Nykking/rykking ved lavt turtall->gasspådrag og slipp av gas
Lagt inn: 28 aug 2012, 08:04
Hei
Har søkt en del her inne, men finner ingenting som konkluderer dit jeg vil tro mitt problem er:
Bil: Saab 900 1997-modell, turbo, 2.0, passert 251 000, motor 70 000, girkasse orginal
Feil: Bilen rykker/nykker dersom;
1. Gasspådrag, både lavt, mellom og høyt turtall
2. Dersom man slakker litt, og skal gi på litt, veldig forsiktig
I tillegg: Det nykker i girspaken samtidig
Dette skjer uavhengig av hvor hard eller mykt en gasser på. Nykkingen kan også starte dersom man kjører i 50 km/t og møter en liten oppoverbakke e.t. Nykkingen gir seg etter kort tid, dersom man drar på så vidt mer gass.
Min anelse: Drivknuter, tripod, kraftoverføring. Av forumet fant jeg bare noen som konkluderte mot vakuumslanger etc så det blir noe annet - dette er et mekanisk problem mener jeg å tro.
Jeg har tidligere gått til anskaffelse av disse delenumrene hos Speedparts; 51.50628 og 51.99325 som er en drivknute og en tripod - disse har jeg liggende fortsatt.
Det føles med andre ord som at det er en bitteliten slakker i kraftoverføringen som gjør at det tar et øyeblikk før akslingen sentererer seg i lagrene.
Har hatt av begge forhjul for å kjenne etter slakker uten suksess. Så vil tro det er noe som er under bilen. Eventuelt: Der akslingen går ut av girkassen?
I tillegg vil jeg notere; Det kan ca. 40 % av tilfellene være nødvendig å flytte girspaken slik for å få den i reversj: 1-2-3-4-5-R. Kan også girkassen ha sett sitt beste liv?
Takk!
Har søkt en del her inne, men finner ingenting som konkluderer dit jeg vil tro mitt problem er:
Bil: Saab 900 1997-modell, turbo, 2.0, passert 251 000, motor 70 000, girkasse orginal
Feil: Bilen rykker/nykker dersom;
1. Gasspådrag, både lavt, mellom og høyt turtall
2. Dersom man slakker litt, og skal gi på litt, veldig forsiktig
I tillegg: Det nykker i girspaken samtidig
Dette skjer uavhengig av hvor hard eller mykt en gasser på. Nykkingen kan også starte dersom man kjører i 50 km/t og møter en liten oppoverbakke e.t. Nykkingen gir seg etter kort tid, dersom man drar på så vidt mer gass.
Min anelse: Drivknuter, tripod, kraftoverføring. Av forumet fant jeg bare noen som konkluderte mot vakuumslanger etc så det blir noe annet - dette er et mekanisk problem mener jeg å tro.
Jeg har tidligere gått til anskaffelse av disse delenumrene hos Speedparts; 51.50628 og 51.99325 som er en drivknute og en tripod - disse har jeg liggende fortsatt.
Det føles med andre ord som at det er en bitteliten slakker i kraftoverføringen som gjør at det tar et øyeblikk før akslingen sentererer seg i lagrene.
Har hatt av begge forhjul for å kjenne etter slakker uten suksess. Så vil tro det er noe som er under bilen. Eventuelt: Der akslingen går ut av girkassen?
I tillegg vil jeg notere; Det kan ca. 40 % av tilfellene være nødvendig å flytte girspaken slik for å få den i reversj: 1-2-3-4-5-R. Kan også girkassen ha sett sitt beste liv?
Takk!