Hjelp til å identifisere ulyd. 1998 NG900
Lagt inn: 31 mai 2012, 11:08
I løpet av de siste ukene har det dukket opp en ulyd jeg ikke klarer å identifisere. Det er en hastighetsavhengig, jevn durelyd. Den høres ikke noe særlig under 30km/t, men er ganske fremtredende over det og øker i frekvens etterhvert som hastigheten øker.
Etter å ha sjekket at ingen av hjulene subber (205/55-R16) og at ingen av hjulene eller bremsene er unormalt varme etter en tur, føler jeg at jeg kan utelukke dekk og bremser som synder. Ingen av hjullagerene er slakke og ingen ulyder høres fra dem når jeg spinner hjulet rundt mens det henger fritt.
Ulyden virker å komme fra foran i bilen.
Tidligere har jeg lagt merke til en liten lagerlyd fra motorrommet ved motorbrems/jevn kjøring. Jeg antar det er et lager i girkassa eller diffen som uler litt. Kan det være kassa som er synderen? Er det noen som har vært borti en ulyd som minner om during og funnet ut at det er kassa?
Jeg leser jo at SAAB sine girkasser ikke er de beste i verden, men det er gjerne dem som har trimmet motorene sine som opplever girkasseras. Min er en 100% standard 2,0i.
Jeg har ikke byttet olje på kassa enda jeg har eid den i et år. Det er kanskje noe jeg bør gjøre? Er det kassa mi som er på vei til å gi opp? Som tilleggsinformasjon kan jeg si at den er bittelitt kranglete å få i første gir når jeg har bremset ned foran et kryss og litt kranglete å få i femte gir på motorveien. Under hard akselerasjon har girene ikke føltes som om de sjalter helt inn, men sistnevnte antar jeg er slitent bakre motorfeste. Andregir er noen ganger hakkete når jeg legger det inn.
Er et kassebytte en motor-ut-av-bilen operasjon, eller lar det seg gjøre med motoren inne? Kan jeg bruke kasse fra OG9-3 2,0i? Er en girkasseoverhaling noe en ikke bør satse på selv?
Problemet mitt er at jeg skal kjøre Trondheim-Kristiansand i neste uke og skulle gjerne hatt en eller annen form for betryggelse om at jeg kan kjøre.
Etter å ha sjekket at ingen av hjulene subber (205/55-R16) og at ingen av hjulene eller bremsene er unormalt varme etter en tur, føler jeg at jeg kan utelukke dekk og bremser som synder. Ingen av hjullagerene er slakke og ingen ulyder høres fra dem når jeg spinner hjulet rundt mens det henger fritt.
Ulyden virker å komme fra foran i bilen.
Tidligere har jeg lagt merke til en liten lagerlyd fra motorrommet ved motorbrems/jevn kjøring. Jeg antar det er et lager i girkassa eller diffen som uler litt. Kan det være kassa som er synderen? Er det noen som har vært borti en ulyd som minner om during og funnet ut at det er kassa?
Jeg leser jo at SAAB sine girkasser ikke er de beste i verden, men det er gjerne dem som har trimmet motorene sine som opplever girkasseras. Min er en 100% standard 2,0i.
Jeg har ikke byttet olje på kassa enda jeg har eid den i et år. Det er kanskje noe jeg bør gjøre? Er det kassa mi som er på vei til å gi opp? Som tilleggsinformasjon kan jeg si at den er bittelitt kranglete å få i første gir når jeg har bremset ned foran et kryss og litt kranglete å få i femte gir på motorveien. Under hard akselerasjon har girene ikke føltes som om de sjalter helt inn, men sistnevnte antar jeg er slitent bakre motorfeste. Andregir er noen ganger hakkete når jeg legger det inn.
Er et kassebytte en motor-ut-av-bilen operasjon, eller lar det seg gjøre med motoren inne? Kan jeg bruke kasse fra OG9-3 2,0i? Er en girkasseoverhaling noe en ikke bør satse på selv?
Problemet mitt er at jeg skal kjøre Trondheim-Kristiansand i neste uke og skulle gjerne hatt en eller annen form for betryggelse om at jeg kan kjøre.