Side 1 av 1

Blårøyk og turbo :/

Lagt inn: 14 jun 2012, 17:56
av TranceteC
Hei!

9-5 2.3T 2002
Har et problem med litt blårøyk når starter bilen når stått en stund, men forsvinner så fort man begynner å kjøre. Har også hatt den inne til verksted så de skulle finne grunnen, siden jeg selv er veldig lite teknisk av meg rundt bil. Der fant de ut at turboen var i orden, var ihvertfall ikke nå slakke i et eller anna i turboen, hehe. Og ikke olje på pluggan tror jeg de sa? Men likevel med stor sannsynlighet turboen som slipper igjennom litt. Og etter å ha søkt og lest en del her i forumet, så ser jeg at man ikke er alene på den stien. Men da til det store spørsmål, siden det med stor sannsynlighet er turbo som er synder. Burde man kjøpe original ny turbo, eller er det andre produsenter som er bedre. Siden mange sliter med problemer av den turboen, så hører det for meg ut som turboen er et svakt punkt. Har også sett at de selger turbo fra produsent som heter Wa-Line på Biltema, er det nå god turbo for bilen? Noen som har erfaring? Pluss at den er heller ikke dyr i pris.

Og skulle også gjerne ha hadd en rask veiledning i bytte av turbo av noen fagkyndige her til fremtidig vågal bytting, om man ikke får noen kompentente til å gjør det, takk :) Kan vel spørre, er det vanskelig å bytte? Noe man må passe på osv.

Setter pris på alle svar, er visst mange flinke folk her inne.

Mvh

Tony

Re: Blårøyk og turbo :/

Lagt inn: 14 jun 2012, 19:16
av Paul N1176
angående turbo, burde du gå for en original! det er mulig å oppgradere til en mitsubishi td04 turbo (disse står originalt på aero) de skal være mye mere holbare enn den lille garreten som står der fra før... skal du bruke en td04 må du også bytte vann og oljerør..

og går du for td04 så har du litt mere muligheter med tanke på trimming :D

hvis du går for uoriginal så ville jeg satset på biltema, hvertfall ikke kjøp fra Speedparts, det er kinakopi begge delene men biltema sin er rimeligere..

Re: Blårøyk og turbo :/

Lagt inn: 14 jun 2012, 19:31
av saab2012
Ved skifte av turbo,bør en og sjekke om motor er igjengrodd,ta av toppdeksel ,sjekk om det er mye fastgrodd koks under toppdeksel.Ut i fra dette kan en vurdere om motor må renses.Igjengrodd motor kan korte ned levetid på turbo pga lite eller ingen oljetilførsel(tette rør).Blårøyk ved oppstart er vanligvis slitt turbo.