Saab 900 Aero fusker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

900aero
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2012, 23:25

Saab 900 Aero fusker

Legg inn av 900aero » 27 aug 2012, 20:19

Hei,

Har et problem med min 88 mod 900 aero.

Ved javn gass så går den å lugger/jukser en gang i blandt. og når jeg gir på så har den før fungert utmerket men nå så lader den seg litt opp også står den bare å butter og liksom mister motorkraft og smeller masse i potta.

Motoren er en godt trimmet motor, jeg lurer selv litt på om tenninga kan være problemet her men vet ikke helt sikkert hva tenninga skal være på denne motoren.

har prøvd å bytte rotor, pluggkabler, og masse annet forskjellig.

Noen her som har noen gode forslag, vært borti noe lignende før?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av na_X » 27 aug 2012, 21:32

Hvordan ser pluggene ut? Og er de av NGK, er de gamle...?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

900aero
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2012, 23:25

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av 900aero » 27 aug 2012, 22:03

Pluggene er litt hvite hvis jeg bruker 7er, og sorte hvis jeg bruker 8er. De er helt nye av typen ngk ja.

Pleier å bruker 7er pluggene siden de andre soter så felt, er ikke noe forskjell fra hvilken av de jeg bruker.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 27 aug 2012, 22:07

Da er jo 8erne feil. Skal en god del til før du må ha høyere varmetall enn 7, mye mer enn gjengs oppfatning hos enkelte har jeg inntrykk av.

Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Jorgen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 97
Registrert: 16 jul 2012, 20:24
Bil: Saab 900 Aero t16

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Jorgen » 28 aug 2012, 12:05

Hei, jeg har hatt akkurat det samme problemet på min Aero 88-modell. Problemet for min del var at det var blitt slakk i registerkjedet. Dermed blir tenningen ujustert og bilen bare fusker og det smeller i potta omtrent når turboen forventes å kicke inn på 3000 rpm. Løsningen var å bytte hele kjedet og siden justere tenningen igjen. Fungerer flott nå!
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003

900aero
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2012, 23:25

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av 900aero » 28 aug 2012, 19:56

Ingvar N629 skrev:Da er jo 8erne feil. Skal en god del til før du må ha høyere varmetall enn 7, mye mer enn gjengs oppfatning hos enkelte har jeg inntrykk av.

Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
Her er litt info om bilen.



- Motor:
Åpent luftilter

Kraftigere coil og tennkabler.
2,1 liters innsug.
2,3 liters saab topp som er bygd av trollspeed med hardere ventilfjærer.
Grønne bosch dyser 968
Orginal styrings system LH 2.2
3 Bars bensintrykks regulator.
Garret GT32 turbo, 0.69 A/R avgashus.
Forge avlastningsventil
50mm Saab 9000 frontmontert intercooler.
3" avgassystem hele veien med en lyddemper.
Bankesensor lampe inne i kupe

900aero
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2012, 23:25

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av 900aero » 28 aug 2012, 19:57

Jorgen skrev:Hei, jeg har hatt akkurat det samme problemet på min Aero 88-modell. Problemet for min del var at det var blitt slakk i registerkjedet. Dermed blir tenningen ujustert og bilen bare fusker og det smeller i potta omtrent når turboen forventes å kicke inn på 3000 rpm. Løsningen var å bytte hele kjedet og siden justere tenningen igjen. Fungerer flott nå!

Hmm, kanskje jeg burde prøve dette da :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 28 aug 2012, 22:50

Sjekk falskluft og tenning.

At registerkjedet er så slitent at det gjør det umulig å justere tenninga korrekt holder jeg for totalt usannsynlig, men raslende kjede kan slå ut på bankesensor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Skaten N671 » 29 aug 2012, 01:16

Kontroller også gnistgapet på pluggane. I og med at bilen er litt trimma har du høgare forbrenningstrykk enn orginalt. Det vil då vera "vanskelegare" å få danna gnisten mellom elektrodane. Desse gamle tenningssystema er heller ikkje verdens beste. Større gap på pluggen gjer det endo verre å danna gnist. Du skriv at du har skifta rotor, kva med fordelerlokk?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 29 aug 2012, 07:21

Skaten N671 skrev:Du skriv at du har skifta rotor, kva med fordelerlokk?
Sjekk overslag i fordelerlokket og, kan være så enkelt som at det trengs å vaske det. Se etter grå/svarte striper mellom punktene inne i lokket.

Pass også på å bruke tenningsdeler av god kvalitet, vet flere har fått problemer med ettermarkedsdeler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

900aero
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2012, 23:25

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av 900aero » 29 aug 2012, 16:40

Ingvar N629 skrev:Sjekk falskluft og tenning.

At registerkjedet er så slitent at det gjør det umulig å justere tenninga korrekt holder jeg for totalt usannsynlig, men raslende kjede kan slå ut på bankesensor.

Har sjekket alt av slanger for at de kan sugefalsk luft, finner ingenting.

Og tenninga har jeg prøvd å justere litt på men aner jo ikke hva tenninga skal stå på iforhold til det som er gjort med bilen.

900aero
Innlegg: 7
Registrert: 29 jul 2012, 23:25

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av 900aero » 29 aug 2012, 16:42

Skaten N671 skrev:Kontroller også gnistgapet på pluggane. I og med at bilen er litt trimma har du høgare forbrenningstrykk enn orginalt. Det vil då vera "vanskelegare" å få danna gnisten mellom elektrodane. Desse gamle tenningssystema er heller ikkje verdens beste. Større gap på pluggen gjer det endo verre å danna gnist. Du skriv at du har skifta rotor, kva med fordelerlokk?

Ok, har prøvd å bytte fordelerlokk og hele klokka også.

Pluggene er helt nye og ingen unormal stort gap mellom.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Andreas N1194 » 30 aug 2012, 15:26

900aero skrev:
Ingvar N629 skrev:Da er jo 8erne feil. Skal en god del til før du må ha høyere varmetall enn 7, mye mer enn gjengs oppfatning hos enkelte har jeg inntrykk av.

Litt mer info om bilen hadde gjort seg.
Her er litt info om bilen.



- Motor:
Åpent luftilter

Kraftigere coil og tennkabler.
2,1 liters innsug.
2,3 liters saab topp som er bygd av trollspeed med hardere ventilfjærer.
Grønne bosch dyser 968
Orginal styrings system LH 2.2
3 Bars bensintrykks regulator.
Garret GT32 turbo, 0.69 A/R avgashus.
Forge avlastningsventil
50mm Saab 9000 frontmontert intercooler.
3" avgassystem hele veien med en lyddemper.
Bankesensor lampe inne i kupe
Å trimme ei gammal børse som dette uten å gå veien om DI+APC eller Trionic er meg en gåte. Her har du en av de kuleste bilene å kjøre, med et enormt (herlig) ladetrykk, så velger man å satse livet på fordeler og dårlig tenning..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 aug 2012, 15:50

Andreas N1194 skrev:Å trimme ei gammal børse som dette uten å gå veien om DI+APC eller Trionic er meg en gåte. Her har du en av de kuleste bilene å kjøre, med et enormt (herlig) ladetrykk, så velger man å satse livet på fordeler og dårlig tenning..
Greit nok at Trionic er gromt, men folk fikk jo bilane til å gå som fan før Trionic vart vanlig å montere også...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 Aero fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 30 aug 2012, 17:13

Er vel ikke til å stikke under en stol at 25 år gamle luftmassemålere og øvrige givere ikke er det beste utgangspunkt for blodtrimming da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar