Side 1 av 1

Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 13:52
av breisladd
Når jeg kjører i f.eks 70kmt, og gir f.eks 50-60% pådrag så går turtallet opp til ca 2700-2800 og det begynner å gå opp/ned ca 200 omdreininger slik at man kjenner en Rykking/ugjevn gange i bilen.

Jeg har og opplevd at man har kjørt lenge på motorvei, for så å komme inn i byen der jeg plutselig må gi en del gass. Da rykker det ganske mye i bilen og turtallet varierer mye.

Har sjekket vacuumslanger, byttet luftfilter. Kan ikke finne noe visuelt. Det er heller ingen lamper som lyser. Har og byttet automatolje (fullstendig bytte) og jeg syns den girer helt flott når man kjører "vanlig".

Noen som har en formening om hva det kan være?? Kan en software-oppdatering ( motor/girkasse) være til hjelp?

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 14:46
av Paradigm N558
Luftmengdemåler er ofte en gjenganger...

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 15:18
av breisladd
Er det noe man bare må prøve og bytte? Hvor får man tak i det billigst?

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 15:26
av Paradigm N558
Hør med en Saabvenn om du ikke kan få prøvebytte... 1 plugg og to slangeklemmer. Står nesten helt framst til venstre i motorrommet, sett forfra.

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 16:54
av breisladd
Er dårlig med kompiser som har en 9-5. Er i karlstad, Sverige nå. Skal sjekke om luftmengdemåler er billig hos Saab-sjappa her. Hvis ikke ser jeg at de ligger på en god tusenlapp på ebay..

Så det er en tålig "safe bet" å hive inn en luftmengdemåler?

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 20:20
av Paradigm N558
Tja.. om det ikke er den, så har du en i reserve, når de ryker de der, så kan det være greit å ha en i backup.
Når det er sagt, ta billigmetoden først, og rens den du har.
Tror CRC selger luftmengdemålerrens ;)

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 26 jul 2012, 21:00
av Ingvar N629
LITT grunnleggende feilsøking før man begynner å bytte deler i blinde kan vel være på sin plass?? Krever bruk av Tech2 og en til å trykke på den som har peiling litt over snittet til den gjennomsnittlige Saab-mekaniker, men da slipper man mye unødige utgifter.

Jeg utelukker ikke luftmassemåleren, men det kan være andre ting.. Og så det er sagt, å kjøpe en brukt luftmassemåler er ren Lotto, uansett hva selgeren forteller om den (bortsett fra om den er nesten ny).

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 27 jul 2012, 12:29
av breisladd
Bestilte bare en ny lmm nå. Det kom på 1000 kr med levering. Ikke så galt det for en original.
Så også at det var en veldig gammel lmm som stod på motoren, så da må jeg bare satse på at det var det som var problemet.

Kjenner ingen som har tech 2, i og med at et Saab-verksted tar lett en tusenlapp i timen for feilsøking så var det ikke så vanskelig valg.

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 27 jul 2012, 12:52
av Pål N526
Hvor fikk du en ny til 1k?


/ pål

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 27 jul 2012, 13:51
av breisladd
Www.ebay.no

Bare tast inn delenr som du ønsker..

Re: Rykking ved pådrag 2000, Saab 9-5, 2.0, automat

Lagt inn: 02 aug 2012, 20:58
av breisladd
Da kan jeg si at saaben er friskmeldt. Genialt å handle deler på ebay.