Hei,
Håper å få nokre gode råd ang bruktbilkjøp. Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for ein 1,9 TDI 150 hk 07 eller nyare, så kom eg over denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=34680514
Denne er Hirsch trimma til 175 hk, nokon som har erfaringar med dette? Står at motorgarantien fortsatt gjeld, så det er kanskje ikkje ekstra slitasje på motoren sjølv om den er trimma? Ellers er denne bilen ein av dei første som er produsert etter faceliften, betyr det fare for problemer?Bør eg heller gå for ein 08 mod? Er det ellers andre ting eg bør passe på å sjekke ved kjøp av 9-3 07/08 mod?
Kor lenge kan eg forvente å ha eit nokon lunde problemfritt bilhold dersom eg går for denne?
Takker for alle kommentarar og synspunkt.
Saab 9-3 07 modell og Hirsch trimming
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 07 modell og Hirsch trimming
Hirsch er det som offisielt selges over disk hos Saab. Den får du ikke trøbbel med.
Faceliften gir neppe noen barnesykdommer, ikke akkurat noen teknisk revolusjon.
Moderne dieselmotorer, derimot.... tenk deg om en gang til, er det virkelig så mye å spare? Eierne av biler med nyere diesel med partikkelfilter og EGR har sine problemer, om du søker litt på forumet så finner du sikkert et par tråder.
Faceliften gir neppe noen barnesykdommer, ikke akkurat noen teknisk revolusjon.
Moderne dieselmotorer, derimot.... tenk deg om en gang til, er det virkelig så mye å spare? Eierne av biler med nyere diesel med partikkelfilter og EGR har sine problemer, om du søker litt på forumet så finner du sikkert et par tråder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Ville som Ingvar er inne på gått for bensin med mindre du kjører ekstremt mye langkjøring og er avhengig av lavt forbruk. Biopower er definitivt ikke feil, det kan jeg skrive under på! 
Kjøpte en 08 2,0t med Hirsch for et par måneder siden, og har ikke støtt på noen problemer enda.

Kjøpte en 08 2,0t med Hirsch for et par måneder siden, og har ikke støtt på noen problemer enda.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Finn ikkje mange bensinbilar på Finn som er nyare enn 08, tydelig at det er solgt mest dieselbilar av sedan typen iallefall dei siste åra..evt er det fleire misfornøgde dieselkundar som vil bli kvitt bilane sine..
Har ikkje tenkt å hive meg ut på diskusjonen om kva som er best av diesel og bensin, trur det er mykje ein smaksak..trur diesel passar mitt køyremønster og behov ganske bra. Når det er sagt, er dette EGR problemet eit generelt problem på nyare dieselmotorar? Ein bekjent av meg med ein nyare audi A6 140 hk diesel måtte bytte denne ventilen.. Er problemet spesielt stort på Saabar? Ellers har bilen eg ser på gått 56 000km..er det mykje som blir gjort på 60 000 servicen? Er denne dyr?

Har ikkje tenkt å hive meg ut på diskusjonen om kva som er best av diesel og bensin, trur det er mykje ein smaksak..trur diesel passar mitt køyremønster og behov ganske bra. Når det er sagt, er dette EGR problemet eit generelt problem på nyare dieselmotorar? Ein bekjent av meg med ein nyare audi A6 140 hk diesel måtte bytte denne ventilen.. Er problemet spesielt stort på Saabar? Ellers har bilen eg ser på gått 56 000km..er det mykje som blir gjort på 60 000 servicen? Er denne dyr?
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Det er ikke noe stort problem med EGR på Saab, samme dieselmotoren står i mange andre biler og ingen av de er kjent for å ha større problemer en andre merker. Jeg tror kjørestil, langkjøring/småkjøring har mye og si her.
Min 9-3 TiD har gått over 100.000 km uten problemer med EGR ventilen.
Min 9-3 TiD har gått over 100.000 km uten problemer med EGR ventilen.

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Min 60tusen service kosta meg 5 laken hos forhandler.
Angående valg av dieselbil ville jeg ikke hatt store problemer med å anbefale deg det. Men som nevnt av andre her så er det litt avhengig av kjørestilen om man får EGR problemer. 5 min tur/retur butikken titt og ofte er ingen god kombinasjon vil jeg tro.
Har selv hatt 0 problemer(sett bort i fra en knekt fjær), og bilen er 7 år og har gått 86'.
Angående valg av dieselbil ville jeg ikke hatt store problemer med å anbefale deg det. Men som nevnt av andre her så er det litt avhengig av kjørestilen om man får EGR problemer. 5 min tur/retur butikken titt og ofte er ingen god kombinasjon vil jeg tro.
Har selv hatt 0 problemer(sett bort i fra en knekt fjær), og bilen er 7 år og har gått 86'.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
Takk for svar godtfolk, det går mot kjøp for min del:)
Vil det ha noko å seie for evt EGR problemer om ein brukar motorvarmaren før korte køyreturar? Er det ellers nokon som veit kva ettermontering av hengarfeste kostar på desse bilane?
Vil det ha noko å seie for evt EGR problemer om ein brukar motorvarmaren før korte køyreturar? Er det ellers nokon som veit kva ettermontering av hengarfeste kostar på desse bilane?