Side 1 av 2
9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 15:02
av wanvik
Forrige helg stoppa 9-5'en. (98 2.0t).
Virka helt klart som det var bensin som var problemet, og jeg måtte tauet hjem..

Tenkte først på filter, men syntes ikke jeg hørte pumpa godt, og når den i tillegg var helt død etter å ha stått en stund slo jeg fra meg teorien om tett filter.
Bytta pumpe tidligere i uka, filter ble byttet når eg først holdt på, og da starta den. (Den gamle pumpa var gåen, ingen tvil for det ble ikke tilstrekkelig trykk. )
Klarte selvfølgelig å knekke returnippelen, og fikk montert ny først nå i dag.
Problemet nå er som følger: Bilen starter enkelte ganger, går "som ei klokke" på tomgang i noen sekunder før den stopper.
Om jeg prøver å gi gass dør den med en gang.
Det er lite strøm på batteriet, men det kan vel ikke være så enkelt? Den klarer jo tross alt å starte.
Noen tips?
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 15:34
av Terra N837
Luftlekkasje?
9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 16:16
av wanvik
Tja, har tenkt tanken selv, men skjønner ikke hvor det kan være.
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 16:28
av Ingvar N629
Slangen til pumpa nedi armaturet som ikke holdt så lenge? Har hørt om nye pumper som tar kveld temmelig umiddelbart også.
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 17:29
av saab2012
Niplene bak er ulike.er det satt inn rett nippel da den ble byttet ut??.Den nippelen som er på trykk(merket på plastarmatur)skal ha ventil i nippel.Ellers er det fullt mulig og bytte om på slangene ved skift av bensinpumpe.
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 17:33
av wanvik
Det kan fort være du er inne på noe der Ingar!
Jeg løfta opp armaturet såpass at jeg så pumpa (har byttet bare pumpe, ikke hele armaturet), og slangen så grei ut. Akkurat nå slo det meg at det var jo noe bensin der, og det er HELT SIKKERT ikke meninga det skal være!! Kan det tenkes at de ikke helt optimale slangeklemmene eller slangen i seg selv er problemet? Da kan vel det hele forklares med lavt bensintrykk.
Har lånt bort trykkmåleren min uten å huske hvem som har den, men ved å bare strikke inn nåla i nippelen på fuelrailen dro jeg to slutninger:
1. Trykket er blitt mye bedre med ny pumpe
2. Trykket var kanskje ikke fullt så bra som jeg egentlig hadde forventa det skulle være..
Nå er jeg uten bil og får ikke sjekket eller skrudd mer i dag, men i morgen skal jeg forsøke å få tak i en annen slange - tror kanskje du satte meg på riktig spor der

Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 17:36
av wanvik
Er sikker på at slangene står riktig ja
Hos meg var det ventil i begge to mener jeg.
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 17:42
av Hjelle, N6
Skal kun være ventil i trykkslangen...
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 18:02
av saab2012
Hvit nippel trykk,sort nippel retur
9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 18:28
av wanvik
Det var en enveisventil i returen også til meg.
Leste om dette på et amerikansk forum også, men den nye nippelen har ikke ventil.
De er koblet riktig, det er helt sikkert

Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 18:41
av saab2012
Den hvite nippelen(back ventil) har en innebygd gummiventil med fjør,den sorte nippelen har ikkje ventil og er åpen begge veier.
9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 21:42
av wanvik
Hehe, skal ikke starte noen krangel her, men den svarte ventilen min hadde en enveisventil i enden..
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 21:55
av Pål N526
for å være sikker, så ta løs returen og plasser den i en liten beholder, så ser du om det flommer ut fuel der(tenning:on = prime).
Tipper på at armaturet ikke er montert helt rett(slangen)
/ Pål
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 01 sep 2012, 23:26
av saab2012
Ok måtte sjekke opp dette med ventilene,den sorte nippelen har også ventil,slipper drivstoff kun til retur.
Re: 9-5 som ikke vil gå
Lagt inn: 02 sep 2012, 09:13
av Ingvar N629
Jeg mener som de andre her at det kun skal være ventil på ene sida.