Saab 900 Aero fusker
Moderator: Moderatorer
Saab 900 Aero fusker
Hei,
Har et problem med min 88 mod 900 aero.
Ved javn gass så går den å lugger/jukser en gang i blandt. og når jeg gir på så har den før fungert utmerket men nå så lader den seg litt opp også står den bare å butter og liksom mister motorkraft og smeller masse i potta.
Motoren er en godt trimmet motor, jeg lurer selv litt på om tenninga kan være problemet her men vet ikke helt sikkert hva tenninga skal være på denne motoren.
har prøvd å bytte rotor, pluggkabler, og masse annet forskjellig.
Noen her som har noen gode forslag, vært borti noe lignende før?
Har et problem med min 88 mod 900 aero.
Ved javn gass så går den å lugger/jukser en gang i blandt. og når jeg gir på så har den før fungert utmerket men nå så lader den seg litt opp også står den bare å butter og liksom mister motorkraft og smeller masse i potta.
Motoren er en godt trimmet motor, jeg lurer selv litt på om tenninga kan være problemet her men vet ikke helt sikkert hva tenninga skal være på denne motoren.
har prøvd å bytte rotor, pluggkabler, og masse annet forskjellig.
Noen her som har noen gode forslag, vært borti noe lignende før?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Saab 900 Aero fusker
Hvordan ser pluggene ut? Og er de av NGK, er de gamle...?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: Saab 900 Aero fusker
Pluggene er litt hvite hvis jeg bruker 7er, og sorte hvis jeg bruker 8er. De er helt nye av typen ngk ja.
Pleier å bruker 7er pluggene siden de andre soter så felt, er ikke noe forskjell fra hvilken av de jeg bruker.
Pleier å bruker 7er pluggene siden de andre soter så felt, er ikke noe forskjell fra hvilken av de jeg bruker.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 Aero fusker
Da er jo 8erne feil. Skal en god del til før du må ha høyere varmetall enn 7, mye mer enn gjengs oppfatning hos enkelte har jeg inntrykk av.
Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 900 Aero fusker
Hei, jeg har hatt akkurat det samme problemet på min Aero 88-modell. Problemet for min del var at det var blitt slakk i registerkjedet. Dermed blir tenningen ujustert og bilen bare fusker og det smeller i potta omtrent når turboen forventes å kicke inn på 3000 rpm. Løsningen var å bytte hele kjedet og siden justere tenningen igjen. Fungerer flott nå!
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
Re: Saab 900 Aero fusker
Her er litt info om bilen.Ingvar N629 skrev:Da er jo 8erne feil. Skal en god del til før du må ha høyere varmetall enn 7, mye mer enn gjengs oppfatning hos enkelte har jeg inntrykk av.
Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
- Motor:
Åpent luftilter
Kraftigere coil og tennkabler.
2,1 liters innsug.
2,3 liters saab topp som er bygd av trollspeed med hardere ventilfjærer.
Grønne bosch dyser 968
Orginal styrings system LH 2.2
3 Bars bensintrykks regulator.
Garret GT32 turbo, 0.69 A/R avgashus.
Forge avlastningsventil
50mm Saab 9000 frontmontert intercooler.
3" avgassystem hele veien med en lyddemper.
Bankesensor lampe inne i kupe
Re: Saab 900 Aero fusker
Jorgen skrev:Hei, jeg har hatt akkurat det samme problemet på min Aero 88-modell. Problemet for min del var at det var blitt slakk i registerkjedet. Dermed blir tenningen ujustert og bilen bare fusker og det smeller i potta omtrent når turboen forventes å kicke inn på 3000 rpm. Løsningen var å bytte hele kjedet og siden justere tenningen igjen. Fungerer flott nå!
Hmm, kanskje jeg burde prøve dette da
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 Aero fusker
Sjekk falskluft og tenning.
