Turbohavari?
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 des 2011, 14:34
- Bil: Saab 95 Vector -04
- Sted: Søndre land, Oppland
Turbohavari?
Hei. Har en 9-5 vector 04 modell.
Kom hjem fra ferie uten at det var noe tegn til problemer med bilen.
Dagen etter når jeg startet bilen, ble gårdsplassen fylt med hvit røyk, og motorlampa lyste. Jeg stoppet bilen, g sjekket kjølevæske og olje. Oljen var helt fin, men det hadde minket en del vann. Ringte verksted, og de var redd for at det var turboen.
Når jeg starter bilen nå er det bare litt røyk som lukter rart.
Har sjekket turboen, men finner ikke noe galt med den. Men koblet av eksosrøret fra turboen slik at eksosen kom foran på bilen, og da luktet det vanlig eksos og det kom ikke noe hvit røyk. Er det noen som har noe forslag på hva dette kan være?
Kom hjem fra ferie uten at det var noe tegn til problemer med bilen.
Dagen etter når jeg startet bilen, ble gårdsplassen fylt med hvit røyk, og motorlampa lyste. Jeg stoppet bilen, g sjekket kjølevæske og olje. Oljen var helt fin, men det hadde minket en del vann. Ringte verksted, og de var redd for at det var turboen.
Når jeg starter bilen nå er det bare litt røyk som lukter rart.
Har sjekket turboen, men finner ikke noe galt med den. Men koblet av eksosrøret fra turboen slik at eksosen kom foran på bilen, og da luktet det vanlig eksos og det kom ikke noe hvit røyk. Er det noen som har noe forslag på hva dette kan være?
Re: Turbohavari?
Hørtes ut som kjøleveske. Før du starter neste gang, skru ut pluggene og sjekk om det er vann i syl. Ser du ikke noe, kan du ta ut sikring bens pumpe og kjinne litt på startern. Se da etter vann som skyter ut av plugghullene. Se også på hvordan pluggene ser ut.
/ d
/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 des 2011, 14:34
- Bil: Saab 95 Vector -04
- Sted: Søndre land, Oppland
Re: Turbohavari?
Ok, det skal jeg gjøre
. Er det en idé å ta en kompresjonstest også?

- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Turbohavari?
Har du noen gang fått ettertrekt toppakningen? Kan være greit å sjekke, har vert tilfeller av mange skumle symptomer som forsvant etter at toppen ble skrudd fast til motoren igjen..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 des 2011, 14:34
- Bil: Saab 95 Vector -04
- Sted: Søndre land, Oppland
Re: Turbohavari?
Da er bilen levert på saabverksted for å finne ut av problemet. Nå sa de at det mest sannsynlig er toppakningen, men måtte sjekke litt. Endelig svar kommer imorgen, og ikke minst pris 

-
- Innlegg: 4
- Registrert: 07 des 2011, 14:34
- Bil: Saab 95 Vector -04
- Sted: Søndre land, Oppland
Re: Turbohavari?
Da var det toppakningen. Prislappen, grovt regnet, er 15'. Fy f, må det være lov å si da.....
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Turbohavari?
Da toppakninga på de der er i stål, så er det jo ofte tilstrekkelig å etterdra toppen.
15k for toppakningsbytte er jo også ganske drøyt i forhold til tidsbruk og delekost.
15k for toppakningsbytte er jo også ganske drøyt i forhold til tidsbruk og delekost.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Turbohavari?
Gjør det selv. Sett av ei god helg med mye jobbing, men spar minst 10 store lapper på gjøre det selv. brukte selv en dag for demontering( merking av kabler og hvor alt skulle tok mest tid, men fikk igjen for det ved montering), en ettermiddag for rensing av topp og blokk, og en dag for montering sånn ca. Hadde gått raskere nå, når man har gjort det en gang. Men absolutt overkommlig for en hobbymekaniker å gjøre selv dersom du har skrudd litt før. regn med et par tusen i deler. Nye topplokkbolter er lurt.
Hvis du har lekkasje så ser som regel sylindrene og stemplene skinnende rene ut, i stedet for grå og matte.
Hvis du har lekkasje så ser som regel sylindrene og stemplene skinnende rene ut, i stedet for grå og matte.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
Re: Turbohavari?
Regner med at du har satt den på Øyhus?Fredrick skrev:Da var det toppakningen. Prislappen, grovt regnet, er 15'. Fy f, må det være lov å si da.....
Hent bilen og frakt den opp til Bergseng i Landåsbygda.
Da sparer du minst halvparten.
Eller ring til Saab på Lillehammer.
De har et litt annet servicenivå og mye mere kunnskap enn Øyhus.
Er du heldig holder det med å dra til toppen.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Turbohavari?
15000 kr? Tror moren min betalte 8500 kr på sin 9-5. Det var også hos Saab-forhandler.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Turbohavari?
Hør med Stensgaard & co på Lillehammer. Bedre bilverksted med bedre service finner du ikke innen landets grenser
har brukt de i maaaange år, og aldri hatt et vondt ord å si om det de gjør der! Og de KAN Saab!

1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)