Subframeforinger

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
paljorg
Innlegg: 12
Registrert: 20 jun 2010, 19:55

Subframeforinger

Legg inn av paljorg » 03 jul 2012, 19:37

Hei, jeg har ute subframen på 9-5, 2001 mod for å skifte alle subframeforinger, lenkearmsforinger og oppgradere til SAS krengestag. De nye foringene er polyuretan.
Har laget pressverktøy av 1/2" hylser og gjengestang (som beskrevet flere steder på nett, inkl illustrasjoner), som fungerte utmerket til å presse ut de gamle foringene, MEN etter timers svetting er jeg i ferd med å gi opp å få presset inn de nye.
De vrir seg og slår seg som en meitemark når jeg setter på press.
Noen stalltips? Ta hele elendet på trillebåra til nærmeste utdannede mekaniker?
Mvh Pål Jørgensen

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Subframeforinger

Legg inn av Pål N526 » 03 jul 2012, 19:51

Om det er foringene i subframe. Typ 6 stk., er zalo prima! Få press på selve kjærna på foringa. Er vel 20mm ca. Skal presses fra oversiden med den koniske delen pekende ned..


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Subframeforinger

Legg inn av Paul N1176 » 03 jul 2012, 20:33

låner denne..

noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?

er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?

Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

paljorg
Innlegg: 12
Registrert: 20 jun 2010, 19:55

Re: Subframeforinger

Legg inn av paljorg » 03 jul 2012, 20:55

Takk for forslag, jeg har prøvd både zalo, grease, press mot flensen (som anbefalt div steder) og nå press mot kjernen av foringene, men de vil absolutt inn på tvers (vrir seg ut av stilling).
Det er vel ikke meningen at metallkjeren skal inn før etter at plastikk-delen er presset på plass??
Pål

paljorg
Innlegg: 12
Registrert: 20 jun 2010, 19:55

Re: Subframeforinger

Legg inn av paljorg » 04 jul 2012, 00:15

"låner denne..

noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?

er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?

Paul K"


Case closed - etter et par gloser og med bruk av de medfølgende skiver smatt de på plass like a glove. Var kanskje litt gjerrig på zalon i starten.
Paul K: Jeg synes det var overraskende lite jobb å ta ned subframen, så skal alle foringene skiftes ville jeg gjort det

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Subframeforinger

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jul 2012, 08:38

Jeg gjorde det med subframen i bil, og hadde null problemer med det. Kommer nok helt an på hva du har av verktøy.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Subframeforinger

Legg inn av Paradigm N558 » 04 jul 2012, 08:41

Jeg kjøpte foringer og fikk et verksted til å gjøre denne lette jobben. "skulle ta en time ish"

Det kostet meg nesten 6000 kr.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Subframeforinger

Legg inn av Helge » 04 jul 2012, 10:02

Paradigm N558 skrev:Jeg kjøpte foringer og fikk et verksted til å gjøre denne lette jobben. "skulle ta en time ish"

Det kostet meg nesten 6000 kr.
Hvis jeg levert bilen på verksted og de sa det skulle ta ca 1 time hadde jeg godtatt at de brukte 2.
Hadde de presentert meg for en regning på 6000 hadde jeg ledd av dem. Håper at de ringte deg under prosessen og fortalte deg at det ble dyrere.

Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå! :)
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Subframeforinger

Legg inn av Paul N1176 » 04 jul 2012, 10:38

Ingvar N629 skrev:Jeg gjorde det med subframen i bil, og hadde null problemer med det. Kommer nok helt an på hva du har av verktøy.
har fått laget meg ett verktøy, som jeg håper skal gjøre jobben.. :D men tror jeg skal gjøre det på jobb der jeg har løftebukk, tenkte først å gjøre det i garasjen, men ombestemte meg rimelig fort...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Subframeforinger

Legg inn av Paul N1176 » 04 jul 2012, 10:40

Helge skrev:
Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå! :)
i subframen må de presses inn/ut, det trengs ikke på de andre.. derfor er det nok litt mer vrient å få de i subframe på plass enn de resterende....
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Subframeforinger

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jul 2012, 10:41

Helge skrev: Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå! :)
Powerflexforingene til subframen og alle andre powerflexforinger jeg har vært borti er to vidt forskjellige ting, da de i subframen har bred kant i begge ender og de er ikke delt, så de må presses på plass. Men det går helt fint om du har godt verktøy. Jeg brukte Biltema sitt foringsverktøy sammen med presskive for simringer og lager.

Skal du gjøre det uten å demontere subframen så krever det at man får bilen opp i høyden, f eks løftebukk. Jeg har jekk som løfter nesten en meter og det gikk fint, men med en vanlig garasjejekk så blir det nok knot.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Oriv95
Innlegg: 16
Registrert: 11 sep 2011, 22:51
Medlemsnummer: N2218
Bil: Saab 95 2.3t, 02 mod
Sted: Bergen

Re: Subframeforinger

Legg inn av Oriv95 » 20 sep 2012, 22:25

Låner denne litt eg :D
Har handlet inn disse foringene og tenkte prøve skifte de sjølv. Bakre motorfeste og fremre momentstag til girkasse må vell også løsest for å kunne senke subframen litt ned? . Er det mulig å gjer som det står på pakken til foringene, å løsne boltene på ene siden for å kunne senke den tilstrekkelig ned på motsatt side for å få ut foringene??
Har ikke tilgang til løftebukk, kunn vanlige bukker. Vil det bli mye knot å å ligge under bilen å skifte disse? Er det noen som har en liste på alt som må løsnest fra for å kunne senke ramma ned? Veldig takknemlig for alle svar :woot:
Bilen det gjelder er en saab95, 02 mod.

Svar