Side 1 av 1

Turbohavari?

Lagt inn: 08 aug 2012, 22:30
av Fredrick
Hei. Har en 9-5 vector 04 modell.
Kom hjem fra ferie uten at det var noe tegn til problemer med bilen.
Dagen etter når jeg startet bilen, ble gårdsplassen fylt med hvit røyk, og motorlampa lyste. Jeg stoppet bilen, g sjekket kjølevæske og olje. Oljen var helt fin, men det hadde minket en del vann. Ringte verksted, og de var redd for at det var turboen.
Når jeg starter bilen nå er det bare litt røyk som lukter rart.
Har sjekket turboen, men finner ikke noe galt med den. Men koblet av eksosrøret fra turboen slik at eksosen kom foran på bilen, og da luktet det vanlig eksos og det kom ikke noe hvit røyk. Er det noen som har noe forslag på hva dette kan være?

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 08 aug 2012, 22:39
av Pål N526
Hørtes ut som kjøleveske. Før du starter neste gang, skru ut pluggene og sjekk om det er vann i syl. Ser du ikke noe, kan du ta ut sikring bens pumpe og kjinne litt på startern. Se da etter vann som skyter ut av plugghullene. Se også på hvordan pluggene ser ut.

/ d

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 08 aug 2012, 23:01
av Fredrick
Ok, det skal jeg gjøre :D. Er det en idé å ta en kompresjonstest også?

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 09 aug 2012, 23:59
av Gunnar N326
Har du noen gang fått ettertrekt toppakningen? Kan være greit å sjekke, har vert tilfeller av mange skumle symptomer som forsvant etter at toppen ble skrudd fast til motoren igjen..

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 14 aug 2012, 22:08
av Fredrick
Da er bilen levert på saabverksted for å finne ut av problemet. Nå sa de at det mest sannsynlig er toppakningen, men måtte sjekke litt. Endelig svar kommer imorgen, og ikke minst pris :?

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 15 aug 2012, 20:03
av Fredrick
Da var det toppakningen. Prislappen, grovt regnet, er 15'. Fy f, må det være lov å si da.....

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 15 aug 2012, 20:58
av Ingvar N629
Da toppakninga på de der er i stål, så er det jo ofte tilstrekkelig å etterdra toppen.

15k for toppakningsbytte er jo også ganske drøyt i forhold til tidsbruk og delekost.

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 23 aug 2012, 10:28
av Dopus
Gjør det selv. Sett av ei god helg med mye jobbing, men spar minst 10 store lapper på gjøre det selv. brukte selv en dag for demontering( merking av kabler og hvor alt skulle tok mest tid, men fikk igjen for det ved montering), en ettermiddag for rensing av topp og blokk, og en dag for montering sånn ca. Hadde gått raskere nå, når man har gjort det en gang. Men absolutt overkommlig for en hobbymekaniker å gjøre selv dersom du har skrudd litt før. regn med et par tusen i deler. Nye topplokkbolter er lurt.

Hvis du har lekkasje så ser som regel sylindrene og stemplene skinnende rene ut, i stedet for grå og matte.

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 23 aug 2012, 10:52
av Helge
Fredrick skrev:Da var det toppakningen. Prislappen, grovt regnet, er 15'. Fy f, må det være lov å si da.....
Regner med at du har satt den på Øyhus?
Hent bilen og frakt den opp til Bergseng i Landåsbygda.
Da sparer du minst halvparten.
Eller ring til Saab på Lillehammer.
De har et litt annet servicenivå og mye mere kunnskap enn Øyhus.
Er du heldig holder det med å dra til toppen.

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 23 aug 2012, 14:24
av little_e
15000 kr? Tror moren min betalte 8500 kr på sin 9-5. Det var også hos Saab-forhandler.

Re: Turbohavari?

Lagt inn: 23 aug 2012, 15:15
av N2411
Hør med Stensgaard & co på Lillehammer. Bedre bilverksted med bedre service finner du ikke innen landets grenser :D har brukt de i maaaange år, og aldri hatt et vondt ord å si om det de gjør der! Og de KAN Saab!