Mulig turbohavari på 9-5 *LØST*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Mulig turbohavari på 9-5 *LØST*

Legg inn av Tore N795 » 30 jul 2012, 22:38

Bilen det er snakk om er en 2002 9-5 2.0t med steg 1 trim, og den har gått 172k.
I fjor sommer ble jeg offer for det berømte oil-sludge problemet med påfølgende motorhavari. Blokka ble da byttet til en overhalt blokk fra Maptun med smidde stempel.
Jeg var ute på langtur i dag og i en forbikjøring i motbakke merket jeg at bilen plutselig ble litt daff. Jeg tenkte ikke stort mere på det akkurat da, men merket etterhvert en slags "tute-lyd" enkelte ganger når bilen dro litt tungt på halv gass. Ved fullt gasspådrag var det ingen ulyd, men bilen virket klart svakere enn normal (men likevel litt kvikkere enn original). Lyden minner litt om lyden når en kjører over slike midtstriper som "rumler". Dvs det er ikke en høyfrekvent pipelyd (les dieselturbo), men en litt mer barytonaktig lyd.
Ellers virker bilen helt normal, den fusker ikke, ingen røyk, og motorlampe lyser ikke.
Den tidligere omtalte lyden kan bare høres enkelte ganger rundt 1800-2500rmp når bilen drar litt tungt i motbakke og gasspådraget er innenfor et spesielt område. Eller er det eneste symptomet at bilen ikke har det vanlige skyvet fra 2500rmp og oppover som den normalt har.
Etter å ha lest litt på forumet når jeg kom hjem ser det ut som dette kan tyde på et turbohavari, og har derfor sjekket litt mer.
Jeg kunne ikke se noen løse slanger noe sted, men jeg løsnet gummislangen fra turboen som kommer opp på toppen av motoren, og kunne se at det var litt olje i denne slangen. Dette er vel et dårlig tegn.

Kan dette være noe annet eller turbohavari, eller er det bare å bestille time på verksted først som sist?
Bilen står nå en liten time utenfor Trondheim, er det da trygt å kjøre inn til DinBil, eller er det best å ringe NAF?
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

Brukeravatar
Tore N795
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 84
Registrert: 16 okt 2006, 20:58
Medlemsnummer: N795
Bil: SAAB 9-5 Estate

Re: Mulig turbohavari på 9-5 *LØST*

Legg inn av Tore N795 » 31 jul 2012, 11:30

Det var litt bedre arbeidslys på morgenen i dag enn i går kveld, så da ble synderen funnet: En løs vakuumslange.
Nå går bilen som en kule igjen, og alt er bare velstand :)
2002 9-5 2.0t Vector Estate
1990 900i 16v

Svar