Motor ID og bunnpanne

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Motor ID og bunnpanne

Legg inn av totakt » 09 mai 2012, 20:24

Min 9-5 har en B235R motor som er "overhalt" i 2008, av SDCC, Ana Trollhettan.

Spørsmål 1: I følge motorintyget er det en B235R med nummer 5011204. Går da ut i fr at det siste nummeret er motornummer, og at produksjonsår kan bestemmes ut i fra dette. Forrige eier trodde motoren var i fra 2005. Kan dette stemme?

Spørsmål 2: I følge motorintyget er kamkedja, transmission, og vattenpump byttet. Dette kan vel byttes uten å ta ned sumpen? At jeg dermed må regne med at sumpen ikke er tatt ned på denne?

Motoren er etter hva jeg har erfart så langt i ok stand, er bare interressert i å vite mest mulig for et riktig vedlikehold.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av EdHunter N815 » 09 mai 2012, 23:31

Når man skal bytte register må man enten ha av toppen eller løsne bunnpannen for å få av/på registerdekselet, så med mindre toppakning ble byttet har de nok hatt ned bunnpannen. Jeg har uansett ikke tro på at SDCC har tatt overhaling på en motor uten å sjekke bunnpannen, dette er jo en 15 minutters jobb når motoren står løst.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2012, 07:23

EdHunter N815 skrev:Når man skal bytte register må man enten ha av toppen eller løsne bunnpannen for å få av/på registerdekselet
Nåja, man jo ikke det. Men rens av oljesil og bytte av o-ringen til denne skal inngå i bytte av register, så du kan regne med at det er gjort, ja.

Angående motornummer og prod. år: Produksjonsåret er preget i støpen på en rekke deler, enklest når alt er montert er å se på enden av toppen mot girkassen. Midt på er det noe som ser ut som en sol med to siffer inni. Er motoren fra 2005 så står det 05 eller bare 5 inni, er den fra 2004 står det 04 eller bare 4.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av totakt » 10 mai 2012, 08:27

Tusen takk!

I følge motorintyget er denne gått 73k ved bytte av reg.sats i 2008. Og jeg vet at forrige eier har skiftet olje 2 ganger i året, med en kjørelengde på 40k siden 2008. Da ser jeg ingen grunn til å ta ned sumpen på denne, og fortsetter å skifte olje og filter 2 ganger i året, eller max 10k.

Og så kan jeg gå å se etter årstall stemplet i blokka.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av Pål N526 » 10 mai 2012, 08:38

Å ta ned bunnpanna er en enkel jobb. Hadde gjort det uansett jeg. Fint å vite status på motor 8)

Kombiner det med et oljeskift.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av totakt » 10 mai 2012, 10:29

Da fant jeg "sola", eller datostempelet i toppen, like under tilkopling til tennkasett, 04 stod det der.

Kvier meg litt for å ta ned bunnpanne, er langt fra noen dreven mekaniker, men noe får jeg jo til.

En annen ting: Peilet olja nå, og det kan se ut som den har brukt opp i mot en halv liter olje på 5k. Skal snart ha et oljeskift, og tenker kanskje det var lurt å ta WD40 metoden før oljeskiftet. Har lest litt om det her på forumet.

Fremgangsmåte: WD40 til det ikke renner gjennom mer, eventuelt tørne motoren med starteren noe for å hjelpe ringene å løsne, bare det da ikke ligger WD40 på toppen av stempler som kan havne i eksosen? Deretter tappe olje, fylle på billig syntetisk biltema olje som skyllemiddel for rester av WD40, starte motor å la den gå seg varm? Deretter ny olje og filter.

Er dette ok?

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av Pål N526 » 11 mai 2012, 09:48

totakt skrev: Fremgangsmåte: WD40 til det ikke renner gjennom mer, eventuelt tørne motoren med starteren noe for å hjelpe ringene å løsne, bare det da ikke ligger WD40 på toppen av stempler som kan havne i eksosen? Deretter tappe olje, fylle på billig syntetisk biltema olje som skyllemiddel for rester av WD40, starte motor å la den gå seg varm? Deretter ny olje og filter.

Er dette ok?
Høres ok ut ja.

Vær obs på å turne motor med mye væske i syl. 5/56 er også et alternativ.

Etter du har tatt denne rensen og FØR du har på "rense" olja, så ta ned bunnpanna og rens den. Du kan jo høre om det er noen som kan hjelpe deg med akkuratt denne opperasjonen.

Ang. forbruk så kan du sjekke:
- om den slangen som går i fra toppdekselet og ned til olje-cach tanken er like hel og IKKE flat. Har den sånn tyggis konsistens, er det lett at den klapper seg sammen og luftinga ikke fungerer som den skal. Det er silikonslange å få kjøpt.
- Skru av topp-dekselet på motoren og se om rørene som er inni dær er åpne. Om de er tette kan dette også påvirke oljeforbruket. Du kan bruke propan til å brenne det ut i kombinasjon med trykkluft og annen renseveske. Bare husk at blir det for varmt, så kan du skade lakken på dekselet. HUSK å fjern glideskinna for register og pakninga til veivhusventilasjons-slangen

/ Pål
Sist redigert av Pål N526 den 11 mai 2012, 11:49, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mai 2012, 10:03

Pål N526 skrev:veske...
...er for jenter, dette har vi pratet om før :lol:

Forgasserrens kan kanskje være et alternativ til WD40? Men noen varig greie er nok ikke den quick-fixen uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Motor ID og bunnpanne

Legg inn av totakt » 12 mai 2012, 20:02

Tusen takk for gode svar, her var det mange gode tips. Satser på å ta fatt på dette etter 17. mai. Skal se om jeg prøver meg på bunnpanna også.

Hvis jeg tørner motor med mye væske i sylindere, kan vel væske komme i eksos og kat? Katen tåler det?

Greit å ha det jeg trenger til dette liggende klart. Da tenker jeg fra Saab forhandler: Toppdekselpakning, O-ring i bunnpanne, pakning til panne på tube, bunnplugg og kobberskive. Rensevæske og olje kjøper jeg vel like greit et annet sted. Bør jeg ha ny toppdekselpakning, eller bruke den gamle om igjen? Noe jeg har glemt da?

Jens

Svar