9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av TiaZzz » 22 aug 2012, 15:01

Hei.

Driver fortsatt med vindusshopping av nyere 9-3 og lurer litt på de ulike betegnelsene på motorer. Jeg er på utkikk etter en MY08 eller nyere Aero og ser at det går i 2.0t og T. I følge wikipedia er 2.0t E85-versjonen av motoren og de to har nesten lik effekt, men helt likt moment i samme register (ulik girkasse da eller?). Stemmer dette? Ser på blocket at det selges 2.0T med E85 så er http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3#2 ... on_engines feil?

Har forsøkt å samle brosjyrer for de ulike årene, men har ikke komplett samling så jeg ble ikke klokere av det. Ser at http://www.bruktbilpris.no/ har 2.0T Aero XWD og 2.0t, men ikke 2.0T uten XWD. Er T-motoren å foretrekke eller er det samme modell, men pga. XWD så navngis de ulikt? Mener jeg så på STCS at 2.0T var ganske gjerrig i drift, mens 1.8t fikk en del klager på forbruk (mener det ligger i en av de lange E85-forbruktrådene). Hva er konsensus i STCN? Hva er forresten dommen på 9-3s XWD? Er ikke så hypp på en 9-3x, men en lekker Aero med drift på alle hjul kanskje hadde vært noe. Kan man slå denne funksjonen av, eller slås den av/på av automatikk?

Usj. Ble veldig mye spørsmål. Beklager det. Fikk ikke napp på søk etter dette i forumet.

Så langt legger jeg TTiD-planene på hylla. Riktignok ser det ut til å være en bedre motor enn TiD, men det er mange som klager på de kjente feilene og vannpumpefeilen skremte bokstavelig talt vannet av de planene. Spesielt automatversjoner sliter da man sliter med å holde motor med riktig turtall for å få regenereringen gjort riktig. Skummelt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av EdHunter N815 » 22 aug 2012, 17:48

Først og fremst; 1,8t, 2,0t og 2,0T er mer eller mindre samme motor men med forskjellige effektuttak. 1,8t går på grunnladetrykk, 2,0t på "middels" trykk, og 2,0T på fulltrykk.
TiaZzz skrev:I følge wikipedia er 2.0t E85-versjonen av motoren og de to har nesten lik effekt, men helt likt moment i samme register (ulik girkasse da eller?). Stemmer dette? Ser på blocket at det selges 2.0T med E85 så er http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3#2 ... on_engines feil?
I følge tabellen du selv linket til så har da ikke disse lik effekt? Det som forvirrer deg er nok effektuttaket på E85-utgaven av 2,0t, da E85 gir høyere effekt enn bensin.
Eksempelvis har min 2,0t orginalt 175hk på bensin og 200hk på etanol (dog har Hirsch hatt et ord med i laget på et senere tidspunkt :D). Det er vanligvis effekten på bensin som oppgis, også i vognkort.

Kode: Velg alt

2.0t	2002–present	I4 16V	Ecotec LK9	1998 cc	129 kW (175 PS; 173 hp) @ 5500 rpm	265 N·m (195 lb·ft) @ 2500–4000 rpm	Mid-pressure
2.0T	2002–present	I4 16V	Ecotec LK9	1998 cc	154 kW (209 PS; 207 hp) @ 5300 rpm	300 N·m (220 lb·ft) @ 2500–4000 rpm	High-pressure
TiaZzz skrev:Har forsøkt å samle brosjyrer for de ulike årene, men har ikke komplett samling så jeg ble ikke klokere av det. Ser at http://www.bruktbilpris.no/ har 2.0T Aero XWD og 2.0t, men ikke 2.0T uten XWD. Er T-motoren å foretrekke eller er det samme modell, men pga. XWD så navngis de ulikt? Mener jeg så på STCS at 2.0T var ganske gjerrig i drift, mens 1.8t fikk en del klager på forbruk (mener det ligger i en av de lange E85-forbruktrådene). Hva er konsensus i STCN? Hva er forresten dommen på 9-3s XWD? Er ikke så hypp på en 9-3x, men en lekker Aero med drift på alle hjul kanskje hadde vært noe. Kan man slå denne funksjonen av, eller slås den av/på av automatikk?
Som sagt så er det minimal fysisk forskjell på motorene, men det er jo selvsagt gøy med mest mulig effekt. :mrgreen:

Hva mener du med å slå av "funksjonen"? XWD? Bilene har konstant firehjulsdrift, og denne slås ikke av hverken automatisk eller manuelt.
Såvidt meg bekjent er det nesten bare pickuper og SUV-er som har valgfri 2WD/4WD, personbiler har nesten alltid konstant 4WD.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av TiaZzz » 22 aug 2012, 20:09

Hm, ser forskjellen nå i ettertid. Jeg tittet på 2.0t på E85. Gir da 2.0T en liten effektøkning på E85, mon tro? Ser at Hirsch & co sine trimprogrammer ser ut til å gi lik effekt på BF95 og E85. Er det bare en begrensning i programvaren?

