Startproblemer
Moderator: Moderatorer
Startproblemer
Har en Saab 9.3 2.2TDI 2001 mod. som har funket i alle år. På morgenkvisten var jeg en kjøretur , da jeg startet lyste lamper i dashbordet, startet på nytt og da var det bare gløding i lampene. Kjørte da 2 km. og hjem igjen. Stanset da motoren og prøvde å starte men intet skjedde. Sjekket da batteri og sikringer alt var ok. Dashbordlampene glødet når jeg vridde tenning , men starteren gikk ikke. Sjekket lysfunksjonen hovedlys osv. alt ok. Vindusheis og elektrisk dørlås ok. Konkluderte med at dashbord død, radio død, antenne død og starter død. Har noen der ute en formening om hva som har skjedd og mulige feil. Takker på forhand alle tips og råd.
Re: Startproblemer
Sjekk batteriklemmer(kontaktfeil)Sjekk også jordkabel til gearkasse.Hovedsikringer i motorom.
Kan mulig også vere feil i startkontakt eller ledningsnettkontakter fra tenningslås.
Takk for gode svar. Har sjekket batteri. Alt virker normalt. Frontlysene lyser det samme gjør baklys og dørlås. Har målt kontaktene på tenningsdelene så jeg skal forske litt mer på dette. Tenker da på at allt som har sviktet går gjennom tenningslåsen. Har målt spenning til låsen og det virker ok etter mitt hode, samme gjør det ut av tenningslåsen. Lurer litt på om det ikke er noen releer som er gjemt ett eller annen plass. Det er jo en drøss av ledninger så man kan lett gå seg vill. Husker min gamle Saab den hadde en mekanisk bryter under startbryter. Kan hende feilen ligger der, men jeg målte spenning også fra tenningen når jeg vred på nøkkel. Litt tragisk er det jo siden det er ferie og jeg har måtte låne bil.
Svak gløding i varsellamper kan tyde på en kontaktfeil,mener og huske at det ligger en kontakt bak deksel høgre side i midtkonsoll ikkje så langt fra startkontakten,Reele -startrele ligger under dasbord venstre side,må skrue ned plate over pedaler og løsne en stk skrue til plasthus som vippes ned for tilgang til releer.sjekk bakre releet v-side
relee tenningslås finst på det samme brettet. nr,3 fra plastøyre som den skruen plasthuset var festet i.startrelee er i samme rekke,men på andre siden av brettet.