Side 1 av 1
9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 10 mai 2012, 04:10
av 9-52.3
Hei!
Har et lite spørsmål om bilen min, 9-5 2.3 T 99 180' km som sikkert de fleste her inne kan svare kjapt på hva som er feil
1. Bruker endel olje, ca 1 liter per 50-100 mil
2. Blå røyk ved kaldstart det første minuttet
Dette var de opprinnelige symptomene, men etter å uheldigvis kjørt 30 mil med olje-lampe lysende ved oppbremsing og i knappe svinger så:
3. ''Hakker'' eller fusker på en måte med kraftig pådrag, kickdown etc, spesielt i sport-programmet. Dette gjør den uavhengig av kald eller godt varm motor. Må liksom slippe gassen litt før den henter seg igjen og fortsetter å akselere.
Ellers går bilen som en drøm, og verken jager ikke på tomgang eller fusker ved ''normal'' kjøring.
Noen som vet? Tipper turboen, men hvor lenge holder den eventuelt før den er helt kaputt? Og ca kostnads-beregning på bytte av turbo i svergie, eventuelt norge?
Tusen takk

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 10 mai 2012, 07:16
av Ingvar N629
Bytt turbo. NÅ.
Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 10 mai 2012, 07:30
av Paradigm N558
Kjøp ny turbo fra forhandler eller se etter butikker i sverige.
Ta ei kjapp oppgradering å bytt til Aero-turbo, koster et par lapper mer, men den varer og varer og varer!
Gjør du det selv, uten noen nødvendig opplæring tar det en ettermidag.
Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 10 mai 2012, 14:23
av 9-52.3
Klar tale ja? hehe. Så det er ''garantert'' turboen? Er det mulighet for at det er noe mere feil?
Noen som har tips om hvor/hvilken butikk det er prisgunstigst å sjekke? Er det et alternativ å kjøpe brukt ifra bildatabasen, eller er det en dårlig idee?
Og sist men ikke minst, er det noe farlig å kjøre den? Hvor lenge holder turboen før den eventuelt tar helt kvelden?
Tusen takk igjen

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 10 mai 2012, 14:34
av Ingvar N629
At det er turboen er overveiende sannsynlig. Kjøp original, pent brukt eller ny, men å kjøpe over disk hos Saab er dyrt. Originale Garrett får du flere steder ifra, men se opp for kinakopier, det er mange av dem og de gjemmer seg gjerne bak "GAR 1752" og lignende som for de fleste bare kan oppfattes som en forkorting av navnet.
9-52.3 skrev:Er det mulighet for at det er noe mere feil?
Ja, selvsagt er det en mulighet på en gammel B235... Men med det oljeforbruket du har så kan vi vel si det slik at om det viser det seg at turboen er ok så bør du vurdere hvor mye det er verdt å koste på bilen.
Farlig å kjøre med? Du risikerer å kjøre motoren tom for olje FORT når turboen bestemmer seg for å sparke tøflene, og da kan det fort bli dyrt! Rådet er altså fortsatt "bytt NÅ", evt skru av eksos eller innsugsrør først og kjenn etter slark i akslingen, om du vil være på den sikre siden før du går til innkjøp av ny turbo.
Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 11 mai 2012, 18:26
av Dopus
Da min røyk.....var det rene dirty triks tilstander...svingte inn på et busstopp noen hundre meter etter at det begynnte å ryke....var allerede da halv tom for olje. Heldivis var det ei delesjappe bare et par hundre meter unna. Fikk fullt på og komm meg hjem..Men når turboen ryker bruker den MYE olje.. Har den allerede begynnt å bruke litt...så legg av penger og bytt turbo fortest mulig....da slipper du oljesøl i intercooler og trykkslanger.
Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker
Lagt inn: 11 mai 2012, 21:15
av N2411
Jeg fikk bytta turbo hos Saabforhandleren i Strømstad i November 2009 og den kosta dengang 4900 sek + 100 sek for pakn.sats. (+ svensk moms)
Om det er en orginalturbo eller noe ettermarkedsgreier vet jeg ikke, men funker kanon enda.
Sjekk litt hos søta bror, kan være penger å spare