Firehjulsdrift er noe jeg strengt tatt jeg ikke trenger. Det er mer fordi det er kult og kjekt. :)

Takk for svar!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2012, 10:40

TiaZzz skrev:Hm, ser forskjellen nå i ettertid. Jeg tittet på 2.0t på E85. Gir da 2.0T en liten effektøkning på E85, mon tro? Ser at Hirsch & co sine trimprogrammer ser ut til å gi lik effekt på BF95 og E85. Er det bare en begrensning i programvaren?
Dysene henger ikke med på all verdens effekt på E85, så de må byttes om du skal få ut mer.

Forbruket på E85 er høyere pga at E85 inneholder mindre energi pr liter enn bensin. Prisen på E85 er lavere, så du sparer litt pr mil men ikke store summer. Det du har igjen mest for er drivstoffets høye oktantall og at det kjøler godt rundt innsugsventiler pga varmekaspasitet og økt mengde, slik at man kan presse mer luft forbi på samme trykk. I tillegg er forbrenningshastigheten høyere men tennforsinkelsen lengre, gir bedre bunndrag og mer moment men gir også litt hardere gange.

At to motorer med ulikt softwareoppsett har ulik toppeffekt og samme dreiemoment er det ikke noe spesielt med, da toppeffekten kommer lenger opp i registeret enn maks moment som er oppgitt, og på det turtallet er selvsagt også momentet ulikt.
Effekten er et produkt av moment og turtall.
Momentet er et produkt av slagvolum og middeltrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av TiaZzz » 24 aug 2012, 15:00

Takk for innsikten. Mye V6 ute til salgs i Europa, men HAHAHAHA engangsavgift skulle man handle seg en sånn. :(

Kjørte meg fast i en våt plen i går(ikke spør...) og mer skal ikke til før at jeg vurderer XWD sterkere. Hvem har produsert dette for SAAB (antar det er noe GM-teknologi) og vet noen om det er mye problemer knyttet til SAABs XWD-system? Noe mer plunder må man jo regne med. Det er jo tross alt en mengde deler som en vanlig FWD ikke har. Hvordan synes folk kjøreopplevelsen er kontra FWD?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av doo-kie » 24 aug 2012, 16:14

Er haldex. Lite tull med det så lenge du er nøye å bytter olje. Bytt gjerne oftere enn intervallene tilsier. Nevøen min jobber på ett verksted i sverige, han hadde ikke tall på hvor mange haldex han hadde byttet der folk hadde slurvet med oljeskiftene. Dette er en kostbar affere.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 aug 2012, 20:59

Haldex ja, og noen har i tillegg eLSD på bakakslingen, el limited slip diff. Har kjørt/herjet Daniel sin 9-3 Aero XWD med eLSD på vinterføre og det var GØY. Bilen har jo i utgangspunktet veldig fin balanse og firehjulstrekken setter prikken over i'en. Xenonlys som svinger sammen med hjula var ikke så teit det heller :lol:

Tipper det drivverket virkelig kommer til sin rett med 350-400 hk, skal iallfall veldig mye til før de der virker overmotorisert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av TiaZzz » 25 aug 2012, 00:26

Ingvar N629 skrev: Tipper det drivverket virkelig kommer til sin rett med 350-400 hk, skal iallfall veldig mye til før de der virker overmotorisert.
H****** da. Ikke si sånt. Jeg hører banken gni seg i henda og fruen blåse et sett sikringer. :lol:

Sjelden sånne til salgs da. Resten av bilen må jo også stemme. Er ikke så hypp på en V6 egentlig. Det lukter for mye GM. Rekkemotor er ekte SAAB.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2012, 09:32

Var fireren jeg mente. Trim av sekseren er en omstendelig affære.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av TiaZzz » 29 aug 2012, 10:39

Ser det er en del XWD ute uten eLSD. Hvordan er det med ettermontering av noe slikt? Fabrikkmontert kostet den kun 4000 som ekstrautstyr i prislistene fra 2011. Tenker at skal man først ha 4WD så bør man jo ha noe mulighet for difflås. Selvfølgelig er ikke 4000 summen ettermontering vil være, men det er en god indikasjon på at deler ikke koster flere titalls tusen.

Leste litt om Haldex gen.4 og fikk svar på spørsmålet om mulighet til å slå av 4WD. Er jo ikke veldig økonomisk å ha konstant drift på alle hjul når man lunter avgårde langs motorveien. Ikke var jeg klar over at Haldex var så utbredt brukt heller.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: 9-3 Aero MY08++ forskjell på motorer og annet?

Legg inn av TiaZzz » 01 sep 2012, 16:41

Letingen pågår.

På SAAB City visste de ingenting om eLSD på verkstedet. De kunne ikke se at det fantes som retrofit-utstyr. Leting på ymse SAAB forum har heller ikke gitt resultater, men jeg ser ut til å ha funnet noe:

Diff med eLSD:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... bly=469842
Uten:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... fferential

I tillegg fant jeg denne:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... cts_id=195

Spørsmålet er vel om Haldex-systemet er et helt eget system man ikke får programert. Noen som har koblet en tech2 på en XWD og sett?

Kom også over denne ang. olje: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=235178 Er det diffen bak som man skal passe på ang. olje da?

Svar