At registerkjedet er så slitent at det gjør det umulig å justere tenninga korrekt holder jeg for totalt usannsynlig, men raslende kjede kan slå ut på bankesensor.
At registerkjedet er så slitent at det gjør det umulig å justere tenninga korrekt holder jeg for totalt usannsynlig, men raslende kjede kan slå ut på bankesensor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Saab 900 Aero fusker
Kontroller også gnistgapet på pluggane. I og med at bilen er litt trimma har du høgare forbrenningstrykk enn orginalt. Det vil då vera "vanskelegare" å få danna gnisten mellom elektrodane. Desse gamle tenningssystema er heller ikkje verdens beste. Større gap på pluggen gjer det endo verre å danna gnist. Du skriv at du har skifta rotor, kva med fordelerlokk?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 Aero fusker
Sjekk overslag i fordelerlokket og, kan være så enkelt som at det trengs å vaske det. Se etter grå/svarte striper mellom punktene inne i lokket.Skaten N671 skrev:Du skriv at du har skifta rotor, kva med fordelerlokk?
Pass også på å bruke tenningsdeler av god kvalitet, vet flere har fått problemer med ettermarkedsdeler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 900 Aero fusker
Ingvar N629 skrev:Sjekk falskluft og tenning.
At registerkjedet er så slitent at det gjør det umulig å justere tenninga korrekt holder jeg for totalt usannsynlig, men raslende kjede kan slå ut på bankesensor.
Har sjekket alt av slanger for at de kan sugefalsk luft, finner ingenting.
Og tenninga har jeg prøvd å justere litt på men aner jo ikke hva tenninga skal stå på iforhold til det som er gjort med bilen.
Re: Saab 900 Aero fusker
Skaten N671 skrev:Kontroller også gnistgapet på pluggane. I og med at bilen er litt trimma har du høgare forbrenningstrykk enn orginalt. Det vil då vera "vanskelegare" å få danna gnisten mellom elektrodane. Desse gamle tenningssystema er heller ikkje verdens beste. Større gap på pluggen gjer det endo verre å danna gnist. Du skriv at du har skifta rotor, kva med fordelerlokk?
Ok, har prøvd å bytte fordelerlokk og hele klokka også.
Pluggene er helt nye og ingen unormal stort gap mellom.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Saab 900 Aero fusker
Å trimme ei gammal børse som dette uten å gå veien om DI+APC eller Trionic er meg en gåte. Her har du en av de kuleste bilene å kjøre, med et enormt (herlig) ladetrykk, så velger man å satse livet på fordeler og dårlig tenning..900aero skrev:Her er litt info om bilen.Ingvar N629 skrev:Da er jo 8erne feil. Skal en god del til før du må ha høyere varmetall enn 7, mye mer enn gjengs oppfatning hos enkelte har jeg inntrykk av.
Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
- Motor:
Åpent luftilter
Kraftigere coil og tennkabler.
2,1 liters innsug.
2,3 liters saab topp som er bygd av trollspeed med hardere ventilfjærer.
Grønne bosch dyser 968
Orginal styrings system LH 2.2
3 Bars bensintrykks regulator.
Garret GT32 turbo, 0.69 A/R avgashus.
Forge avlastningsventil
50mm Saab 9000 frontmontert intercooler.
3" avgassystem hele veien med en lyddemper.
Bankesensor lampe inne i kupe
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Saab 900 Aero fusker
Greit nok at Trionic er gromt, men folk fikk jo bilane til å gå som fan før Trionic vart vanlig å montere også...Andreas N1194 skrev:Å trimme ei gammal børse som dette uten å gå veien om DI+APC eller Trionic er meg en gåte. Her har du en av de kuleste bilene å kjøre, med et enormt (herlig) ladetrykk, så velger man å satse livet på fordeler og dårlig tenning..
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 900 Aero fusker
Er vel ikke til å stikke under en stol at 25 år gamle luftmassemålere og øvrige givere ikke er det beste utgangspunkt for blodtrimming da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan