og900 AC problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

og900 AC problemer

Legg inn av Andreas N1194 » 31 mai 2012, 21:23

Hei!

Siden vi skal kjøre tvers over det forjettede land, og det i det siste har vært 53 grader C der, så kan det være greit å ha AC som funker.

Kompressoren skal være i orden, det skal være gass på anlegget, men mekanikeren her borte nevnte at det ikke var strøm på systemet.

Mine første tanker er da:
-Defekt bryter i kupe
-Defekt relee
-Defekt sikring
-Noe annetTM fucker opp...

De tre første skal være piece of cake om jeg kunne fått hjelp av noen med enten Bentley eller Haynes til å scanne inn og maile meg AC-diagram for en 92-modell 900 T16 cab..

pm går fint, evt så er mailadressen a.e.andersen@gmail.com

EDIT: Kom gjerne med innspill! :)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: og900 AC problemer

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 mai 2012, 23:21

Plassen å starte er å sjekke om du får straum til kompressoren, det kan du sjekke ved å måle mellom den ledninga som er oppe på kompressoren og jord, har du spenning der er det kjøtsjen på kompressoren som er gåen.

Ellers har du trykkvakta på tørkefilteret, termokontakta på kjølevatnet like ved batteriet, eller har ei trykkvakt inne der kupefilteret står på en bil uten AC, samt en frostbrytar som hindrar anlegget starte når det er kaldt (om desse to er ute av drift vil ikkje anlegget starte). Når motor går og AC-slått på kan du ohme i ledningane til trykkvakta, då skal det være kontakt. Er de ikkje kontakt har du for lavt trykk eller so erbrytaren defekt. Det samme gjeld frostbrytaren, er det 6-7 grader i lufta skal det være kontakt når den vert ohma.
Termokontakta på kjølevatnet er same opplegget, opp til 115 grader skal det være kontakt når du ohmar kontaktene.
Kontakta på tørkefilteret har eg ikkje data på, men kan sikkert lønne seg å sjekke at dei er tilkopla og har bra kontakt.
Men start med sikringane (nr 6 for kompressor og 25 for vifta) samt nemnte trykkvakter.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og900 AC problemer

Legg inn av Andreas N1194 » 01 jun 2012, 06:00

Hjelle, N6 skrev:Plassen å starte er å sjekke om du får straum til kompressoren, det kan du sjekke ved å måle mellom den ledninga som er oppe på kompressoren og jord, har du spenning der er det kjøtsjen på kompressoren som er gåen.

Ellers har du trykkvakta på tørkefilteret, termokontakta på kjølevatnet like ved batteriet, eller har ei trykkvakt inne der kupefilteret står på en bil uten AC, samt en frostbrytar som hindrar anlegget starte når det er kaldt (om desse to er ute av drift vil ikkje anlegget starte). Når motor går og AC-slått på kan du ohme i ledningane til trykkvakta, då skal det være kontakt. Er de ikkje kontakt har du for lavt trykk eller so erbrytaren defekt. Det samme gjeld frostbrytaren, er det 6-7 grader i lufta skal det være kontakt når den vert ohma.
Termokontakta på kjølevatnet er same opplegget, opp til 115 grader skal det være kontakt når du ohmar kontaktene.
Kontakta på tørkefilteret har eg ikkje data på, men kan sikkert lønne seg å sjekke at dei er tilkopla og har bra kontakt.
Men start med sikringane (nr 6 for kompressor og 25 for vifta) samt nemnte trykkvakter.
Takk skal du ha Hjelle! :)

Men nå har det ballet på seg et lite problem ellers, etter å ha kjørt en tur til Napa som i dag hadde over 30 grader i skyggen, så valgte caben å koke over for 2. gang, noe som skjedde gradvis under kjøring, så etter å ha fått check engine-lampa opp måtte jeg kaste meg av Highway 80 fra Napa for å sjekke litt. Det ser ut til at toppakningen har tatt kvelden desverre! #-o

Det er dog ikke vann i oljen, men det dampet heftig på brilleglasset ut av tennplugg for sylinder nr 2 i dag, så der er det vann. Det var ørlite damp ut av nr 1 (dog umerkelig i forhold til nr 2, her ble hele glasset fullt av dugg med en gang, mens kun et bitte lite hjørne dugget fra sylinder 1) nr 3 og 4 var helt ok.

Spørsmålet nå er hvordan man griper dette an? Jeg ble tauet hjem siden jeg jeg ikke fikk start etter å ha stoppet fra highwayen (starteren dro, men det hørtes ut som om det var et kompresjonsproblem, så jeg lot det være med ett forsøk der). Jeg har en mekaniker som kan skifte toppakning, men i og med at det har vært et problem der en stund nå med at den drikker mye vann i kjølesystemet (kanskje pga toppen?) så lurer jeg på om det kan være noe mer?

Sånn er nå bare det, og vi skulle kjøre USA på tvers på mandag i nevnte cab...det kan hende det blir leiebil da gitt! ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og900 AC problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2012, 07:11

Sjekk toppen når den er av. Og fiks nå alt av lekkasjer i kjølesystemet, så det ikke skjer igjen :wink:
Blir nok tur, skal du se!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og900 AC problemer

Legg inn av Andreas N1194 » 01 jun 2012, 17:53

Ingvar N629 skrev:Sjekk toppen når den er av. Og fiks nå alt av lekkasjer i kjølesystemet, så det ikke skjer igjen :wink:
Blir nok tur, skal du se!
Godt du er optimist Ingvar! Jeg sjekker med alle lokale verksted om dagen for å se om de kan ta jobben i helga. Skulle helst vært foruten dette, men om alt skjærer seg så blir det leiebil på tur. Trenger ny toppakning samt planing av nevnte topp gjort i helga, og vet ikke om det er mulig å få til, men det er tross alt bare fredag, og de kan jobbe frem til mandag, så forhåpentlig vis kan jeg få til noe..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar