Side 1 av 2

Bilen ryker mye...???

Lagt inn: 21 nov 2004, 19:46
av 900aero-88
Har en 900 turbo aero 88mod, ryker tykk røyk, bruker ikkje vann eller olje me betydning... noen som har et godt forslag? Luft/bensin?

røyk

Lagt inn: 21 nov 2004, 21:24
av Petter 900 T
tja, hvordan farge er det på røyken?

Når ryker det?

Lukter det?

det er ofte gåen turbo som fremkaller røyk, men er du mer spesifik så hjelper det mye :D

Eller topp-pakning...

Petter

Lagt inn: 21 nov 2004, 22:38
av Henrik N380
Hopper turtallet? Farge på røyken?
Kan være luftmasse måleren...

Lagt inn: 22 nov 2004, 16:14
av 900aero-88
Ryker hvitt/blått lukter litt olje,ryker mye når den har stått på tomgang en stund... angående turtallet så rykker bilen litt nå og da når eg kjører.
Hadde dette problemet før eg byttet turboen og fortsatt ryker den (turboen var kjøpt brukt fra en cosworth 4x4, var ingen slark i den).
Har bestillt ny fordeler,rotor og plugg kabler for å prøve å sjå om d tar rykkinga... Hva tror dere?

Lagt inn: 22 nov 2004, 17:10
av Børre N17
Ventiltetninger? Har vel gått en sånn der ca 300' km den der da tru?? :wink:

Lagt inn: 22 nov 2004, 17:36
av 900aero-88
Ikkje Tetninger, Bruker ikkje olje...

Lagt inn: 22 nov 2004, 18:46
av Hjelle, N6
Olje i kjølevatn etter omvendt?

Lagt inn: 22 nov 2004, 19:08
av Kjetiln122
Har vel ikke fylt Diesel?? :lol:

Lagt inn: 22 nov 2004, 21:08
av Kristian N70
900aero-88 skrev: Bruker ikkje olje...
Hos meg røyk det godt når turbon begynnte å ta kvelden, men kunne ikke se at den brukte olje, selv ikke når den paja helt. Det er ikke rare greiene som skal til for at det ryker godt ser du :-x

Er vel generellt slikt:
Blå røyk=olje som "forbrenner", altså tilsvarende dårlig turbo/tettinger.
Hvit røyk=kjølevann som "lekker" i f.eks dårlig turbo og blir med eksos/forbrenning.
Svart røyk=for mye bensin

Rett meg noen her hvis jeg hopper salto i salaten...

Lagt inn: 22 nov 2004, 21:35
av 900aero-88
Kjølevannet er ok, så topp pakningen tror eg er bra... Har justerbar bensintrykks regulator, aner kansje d kunne vore en ide å sjekke hvilken farge pluggene min har, og co utslipp kunne vel vore målt.
Har jo ingen garanti for at den cossie turboen var bra, så d kan vær at den ikkje var stort bedre enn den eg hadde.
Noen ideer om hvilken turbo som kunne passe godt for en lett trimmet bil?
Har 3" eksos fra turbo helt til bakerste potte, 9000 turbo ombygget intercooler montert forran radiator, stort kon luftfilter, justerbart turbotrykk via pottmeter fra apc, og turboen bør vær vannkjølt.

Lagt inn: 25 nov 2004, 14:42
av iden
jeg har også rykninger på min, men det er en 89' 9000i, fikk beskjed av NAF at det var lambdasonden..
får vel skifte den snart..heh..

Lagt inn: 25 nov 2004, 16:37
av 900aero-88
d skulle vel vær lett å merke om den var gåen. Bensinforbruket når sikkert max da...hehe

Lagt inn: 25 nov 2004, 18:29
av iden
næh, jeg har ikke merket noe stor forskjell i bensinforbruk egentlig...
det eneste jeg har lagt merke til er den forbanna nappinga...heh, det er slitsomt..sykt slitsomt...
f.eks når jeg ligger i 2. gir og slipper gassen så blir det H******..heh.. eller når jeg girer fra 1. til 2. og gir gass.. kjempegøy.. :P

Lagt inn: 26 nov 2004, 11:59
av Morten S.
Har hatt tilsvarende problemer på min '88 Aero.
Røykutvikling ved tomgang - etter litt aktiv kjøring - ble fikset ved å bytte en pakning ved turboen. Oljen tok andre veier en den skulle. (Ble gjort på verksted - så jeg har ikke noen bedre beskrivelse)

Rykkete gange; første gang var det en tennplugg. Byttet til NGK Platina - og de er like fine etter ca 30.000 km. Andre gangen var det magnetventilen som fusket.

Lagt inn: 26 nov 2004, 16:22
av Gunnar N326
Til 900aero-88: Som Kristian N70 var inne på: Enten vann,olje, eller bensin! Er røyken blågrå på farge er det olje.. Hvit eller grå røyk er vanndamp! Fargetonene kan selvsagt diskuteres litt, hva er grått og hva er blått, men sånn er det... Er det ikke noen av eks-mekanikerne på Barmen&Lund som har noen gode råd da? Har du sjekket oljereturrøret fra turboen til bunnpanna? Snakket med noen på GIK Turbo, de mente at man burde alltid ta og sjekke dette, det kan være koksa helt tett! Da ryker tettingene på den nye turboen din fort... og så ryker det blått.. Det sitter en liten ventil til veivhusventilasjonen oppå motoren, den skal være enveis, dersom den er gåen vil du få overtrykk i veivhuset(bunnpanna), og det kan være skadelig for tettingene på turboen. Sjekk turboen din på nytt, og la oss få vite åssen det går! God helg! :absolute: