Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å starte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å starte

Legg inn av heinrich » 25 aug 2012, 17:04

Heisann!

Min OG900 har noen nykker jeg gjerne kunne tenkt meg å finne ut av før vinteren setter inn.

- Jeg opplever at den fusker på ladetrykk (over 1 bar).
- Den er litt treg å starte når motoren er kald, men starter på første turn når den er varm (og har vært startet tidligere)
- Den går litt lavt på tomgang, og det virker som den fusker litt der også. I dag jagde den også litt, opp og ned rundt 1000 omdreininger.

Motoren er en 16-ventiler med 2.3 topp, 2.1 innsug, og går på E85 ved hjelp av en modifisert hjerne fra speedparts(?) (med røde dyser). Tenningen mener jeg skal være korrekt justert til 20 grader (som jeg fikk opplyst skal være korrekt med E85-hjernen, hvorav den skal være på 16 grader med bensin-hjerne).
Jeg byttet plugger uten noen særlig effekt (BCP7ES). Grunnladetrykket er verifisert ved å nappe ut sikringen til APC-boksen, og da gikk den greit ved pådrag (så fuskingen skjer kun på høyere ladetrykk).

Neste steg mener jeg er pluggledninger, fordelerlokk og rotor. I tillegg må jeg vel kanskje se etter falskluft? Hva er beste metoden for å trykksette systemet for å lete etter lekkasjer? Hva bruker dere for å trykksette med?

Er jeg på riktig spor, noen andre tips? :)

EDIT: må legges til at pluggene jeg tok ut var svarte, hva betyr det?

Mvh Henrik
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1366
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Atzz » 25 aug 2012, 19:41

heinrich skrev:Heisann!


- Den er litt treg å starte når motoren er kald, men starter på første turn når den er varm (og har vært startet tidligere)

Dette er vel helt normalt når man kjører E85, om jeg har skjønt det rett.

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av heinrich » 25 aug 2012, 19:52

Ahh, da kan jeg vel bare stryke det fra listen. :) Jeg har hjerne for 98 også, kan prøve med den når jeg får tømt tanken for E85. Den bruker MYE E85, men det er vel også normalt (rundt to liter mila med litt tung pedal).
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2012, 20:22

*host* Trionic *host*
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av heinrich » 25 aug 2012, 20:32

Høres ut som mye mer jobb enn å jakte ned potensiell falskluft eller dårlige pluggledninger. 8)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2012, 20:50

Tja. Det gamle Bosch-sprutet er ikke egnet til det du bruker det til, så bra blir det aldri.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av heinrich » 25 aug 2012, 20:55

T5 er en morsom tanke.

Mener du at det kan ligge noe rundt E85, og burde heller prøve med 98 og bensinhjerne før man bytter alt? Bilen gikk som ei kule på vei hjemover, men begynte å tulle helt mot slutten av turen (Hamar til Tønsberg), så det er jo noe som har endret seg.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2012, 21:23

Er vel noe galt da ja.

Men du utnytter jo ikke egenskapene til E85 i det hele tatt med det tenningssystemet, er en grunn til at den bruker 2 liter på mila. Et bra mapp i Trionic gir også en totalt annen kjørbarhet også på bensin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av heinrich » 25 aug 2012, 21:35

Uten å ha lyst til å gjøre om dette til en Trionic-konverteringstråd, har det blitt skrevet noe om en slik konvertering på dette forumet? Hva begynner man med?

Kan falskluft tulle til tenninga på høyt ladetrykk?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Ingvar N629 » 25 aug 2012, 21:46

Falskluft gjør ikke noe med tenninga på de gamle systemene som sitter på og900, men det roter til blandinga, og da kan det bli problemer med tenninga.

Evt er ikke gnisten kraftig nok, eller tenninga er for tidlig. Du kan jo sjekke om trykklokka på fordeleren virker som den skal.
T5 på og900 står det om i flere prosjekttråder, bl a min gamle 900 og Bjarne sin 99 turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 aug 2012, 22:07

Atzz skrev:
heinrich skrev:Heisann!
- Den er litt treg å starte når motoren er kald, men starter på første turn når den er varm (og har vært startet tidligere)
Dette er vel helt normalt når man kjører E85, om jeg har skjønt det rett.
?
Min 9-5 med Bioprogram plagdes med dette ved gitte temperaturar (10-15 grader), ved kaldare eller varmare utetemperatur var dette aldri noko problem.
Eller bytte av LMM forsvann problemet.
Men kan jo sjølvsagt være andre ting, som fks for små dyser.

Ellers er Trionickonvertering eit godt tips, men husk at du ikkje vil få BioPower-funksjon med Trionic 5...

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av heinrich » 25 aug 2012, 22:19

Høyere tall, altså mer grader er tidligere tenning? F.eks 20 grader før dødpunkt?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Skaten N671 » 26 aug 2012, 00:03

heinrich skrev:Høyere tall, altså mer grader er tidligere tenning? F.eks 20 grader før dødpunkt?
Korrekt som du skriv ja, 20 grader FØD er tidligere enn 16... Spesielt at du skulle ha tidlegare tenning med e85, då den forbrenningshastigheten på e85 er raskare enn bensin. Men viss det har fungert sånn tidlegare så er det vel ein feil som har oppstått. Har du sjekka gnistgapet på pluggane?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av heinrich » 26 aug 2012, 00:11

Nei, jeg har egentlig ikke det. Hva skal det være, og hva er det på de man kjøper på mekonomen en fredags ettermiddag montro?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved ladetrykk, noget ujevn tomgang, vond å start

Legg inn av Ingvar N629 » 26 aug 2012, 10:45

Skaten N671 skrev:
heinrich skrev:Høyere tall, altså mer grader er tidligere tenning? F.eks 20 grader før dødpunkt?
Korrekt som du skriv ja, 20 grader FØD er tidligere enn 16... Spesielt at du skulle ha tidlegare tenning med e85, då den forbrenningshastigheten på e85 er raskare enn bensin. Men viss det har fungert sånn tidlegare så er det vel ein feil som har oppstått. Har du sjekka gnistgapet på pluggane?
Forbrenningen går raskere, men tennforsinkelsen er større. Det er ikke så enkelt som at tenninga skal den ene eller den andre veien, det kommer an på turtall og last. 40 grader kan være bra i noen områder mens man på andre kanskje må ned på 5-6 grader. Dette får man jo ikke med fordelertenning.

Prøv gjerne et pluggskift, de vanlige NGK som det skal være til og900 turbo. Husker ikke gnistgapet på dem, men ville uansett ikke tatt ned gnistgapet for å kamuflere en annen feil.

EDIT: Om pluggene du tok ut var svarte, tyder det på fet blanding, mange sykluser der gnisten ikke har antent blandingen eller om det svarte er rundt kanten på pluggen er fettet, så brenner den olje. Litt svart sot rundt kanten er normalt, det er elektroden du skal se på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar