Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Jenskp
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av Jenskp » 28 jul 2012, 17:58
Hei!
Har fått motoren ut av bilen, og skal nå til å separere girkassen fra motoren. Har løsnet alle 5 skruene som fester girkassen til motorblokken, samt den platen som sitter under girkassen som et deksel til svinghjulet. Som vist på bildene under så sitter fortsatt drivakslingen fast i girkassen. Hvordan skal jeg få løsnet denne slik at jeg kan få delt girkassen fra motoren? Er det bare å dra..? Eller må jeg løsne drivakslingen på en måte?
BIlde 1: Rød pil viser hvor drivakslingen hefter i girkassen. Grønn pil viser hvor det sitter en segering.
Bilde 2: Blå pil viser et "stjerneformet" deksel som er festet med 5 torx skruer i girkassen.

M00 Saab 9-5 2.0t stv
-
Jenskp
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av Jenskp » 28 jul 2012, 19:37
Løsning ble å løsne brakett som kan sees på høyre side av den grønne pilen, og er under dynamo. Måtte også løsne skruen som holder dynamoen på plass, for å få nok klaring til at braketten kunne vries ut. Gav dermed drivakslingen et lite rykk, også løsnet den

M00 Saab 9-5 2.0t stv
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 28 jul 2012, 20:07
Trikset her er et kakk med gummiklubba på kassa. Da pleier aksling å slippe.
/ pål
-
Jenskp
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 87
- Registrert: 10 apr 2012, 01:29
- Medlemsnummer: N2393
- Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
- Sted: Stjørdal
Legg inn
av Jenskp » 28 jul 2012, 21:38
Pål N526 skrev:Trikset her er et kakk med gummiklubba på kassa. Da pleier aksling å slippe.
/ pål
Jepp. Det hadde gjort susen. Satt på samme måte som drivakslingene

M00 Saab 9-5 2.0t stv