Side 1 av 1
Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 12 jun 2012, 08:23
av kimmy
Jeg har sett på og prøvd en 2002-modell Saab 9-3 SE 2.0t, og lurer på hva en bør se etter på disse bilene. Bilen har gått vel 230 000 km, men bærer ikke preg av km-stand.
Iflg. selger er det i det siste byttet tennkassett, kamakselføler, ac-kompressor og bensinpumpe. Er det overhengende fare for at noe annet kan ryke på denne?
Bilen ligger ute til 38 000 kr, er dette en ok pris?
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 12 jun 2012, 13:29
av N2411
Prisen er det ikke noe å si på. 38000 er billig. Det er alltid en fare med kjøp av bruktbil, men det du skal sjekke er at servicer og ikke minst oljeskift er foretatt regelmessig. Hør etter raslelyder/ulyder i framkant på motor, slitt register koster fort masse penger.
2.0t er ikke noen kanonkule, men det holder til normal bruk hvis du ikke drar campingvogn hele sommeren.
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 12 jun 2012, 13:50
av Ronny_N169
9-3 med 2,0t kan sw trimmes til opp mot 220hk, og da er det ikke mange som henger på

Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 12 jun 2012, 22:28
av saab2012
Sjekk slakk indre drivknute venster side.ikkje uvanlig med lekasje fra simmering gearkasse pga. slakk da simmering blir banket ut .
Sjekk om bil rister ved akserelasjon,kan vere slitasje indre drivknute høgre side(mellom medbringer og drivknutehus)
Rust på metallkoblinger bremseslanger bak.sjekk også bremserør mellom bensintank og bak til slanger
vanlig feil er også slakk i bærekuler foran(må skifte komplette bærearmer)
Fjørbein foran har ofte rustskade helt oppe med skruefeste demper.kan ruste av.
Opplagringslagerene i tårn dempere foran går også ofte.
Saab 9-3 er blitt kåret blant beste bruktbilkjøp
lykke til
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 13 jun 2012, 04:03
av kimmy
Takk for god informasjon!
"EU-godkjent" i en annonse er tydeligvis et vidt begrep. Da bilen kun har 2 mnd igjen til den skal være godkjent avventer jeg kjøp til dette er gjennomført.
Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!

Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 13 jun 2012, 06:59
av Ingvar N629
kimmy skrev:
Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!

Svært tynt grunnlag å kjøpe bil på. På den kontrollen anmerkes det dersom bilen er trafikkfarlig den dagen den står på kontroll, dvs det kan være mange feil som ligger "klar".
En annen sak er jo at bl a motor og gir gir man jo blanke i på EU-kontroll så lenge avgassrensingen fungerer og det ikke renner olje. Søk på oilsludge på forumet her, det er en ting du må sjekke på egen hånd.
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 15 jun 2012, 16:15
av Rambraut N1491
kimmy skrev:Takk for god informasjon!
"EU-godkjent" i en annonse er tydeligvis et vidt begrep. Da bilen kun har 2 mnd igjen til den skal være godkjent avventer jeg kjøp til dette er gjennomført.
Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!

Bilen kan vises til PK-Kontroll 3 mnd før den skal være godkjent. Eksempel: En bil som skal være godkjent innen slutten av Juni kan vises for kontroll i Mars.
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 18 jun 2012, 12:20
av kimmy
Bilen kan faktisk godkjennes 4 måneder forut for fristen.
Da jeg så på bilen hadde den stått et par måneder, ved oppstart kom det en tikke-/kaklelyd øverst på motoren. Dette forsvant etter kort tid, da motoren ble varm. Kan dette være noe alvorlig?
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Lagt inn: 18 jun 2012, 13:40
av Ingvar N629
Helt normalt. Hydrauliske ventiltrykkere må fylles med olje etter at de har stått lenge.