Side 1 av 1
Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 15:01
av _marius
Tenker altså å konvertere B204i til E85 drift.
Plan:
1) sette inn innsprutere fra aero, ca 40 % større kapasitet. Med overgang ev1 til ev6.
2) regulerbar brenselregulator (mulighet for 3 til opp mot 5 bar) for å justere lambda fra 0 til 1 volt fra tomgang til fullt turtall.
3) ren e 85 på tanken.
Regner med å øke forbruk ca 30 % og effekt ca 20%.
litt billigere og mer miljøvennlig. Og litt mer saft i sugemotoren, kanskje ca 150 hester?
Noen innsigelser?
9-3 1999. 150000 km
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 16:44
av Ingvar N629
Bytter du dysene kan du la bensintrykket være. Du må inn i software uansett for å få det 100%, så å justere med en bensintrykksregulator tror jeg blir mer trøbbel enn gagn.
Quick and dirty, bytt dyser til noen som er 30% større, uten mer styr. Men du vil slite med kaldstarten når det er kaldt.
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 16:58
av _marius
Ja, man gå inn med en boks ala Flexitune, men tror effektøkningen da vil bli utebli. Tror jeg må ha trionic 5 el 7 for å få en (dyr) optimal løsning fra maptun eller bsr via styreenheten direkte. Kan jo skifte dyser først og sjekke slik di nevner Ingvar. Får en rail med dyser fra sverige for noen få hundrelapper og kan jo bytte tilbake til fossil vinterstid. Tar jo bare en liten halvtime.
Tanken var altså å ha en justerbar regulator i tillegg- lese av lambdaverdien direkte med et voltmeter for å finne det korrekte nivået med ren e85 i forhold til trykket på regulatoren. Litt styrete, men moro

?
Enda mer styr om man blander litt fossil inneimellom naturligvis, men bor rett ved de rette stasjonene.
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 17:15
av Ingvar N629
Billig og grei nok løsning på gammel bil;
Bytt til 30% større dyser, dra på et par grader tenning, kjør kun E85 vinterstid. Sett tilbake til original om vinteren. Regn inn et bytte av bensinpumpe.
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 22:47
av _marius
Ingvar: har lest meg opp at 42% større dyser skulle være optimalt, du sier 30%, og det kan meget vel være du har rett?
Er orginalstørrelsen på mine dyser litt saftige i utgangspunktet eller er det en annen grunn?
Bosch 0-280-156-023 til aero skulle være litt drøyt over 42% mine origiale.
Min kunnskap kommer ganske ensidig fra etanol.nu og en svensk volvofyr:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 23:13
av Ingvar N629
Energiinnholdet er ca 30 % forskjellig. Ca-biten tar lambdareguleringa seg av. Men husk at dette er billigløsningen.
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 13 mai 2012, 23:27
av _marius
Definitivt billigere enn min originalide , skifte ut motorn til en 204L.
Kona er mer fornøyd md e85 konverten

Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 14 mai 2012, 00:04
av _marius
På den annen side- skifte motor til 204L 185 hk MED maptun E85 oppgradering gir 225 hk/340 nm.
Kanskje enda mer miljøvennlig moro

Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 14 mai 2012, 07:25
av Ingvar N629
Hvis ideen er å kjøre billig på E85 så ville jeg ikke byttet til en original B204L for så å konvertere den. Da er det bedre å bygge opp en motor med høyere kompresjon for å få opp virkningsgraden, det trenger ikke å være så dyrt. Å bruke sugermotoren som utgangspunkt for ombygging er en løsning, da denne har høyere kompresjon enn turbomotoren. Det er også mulig å bygge om til T7 styresystem for å få bifuelsystem, men det er dyrere og mer komplisert. Men definitivt mest praktisk.
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 14 mai 2012, 15:47
av _marius
Dette er jo en blanding av moro/litt økonomi/forskertrang.
(Bilen er jo i utgangspunktet pen,fint holdt og lav km. Skiftet til powerflex foringer og oppgradert dempere og fjærer står på trappene. ) Så om du mener det er gunstig å jobbe videre med sugemotorn er jeg lutter øre. Den har jo 10.1:1 kompresjon og 204 er jo kjent for å tåle endel.
Så forstår jeg rett:
1) fortsatt bytte dyser.
2) høvle toppen og få kompresjonen til 11:1 f.eks?
3) vurdere en T7 innstallering
4) høre med maptun om hva de kan gjøre ut av en e85 tuning av en T7 med sugemotor?
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 15 mai 2012, 12:59
av _marius
og hvor mye høvler man toppen?
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 15 mai 2012, 13:31
av Ingvar N629
Du må regne... Hvor høyt du vil i komp kommer an på om du vil ha turbo eller ikke. Med turbo og ikke alt for mye trøkk, så går 11:1 iallfall fint. Uten turbo kan du gå temmelig høyt, 13:1 kanskje. Men pass på at ventilene får nok klaring. Skulle ha regnet på det og. Om du kan vente noen dager så kan jeg regne litt på det om du ønsker. Kommer litt an på hvilket styresystem du velger også, og hvordan det settes opp. Mer moderne system kan korrigere for flere variabler, slik at du kan tøye strikken lenger.
Re: Ad brenseltrykkregulatoren- E85 konvertering
Lagt inn: 15 mai 2012, 14:23
av _marius
Dette er spennende. Jeg tenker nå at jeg beholder sugemotoren. Og får inn t7 (dt kommer jeg til å trenge endel hjelp med tenker jeg.)
Flott om du regner, kompresjon og ventilklaring. Der er jeg grønn gitt.
Ikke mange som har gjort dette i norge?