Vanskelig å få Saab 900 i 1. 5. og revers
Lagt inn: 31 jul 2012, 15:50
Hei
Har en Saab 900 fra 97 og sliter for tiden med å få bilen i 1. 5. og revers. Den har snart går 340k. Har byttet clutch-vaier uten at dette hjalp på problemet. Har også hatt ut giroverføringa fra girspaken til girkassa, uten at denne hadde noen anntydninger til å være ødelagt, den er av samme slag som sitter på 93 så har ikke samme svakhet som eldre 900. Var også på høggeri og fikk sammenlignet et par av disse overføringene for å se om det var noe galt med min, noe det ikke virker til å være. I tillegg var jeg innom et Saab verksted og de syns heller ikke det var noe galt med delen. Oljenivået på kassa er også bra.
For meg virker det rett og slett som om clutchen ikke frier ut helt. Dette på bagrunn av at det er spesielt hardt å få bilen i nevnte gir og revers skraper bare om man prøver. I tillegg rører bilen litt på seg i det jeg setter den i gir, så ganske klart at det ikke slipper som det skal. Har også prøvd å stramme vaieren litt ekstra, uten at problemet endrer seg nevneverdig.
Jeg tok en kjøretur i stad for å høre etter ulyder, og dersom jeg trykker inn clutchen og lar bilen stå i gir så hører jeg at girkassa spinner opp i fart, også logisk nok dersom clutchen ikke slipper helt. Saab verkstedet mente at dette kunne være en dårlig clutch og at et clutchbytte kunne fikse problemet, men dersom clutchen var slitt, ville ikke problemet vært andre veien, at den tar dårligere og slipper tidligere når man trykker inn clutchen?
Noen kloke hoder her inne som har svaret for meg eller noe tips om hva det kan være? Har ikke lyst å ut med 2000kr for ny clutch dersom girkassa eller synkroniseringen skulle være gåen. Hører heller ingen ulyder fra kassa når jeg kjører vanlig, den er bare generelt hard å gire og så og si umulig å få i revers.
Har en Saab 900 fra 97 og sliter for tiden med å få bilen i 1. 5. og revers. Den har snart går 340k. Har byttet clutch-vaier uten at dette hjalp på problemet. Har også hatt ut giroverføringa fra girspaken til girkassa, uten at denne hadde noen anntydninger til å være ødelagt, den er av samme slag som sitter på 93 så har ikke samme svakhet som eldre 900. Var også på høggeri og fikk sammenlignet et par av disse overføringene for å se om det var noe galt med min, noe det ikke virker til å være. I tillegg var jeg innom et Saab verksted og de syns heller ikke det var noe galt med delen. Oljenivået på kassa er også bra.
For meg virker det rett og slett som om clutchen ikke frier ut helt. Dette på bagrunn av at det er spesielt hardt å få bilen i nevnte gir og revers skraper bare om man prøver. I tillegg rører bilen litt på seg i det jeg setter den i gir, så ganske klart at det ikke slipper som det skal. Har også prøvd å stramme vaieren litt ekstra, uten at problemet endrer seg nevneverdig.
Jeg tok en kjøretur i stad for å høre etter ulyder, og dersom jeg trykker inn clutchen og lar bilen stå i gir så hører jeg at girkassa spinner opp i fart, også logisk nok dersom clutchen ikke slipper helt. Saab verkstedet mente at dette kunne være en dårlig clutch og at et clutchbytte kunne fikse problemet, men dersom clutchen var slitt, ville ikke problemet vært andre veien, at den tar dårligere og slipper tidligere når man trykker inn clutchen?
Noen kloke hoder her inne som har svaret for meg eller noe tips om hva det kan være? Har ikke lyst å ut med 2000kr for ny clutch dersom girkassa eller synkroniseringen skulle være gåen. Hører heller ingen ulyder fra kassa når jeg kjører vanlig, den er bare generelt hard å gire og så og si umulig å få i revers.