 skrev:Den motoren vil du definitivt ikke bygge om til, da er det bedre å beholde sugemotoren! Jeg husker ikke detaljene om akkurat hva som er dårlig, men jeg vet i alle fall om et par ulykkelige bileiere som med gode grunner kan fraråde deg et sånt bytte.

Som naX sier, bygg om til turbo. Det er ikke noe mer komplisert vil jeg tro, og du får mange fordeler: En sprekere og morsommere motor, lavere forbruk, MYE bedre trimmuligheter, billigere vedlikehold OG en motor som varer lengre.
Flott å høre :D Digger lyden av en 6-er, men er no sant de som Helge sier det er samme motor som er i opel 2.5 og 3.0. Har en kompis som har tatt knekken på nok av dei.

sia eg har dåkke her på tråden, hvilken motor som er best å bygge om til? motor namne...

Helge skrev: Papirene du søker får du hos Saab.
Du må dokumentere at bremser og understell er dimensjonert for motoren.
jau jau, de e no greit de at ej må skaffe de fra saab, men om nåkken hadde email hadde de vert best :) siden heime sidene var et tap =/

Re: ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 22:16
av na_X
Det er vel ombygging av ledningsnett uansett om du tenker V6 eller en med turbo mener jeg å ha lest en gang. Så da er nok valget lett..
Skrev mail-adresse i forrige post tilk kontakt-person for papirer ;)
Motorene fra 94-98 er ihvertfall de samme, NG900. De fra 9-3 fra 98-2002 passer også, det enkleste har vel vært å skaffet en delebil billig med ledningsnett og motor. 2.3L med turbo er også mulig, dette sto i 9-3 Viggen.

Re: ombygging av 900 2L til v6

Lagt inn: 03 mai 2012, 22:42
av Ingvar N629
B204E/L skal du ha, satt i ng900 MY94-98 og og9-3 MY99-MY00. Disse har trionic 5 styresystem.

Nyere motor eller 2,3 (viggen) vil du ikke ha, disse har Trionic 7 som blir en mye mer omfattende ombygging.

Hør med biltilsynet om det er begrensninger på å bruke eldre motor enn bilen den skal inn i.