Side 1 av 1

Subframeforinger

Lagt inn: 03 jul 2012, 19:37
av paljorg
Hei, jeg har ute subframen på 9-5, 2001 mod for å skifte alle subframeforinger, lenkearmsforinger og oppgradere til SAS krengestag. De nye foringene er polyuretan.
Har laget pressverktøy av 1/2" hylser og gjengestang (som beskrevet flere steder på nett, inkl illustrasjoner), som fungerte utmerket til å presse ut de gamle foringene, MEN etter timers svetting er jeg i ferd med å gi opp å få presset inn de nye.
De vrir seg og slår seg som en meitemark når jeg setter på press.
Noen stalltips? Ta hele elendet på trillebåra til nærmeste utdannede mekaniker?
Mvh Pål Jørgensen

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 03 jul 2012, 19:51
av Pål N526
Om det er foringene i subframe. Typ 6 stk., er zalo prima! Få press på selve kjærna på foringa. Er vel 20mm ca. Skal presses fra oversiden med den koniske delen pekende ned..


/ pål

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 03 jul 2012, 20:33
av Paul N1176
låner denne..

noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?

er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?

Paul K

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 03 jul 2012, 20:55
av paljorg
Takk for forslag, jeg har prøvd både zalo, grease, press mot flensen (som anbefalt div steder) og nå press mot kjernen av foringene, men de vil absolutt inn på tvers (vrir seg ut av stilling).
Det er vel ikke meningen at metallkjeren skal inn før etter at plastikk-delen er presset på plass??
Pål

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 00:15
av paljorg
"låner denne..

noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?

er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?

Paul K"


Case closed - etter et par gloser og med bruk av de medfølgende skiver smatt de på plass like a glove. Var kanskje litt gjerrig på zalon i starten.
Paul K: Jeg synes det var overraskende lite jobb å ta ned subframen, så skal alle foringene skiftes ville jeg gjort det

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 08:38
av Ingvar N629
Jeg gjorde det med subframen i bil, og hadde null problemer med det. Kommer nok helt an på hva du har av verktøy.

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 08:41
av Paradigm N558
Jeg kjøpte foringer og fikk et verksted til å gjøre denne lette jobben. "skulle ta en time ish"

Det kostet meg nesten 6000 kr.

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 10:02
av Helge
Paradigm N558 skrev:Jeg kjøpte foringer og fikk et verksted til å gjøre denne lette jobben. "skulle ta en time ish"

Det kostet meg nesten 6000 kr.
Hvis jeg levert bilen på verksted og de sa det skulle ta ca 1 time hadde jeg godtatt at de brukte 2.
Hadde de presentert meg for en regning på 6000 hadde jeg ledd av dem. Håper at de ringte deg under prosessen og fortalte deg at det ble dyrere.

Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå! :)

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 10:38
av Paul N1176
Ingvar N629 skrev:Jeg gjorde det med subframen i bil, og hadde null problemer med det. Kommer nok helt an på hva du har av verktøy.
har fått laget meg ett verktøy, som jeg håper skal gjøre jobben.. :D men tror jeg skal gjøre det på jobb der jeg har løftebukk, tenkte først å gjøre det i garasjen, men ombestemte meg rimelig fort...

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 10:40
av Paul N1176
Helge skrev:
Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå! :)
i subframen må de presses inn/ut, det trengs ikke på de andre.. derfor er det nok litt mer vrient å få de i subframe på plass enn de resterende....

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 04 jul 2012, 10:41
av Ingvar N629
Helge skrev: Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå! :)
Powerflexforingene til subframen og alle andre powerflexforinger jeg har vært borti er to vidt forskjellige ting, da de i subframen har bred kant i begge ender og de er ikke delt, så de må presses på plass. Men det går helt fint om du har godt verktøy. Jeg brukte Biltema sitt foringsverktøy sammen med presskive for simringer og lager.

Skal du gjøre det uten å demontere subframen så krever det at man får bilen opp i høyden, f eks løftebukk. Jeg har jekk som løfter nesten en meter og det gikk fint, men med en vanlig garasjejekk så blir det nok knot.

Re: Subframeforinger

Lagt inn: 20 sep 2012, 22:25
av Oriv95
Låner denne litt eg :D
Har handlet inn disse foringene og tenkte prøve skifte de sjølv. Bakre motorfeste og fremre momentstag til girkasse må vell også løsest for å kunne senke subframen litt ned? . Er det mulig å gjer som det står på pakken til foringene, å løsne boltene på ene siden for å kunne senke den tilstrekkelig ned på motsatt side for å få ut foringene??
Har ikke tilgang til løftebukk, kunn vanlige bukker. Vil det bli mye knot å å ligge under bilen å skifte disse? Er det noen som har en liste på alt som må løsnest fra for å kunne senke ramma ned? Veldig takknemlig for alle svar :woot:
Bilen det gjelder er en saab95, 02 mod.