Turbotrykk 1991 2.3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av Sørlending » 30 mai 2012, 11:58

Hei. Har nylig blitt den lykkelige eier av en 9000 2.3 turbo. Er nydelig å kjøre eksremt gode seter og trekker utrolig bra. Har ikke noe å utsette, men bare lurer på turbotrykket. Har montert turbotryksmåler som viser -0.4 på tomgang..ca -0.6 når man triller henger på gir og 0.6 pluss ved fult pådrag. Syns 0.6 virker lite da de fleste her snakker om rundt 0.9 til 1 bar.

Trekker bra fra bunn og kommer raskt opp på 0.6 men aldri høyere. Noen som kan si meg hva det kan komme av. måleren i bilen viser reett under der rød striplingen begynner ved pådrag.

Er ny her og vil samtidig si hei til alle og på forhånd takke for all fremtidig info her om disse fantastiske bilene :-)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av na_X » 30 mai 2012, 14:59

Ta ut kontakten til magnetventilen så ser du hva den får på full last, dette er GLT og skal være ca. 0.4 bar.
0.6 bar er ikke så veldig langt unna da 0.7 bar er vanlig på den bilen du har, får vel 1.2 bar med orginal trimboks (rød APC boks).
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av Sørlending » 30 mai 2012, 16:03

Ok takker for svar. skal jo gi 200 hk og følr sånn..og har sett 0.7 et kort øyeblikk et par ganger, og tatt med mulig feilmargin i måleren er den kanskje der den skal være.

Den røde apc boksen..er det bare å bytte ut med den boksen som ligger i nå uten å måtte endre på annet..innsug..eksos etc. så lader den 1.2 ? hvor mye vil den da gjøre ca, og vil det gå ut over driftsikkerheten ?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av na_X » 30 mai 2012, 22:16

Er vel med bensinregulator sammen med rødboksen, og da gjør den 220hk. Dette er orginal trim fra SAAB selv.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 mai 2012, 22:39

Gjer som na_X seier, kople av straumen til magnetventil, og sjekk grunntrykket. Det skal være 0.45. Originaltrykket på den med 200hk-boksa er 0.75.
At ei raudboks vil gi meir gamp er sikkert, men 1.2 bar får du ikkje med ei raudboks. Den er vel originalt oppgitt på ca. 0.85...
Ellers må du bytte til en 3bar BTR, om ikkje bilen har en slik kan du plukke ifrå en med vanlig i-motor, utan turbo.

SaaBent N442
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 20 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 442
Navn: Bent Roger Hanssen
Bil: SAAB 9000 2,3T 91mod
Sted: Namsos

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av SaaBent N442 » 31 mai 2012, 22:45

Hei.
Mener bestemt at denne bilen har originalt 3bars bensinregulator :)
SAAB 9000 2.3T 91m.
SAAB 9-5 2.0t 06m.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 mai 2012, 22:48

SaaBent N442 skrev:Hei.
Mener bestemt at denne bilen har originalt 3bars bensinregulator :)
Var på min også, men står faktisk lista i tilbehørskatalogen at BTR er inkludert i settet, so er tydligvis nokre som ikkje har.

Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

Re: Turbotrykk 1991 2.3T

Legg inn av Sørlending » 01 jun 2012, 11:42

Takker for svar. Bytta til annen måler og sjekka både grunntrykk og max og ser bra ut..0,45 og 0.75 max. var bare måleren min som er feil. Sjekka og opp og er 3 bars bensinregulator. Går veldig bra da, men hadde jo vert morro med enda mere tak så lenge det ikke fører til at den blir kranglete..får sjekke opp i dette :-)

Svar