Opp og ut med motor, Saab 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 20 jul 2012, 00:38

Da er tiden snart kommet for og ta ut motoren og girkassen. Har Haynes boken å støtte meg litt til, men der var det noe som var litt uklart. Det stod at drivreimen måtte slakkes før motoren kunne bli heist ut. Hva er vitsen med det?

Mener jeg har fjernet alt "småtteri" av slanger og koblinger som sitter i motoren og girkassen. Planen er å ta motor + girkasse ut og opp som en enhet. Dersom det er noen som har gjort dette før, blir så det neste? Begynne å fjerne motorfeste og fester til girkassen for å løfte den ut?

Girkassen skjuler seg under diverse ledninger:
Bilde

Motorfeste:
Bilde

Mot torpedovegg:
Bilde

Inn mot motor, fra høyre side:
Bilde

Inn mot girkasse, fra venstre side:
Bilde

Bilde av drivreimsystem:
Bilde
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Aleks_ » 20 jul 2012, 02:11

Drivrema må av med mindre du har planer om å rive med deg AC kompressor og servopumpe opp og ut sammen med motoren :wink:

Utover det så kan du se litt på disse sidene her:

http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html

http://photo.platonoff.com/Auto/2006051 ... e_Removal/

Nederste er til NG900, men så og si det samme som blir gjort.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jul 2012, 08:19

Skal du løfte motor og kasse opp, så må du ta av reimhjulet på veiva først. AC-kompressor må tas av og legges igjen i motorrom, samme med servopumpe. Oljeslanger til oljekjøler løsnes ved oljefilterholder. Ledningsnett løsnes fra ECU og kontakt på torpedovegg og blir med motor ut. Fuelrail med dyser løsnes fra motor og legges igjen i motorrom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 20 jul 2012, 09:39

Kan være greit å la AC kompressoren og servopumpen bli igjen i bilen :) Gode beskrivelser på linkene!
Ingvar N629 skrev:Skal du løfte motor og kasse opp, så må du ta av reimhjulet på veiva først. AC-kompressor må tas av og legges igjen i motorrom, samme med servopumpe. Oljeslanger til oljekjøler løsnes ved oljefilterholder. Ledningsnett løsnes fra ECU og kontakt på torpedovegg og blir med motor ut. Fuelrail med dyser løsnes fra motor og legges igjen i motorrom.
Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Helge » 20 jul 2012, 11:18

Er også to kontakter på girkassen som må av.
Hvis det er automat.
Og en jording som er lett å glemme.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 20 jul 2012, 11:24

Har tatt av disse kontaktene, samt koblet ut girstaget. Det er manuell :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Helge » 20 jul 2012, 11:34

Jenskp skrev: Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet :)
Reimhjulet er det som er nederst på motoren og som vises på bildet. Enklest å løsne med muttertrekker.
AC-kompressoren sitter under servopumpen.
Det lønner seg også å plugge hullene til drivakslingene og oljekjøler. Er alltid noen oljerester som renner ut av girkassen.
Det er fire fester du må løsne. 3 på girkassen og 1 på motoren.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 20 jul 2012, 13:46

Bare å løsne reimhjulet uten å løsne på drivreima?
Kan nok være en fordel å plugge hullene ja :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Helge » 20 jul 2012, 14:36

Drivreimen (multireim) må av uansett.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Pål N526 » 20 jul 2012, 15:13

For å være presis så ligger ac kompressor under vannpumpa. Denne sitter i 3 bolter. Når de er løsnet kan du vri ut kompressor fra styre festene. Nå henger den på en krok på braketten. Hektes lett av og legges mellom front og motor. Husk rev. Bryter på baksiden av kassa(kontakt). Husk slangen på baksiden av spjeld mot torpedo.
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.

Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.

Lykke til8-)

Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 21 jul 2012, 11:32

Helge skrev:Drivreimen (multireim) må av uansett.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
Dette hjalp utrolig mye! Kan bli en arti affære å få drivreima på igjen :)
Pål N526 skrev:For å være presis så ligger ac kompressor under vannpumpa. Denne sitter i 3 bolter. Når de er løsnet kan du vri ut kompressor fra styre festene. Nå henger den på en krok på braketten. Hektes lett av og legges mellom front og motor. Husk rev. Bryter på baksiden av kassa(kontakt). Husk slangen på baksiden av spjeld mot torpedo.
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.

Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.

Lykke til8-)

Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.


/ pål
Gode beskrivelser av hva som må gjøres! Mener jeg har løsnet slangen bak på motoren, mot torpedoveggen.
Nå gjenstår kun å løsne motor-, og girkasse fester så kan motoren løftes ut! :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 25 jul 2012, 00:25

Helge skrev:
Jenskp skrev: Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet :)
Reimhjulet er det som er nederst på motoren og som vises på bildet. Enklest å løsne med muttertrekker.
AC-kompressoren sitter under servopumpen.
Det lønner seg også å plugge hullene til drivakslingene og oljekjøler. Er alltid noen oljerester som renner ut av girkassen.
Det er fire fester du må løsne. 3 på girkassen og 1 på motoren.
Jeg kan kun se 2 fester i girkassen (3 hvis man regner med girvelgeren), og motorfeste på motoren. Hvor skal isåfall det 3. feste på girkassen sitte? Under, og mot torpedoveggen?

Feste 1 i girkasse:
Bilde

Feste 2 på toppen av girkassen:
Bilde

Skal man løsne skruene som er markert med røde og grønne piler for å løsne motorfestet, eller det nok å løsne kun den røde?:
Bilde
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Helge » 25 jul 2012, 01:48

Jenskp skrev: Jeg kan kun se 2 fester i girkassen (3 hvis man regner med girvelgeren), og motorfeste på motoren. Hvor skal isåfall det 3. feste på girkassen sitte? Under, og mot torpedoveggen?
Det siste sitter inn mot torpedoveggen. Sitter midt under innsuget. Ganske enkelt å se.
Er det i midten.
Bilde
Jenskp skrev:Skal man løsne skruene som er markert med røde og grønne piler for å løsne motorfestet, eller det nok å løsne kun den røde?
Jeg løsner alle og fjerner det. Enklere å komme til når du skal ta av servopumpen.
Og jeg tror ikke du klarer å tre multireimen når dette festet sitter på.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Pål N526 » 25 jul 2012, 07:41

På det mot torpedo, så tar du av hele braketten som sitter skrudd i kassa og lar det henge.


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5

Legg inn av Jenskp » 25 jul 2012, 07:43

Helge skrev:Jeg løsner alle og fjerner det. Enklere å komme til når du skal ta av servopumpen.
Og jeg tror ikke du klarer å tre multireimen når dette festet sitter på.
Dette var en skikkelig oversikt! :) Må servopumpen av for at motoren og girkassen kan tas ut? Det gjør det kanskje enkelre?
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Svar