Fronlykter og blinklys til Saab 95stv Aero -02 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bluesteelmedia
Innlegg: 1
Registrert: 18 jul 2012, 00:17

Fronlykter og blinklys til Saab 95stv Aero -02 modell

Legg inn av Bluesteelmedia » 18 jul 2012, 00:29

Jeg har blitt den stolte eier av en Saab 95 Aero -02 modell. Min første Saab. Fantastisk bil!
Eneste for øyeblikket som jeg må skifte ut, er fronlyktene og blinklysene fora på begge sider.
Vet ikke hva som er grunnen til det, men glasset på fronlyktene er ekstremt slitte, og begge blinklysglassene har sprekker. Ser nesten ut som det er frostsprukket.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye? Og kan man få xenon lykter til modellen jeg har?

Og et tillegsspørsmål: Saab'en er litt tungstartet. Er alle saaber slik av denne modellen? Starter altid. Virker bare så tung.

Håper på tips og kontakter herifra. Kan også sendes på mail til meg. Epost: terje@tappeluft.com

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Fronlykter og blinklys til Saab 95stv Aero -02 modell

Legg inn av totakt » 18 jul 2012, 13:20

Bluesteelmedia skrev:Jeg har blitt den stolte eier av en Saab 95 Aero -02 modell. Min første Saab. Fantastisk bil!
Eneste for øyeblikket som jeg må skifte ut, er fronlyktene og blinklysene fora på begge sider.
Vet ikke hva som er grunnen til det, men glasset på fronlyktene er ekstremt slitte, og begge blinklysglassene har sprekker. Ser nesten ut som det er frostsprukket.
Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye? Og kan man få xenon lykter til modellen jeg har?

Og et tillegsspørsmål: Saab'en er litt tungstartet. Er alle saaber slik av denne modellen? Starter altid. Virker bare så tung.

Håper på tips og kontakter herifra. Kan også sendes på mail til meg. Epost: terje@tappeluft.com
Velkommen på forumet, og gratulerer med nydelig bil!

Min 9-5 fra 2004 har også sprekker og fukt i blinklys foran. Sjekk nettsidene til Speedparts og Meca, ca. 700 kr stk.

Glassene på frontlyktene mine er kansje ikke så ille som dine, men litt matte i glasset. Har lest om folk som har shinet opp lykteglass med veldig fint sandpapir, rubbing og polish. Det kommer jeg til å prøve på mine hovedlykter. Går ut i fra min bil har stått lite i garasje, og at det bare er tidens tann som har tæret mine lykter.

Nesten rart din bil ikke har Xenon originalt, men det kan ettermonteres. Men krever mye mer enn bare selve lyktene, og er etter min mening ikke verd arbeidet.

På min 9-5 drar også starteren motoren sent rundt, reagerte på det jeg også, men tror alle er slik, og at det bare skal være sånn.
Rimelig fersk med Saab jeg også, men masse kompetanse her inne som kan gi deg gode svar.

Hilsen Jens

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fronlykter og blinklys til Saab 95stv Aero -02 modell

Legg inn av na_X » 18 jul 2012, 19:10

Xenon kan man ettermontere, ta det fra en delebil så har du alt komplett. Dette innebærer: høytrykkspyleing på lykter,komplett lykt med glass og innmat, xenon-pærer, ballast og nivåregulering foran og bak. Da skal det heller ikke være noe problem med eu-godkjenninger etc..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

bromle
Innlegg: 17
Registrert: 18 mar 2012, 12:11
Bil: saab 9-5 vector 2,2tid

Re: Fronlykter og blinklys til Saab 95stv Aero -02 modell

Legg inn av bromle » 18 jul 2012, 23:13

hadde samme problemet med hovedlys, la inn tråd her om det, funka fjell det, fortsatt blanke og fine.
Det med at starteren drar sein, kan kanskje løses ved at man tar av og rensker polene på starteren, litt irr og urenheter på kontaktflata kan gjøre at du mister litt fart/kraft på starteren, godt mulig de er litt løse og, så det ikke er maks kontakt der, veit ikke om det fikser det, men er jo en enkel og billig måte å sjekke på da, kan jo også være at batteriet er gammalt og da.

Svar