Side 1 av 1
Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 05:34
av lizt
Hei
Først vil jeg gjerne takke for god informasjon jeg har fått gjennom å lese postinger i dette forumet, dette er min første egne post her.
Jeg har en 2002 9-3 2.0t som drar hakkete på lave gasspådrag, så som når man ligger jevnt på høyt gir på motorveien. Den fungerer greit ved hardt gasspådrag og går greit på tomgang. Jeg mistenker at det kan være tenningen som er problemet, og jeg har forstått at det da er tennkassetten som må byttes ut. Etter å ha sjekket litt rundt både på Saab norge, diverse OEM-leverandører og ebay har jeg følgende spørsmål: Er det noen som har erfaringer med uoriginale tennkassetter? Jeg ser blant annet at skruvat.no har en til ~ kr 1600,- (
http://www.skruvat.no/Coil-P112179.aspx). Hvordan er kvaliteten på denne kontra original SAAB?
Erfaringer med andre leverandører og typer tennkassetter er også velkomne. På forhånd takk for hjelpen

Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 07:35
av Pål N526
Har aldri kjørt med uorg. De kr jeg sparer er ikke verd driftsikkerheten.
Har du noen info på hva som er gjort på de uorg?
/ pål
Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 11:24
av Hjelle, N6
Et søk på "Kina tennkassett" her og på svenskeforumet burde gi nok lesestoff.
Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 12:29
av lizt
Hei igjen og takk for svar så langt.
Jeg har forsøkt å lese meg opp på andres erfaringer med tennkassetter, også uorginale, men det virker som om det er mest synsing og ikke så mye faktisk erfaring. Dessuten, med den hyppigheten som SAABs egne originale tennkassetter byttes ut, er det ikke sikkert at forskjellene er SÅ store.
Det beste hadde vært om noen som hadde installert en slik kunne gi noen innspill, det er utvilsomt penger å spare hvis kvaliteten er akseptabel/like god/bedre.
Noen som har mer teknisk innsikt enn meg kan sikkert si noe fordelaktig om dette systemet, men jeg er mer betenkt. Et system med masse potensielle punkter som kan feile og alt motert i en enhet virker ikke umiddelbart som den beste løsningen..

Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 13:34
av Ingvar N629
Systemet gjør mer enn å gi gnist! Mye kritisk info fra forbrenningsprosessen leses av ved å måle ioniseringstetthet gjennom å spenningssette gnistgapet. Det er avgjørende for motorens driftssikkerhet at verdiene som kommer fra TK er korrekte, noe annet kan ende med totalhavari.
Systemet er forøvrig genialt og er langt foran de fleste andre fremdeles, selv om Saab brukte ioniseringsteknologien fullt ut fra 94. Kassetten er svært enkel å bytte og går den i stykker er man på tur igjen etter 10 min om man har med en reserve. Noe jeg har hatt i årevis, men aldri hatt bruk for.
Andre har separate coiler, totalt sett dyrere og man må ofte feilsøke på verksted om man har én som er dårlig.
Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 15:34
av lizt
Ingvar har selvfølgelig helt rett i at modultenkningen gjør det enklere å rette feil som oppstår, men det gjør det også dyrere - samt at man samtidig bytter ut en rekke deler som det ikke er noe galt med. Uansett kommer jeg til å bytte min, da jeg har forstått at det ofte er løsningen for litt ubestemmelige feil forbundet med hvor rent motoren går. Jeg er fortsatt litt på gjerdet ift om jeg skal gå for en original til 2700-2800 eller en uoriginal til drøye halve prisen. Tidligere har jeg kjøpt billige deler til bilen min på ebay fra USA, noe som har spart meg for mange kroner - selv med norsk moms og toll - så det er ikke umulig at jeg kjøper en ekte SAAB-del derfra.
Likevel, hvis noen har kjøpt og kjørt med en uoriginal tennkassett over litt tid og vil dele erfaringene sine, hadde det vært fint.
Takk igjen for alle innspill

Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 29 jul 2012, 22:25
av Helge
lizt skrev:Tidligere har jeg kjøpt billige deler til bilen min på ebay fra USA, noe som har spart meg for mange kroner - selv med norsk moms og toll - så det er ikke umulig at jeg kjøper en ekte SAAB-del derfra.
Det er ikke toll på bildeler.
Kun moms.
Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 30 jul 2012, 02:30
av lizt
Jeg bestilte, betalte og mottok nylig en ny AC-kompressor fra USA. Den måtte hentes på postkontoret og en avgift betales - jeg la ikke merke til om det var snakk om toll eller moms, jeg var bare happy for å ha spart en masse penger på den delen. Takk for informasjonen

Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 04 aug 2012, 20:41
av Trope
Du får også tennkasset på Biltema til kr.995,-
Tror ikke denne er noe dårligere enn den originale.
Kjøpte orginal sist, denne holdt litt over ett år da reklamasjonsretten akkurat hadde utløpt.
Re: Bruk av uoriginal tennkassett Saab 9-3 2002
Lagt inn: 09 aug 2012, 00:12
av lizt
Jeg kunne bare finne den røde tennkassetten hos Biltema på nett, jeg trenger den sorte - hvis noen har en link hadde jeg vært takknemlig. Er det ikke underlig hvordan noen ting synes å gå i stykker rett etter at garantien utløper? Jeg er ikke paranoid av natur, men man kan begynne å lure noen ganger. Ta en titt på denne interessante dokumentaren for litt innsikt i hvordan (det påstås at) lyspæreprodusenter og andre legger inn feil for å hindre at ting holder "for lenge":
http://www.youtube.com/watch?v=uXt9HT50X1c
