saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabskien
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2012, 23:49

saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av saabskien » 04 mai 2012, 23:56

Hei,

Trenger litt tips og hjelp ang olje på saaben min. Har hatt ett problem at det sakte men sikkert har fylt seg opp en slags karamellfarget "guffe" i oljetanken, og peilepinnen er nå full av det.
jeg tenkte umiddelbart at det lakk vann inn i olja og dro på verksted. Der fikk jeg beskjed om at det mest sannsynlig var en sil i bunnpanna som var tett og lagde denne "gugga". så de byttet dette og tømte/fylte ny olje og nytt oljefilter. 1 uke etterpå er det nå mer enn før. jeg har målt av kjøleveska og der skjer det ikke noe, med tanke på lekasje inn i oljetanken.

Er det noen som har opplevd det her før? bør jeg la bilen stå helt i ro? få den på verksted umiddelbart? For meg så virket det ikke som han verksmesteren syntes det var noe særlig hastverk å få den inn på verkstedet, så lenge jeg hadde nok olje sa han.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Helge » 05 mai 2012, 01:13

Du må ha ny motor.
Ja det er pessimistisk. Men jeg snakker av erfaring.
Er bare et tidsspørsmål før rådebanken dukker opp.
Men du kan ha flaks.
Lykke til.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mai 2012, 09:49

Det er kondens, kjører du mye småkjøring uten at motoren blir skikkelig varm? Har du siste oppgradering av veivhusventilasjonen? Bruker bilen olje? Det trenger ikke å være noe problem i det hele tatt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saabskien
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2012, 23:49

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av saabskien » 05 mai 2012, 10:03

Det er mest bykjøring og til og fra jobb bare. kjører mest i 10-15 min om gangen før den blir parkert.

har ikke oppgradert veivhusventilasjonen nei. Før all denne guffa kom så følte jeg at den slukte litt olje ja, nå er det ikke like lett å se hvor mye forbruk den har.

Hva gjorde at du måtte ha ny motor da helge? topp om du hadde noen tips å komme med av den erfaringen du har hatt ;)

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Helge » 05 mai 2012, 15:14

Bilen jeg snakker om hadde karamellfarget olje. Den hadde heller ikke oppdatet veivhusventilasjon. Og den var gått kun 139.000. Alle servicer var blitt fulgt. Den hadde også guffe på peilepinnen. Ser ut som creme freche. Og er litt brunaktig og hvitt.
Jeg tok ned bunnpannen, renset silen og monterte igjen. Silen var forøvrig nesten tett. Du bør spørre på verkstedet ditt om de fant noe metallspon i silen eller i oljen. Hvis du lyser på oljen med en sterk lommelykt når den renner ut vil det glinse i den hvis det er metallspon i den. Motoren min havarerte 15 mil etter at bunnpannen ble renset.

Når problemet dukker igjen bare en uke etter rens er det noe som er galt.
Jeg trodde også at det var kondens. Men kondens tetter ikke silen i bunnpannen. Oil-sludge og metallspon tetter silen. Og hvis bilen din er småkjørt, har gammel veivhusventilasjon og har byttet olje på Saab sine serviceintervaller er jeg nok redd for at motoren din synger på siste verset.
Ingvar kan selvfølgelig ha rett. Det kan være kondens. Og jeg har tatt feil før. :wink:
Bytt veivhusventliasjonen, flush motoren og kryss fingre. :D
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

saabskien
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2012, 23:49

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av saabskien » 05 mai 2012, 15:35

Uffda, hørtes jo rimelig likt ut som mitt tilfelle her nå. Problemet dukket opp igjen nesten umiddelbart etter rens av sil.

Legger ved noen bilder jeg tok idag til morgenen så ser dere hvordan det ser ut nå. (det ser jo ikke ut)

Bilde
Bilde

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Ronny_N169 » 05 mai 2012, 17:26

Det er kondens. Sannsynlig har du veivhusventilasjon nr 3, da olje hadde en tendens til å se slik ut, spesiellt ved mye småkjøring. Oppgrader til veivhusventilasjon nr 6!. Kjør også en lengre tur innimellom småkjøringa di.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Helge » 05 mai 2012, 18:51

Slik så min peilepinne ut også.
Mulig at jeg hadde uflaks som endte med havarert motor.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

saabskien
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2012, 23:49

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av saabskien » 05 mai 2012, 19:32

hmm ok, skal ned med bilen på verkstedet på mandag og høre ang veivhusventilasjon. bør jeg bare kjøre så lite som mulig med bilen, parkere den helt?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Ronny_N169 » 05 mai 2012, 20:10

saabskien skrev:hmm ok, skal ned med bilen på verkstedet på mandag og høre ang veivhusventilasjon. bør jeg bare kjøre så lite som mulig med bilen, parkere den helt?
Det er jo bare å løfte av plastkåpa som sitter oppå motoren, rundt oljepåfyllinga, og ta et bilde av det som er under, så ser man ihvertfall hvilken veivhusvent. som sitter der.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

saabskien
Innlegg: 9
Registrert: 04 mai 2012, 23:49

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av saabskien » 07 mai 2012, 11:07

Nettopp kommet fra verkstedet nå, fikk beskjed om at jeg hadde nyeste veivhusvent. de skal ta den inn og se på "oljerøra" eventuelt bytte. skal og se/bytte toppakning(de tvilte på det var noe her siden det ikke forsvinner noe kjøleveske).

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mai 2012, 12:05

Ser av bildet du postet at veivhusventilasjonen er av siste type. Sjekk funksjonen på enveisventiler og at isoleringsduken til slangene er på plass. Kjør deg en skikkelig tur og få det gjennomvarmt, og se om det forsvinner. Oljen ser jo ikke grå ut så det er ikke vann i olja, vannet kommer fra veivhusventilasjonen. Ikke farlig å kjøre med i seg selv, men det kan jo være noe annet galt med motoren. Stempelringer f eks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av Macgeier » 07 mai 2012, 13:04

Kan ikke gjenta det ofte nok: sjekk oljetermostaten.
Disse har en lei tendens til å slutte å virke, og da blir olja aldri varm nok til at kondensen i olja kokes bort...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

opo
Innlegg: 15
Registrert: 25 jun 2013, 12:27
Bil: 1998 9-5 2.0t

Re: saab 9-5 2001 2.0T, karamellfarget olje, trenger hjelp!

Legg inn av opo » 21 nov 2013, 12:54

Hei dere,

Sliter med det samme. Så spørsmålet da er jo om dette ble løst noen gang? Går bilen enda eller havarete den til slutt?

Svar