Side 1 av 1
diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 17:34
av Mariuskol
Hei.
Jeg er ny på forumet, og har akkurat kjøpt meg en 9-3 2009 modell.. Slik som jeg har forstått har bilen en dieselvarmer, men det jeg ikke helt har forstått er hvordan denne fungerer. Om jeg går inn på parkeringsvarmer har jeg en timer A, B og C. Begge disse står på 00:00.
Er det her jeg skal stille når varmeren skal starte?
Er det timer og minutter til den skal starte jeg skal stille, eller er det klokkeslett?
Er det isåfall klokken i bilen den bruker til å beregne når den skal starte?
Går brenneren kun på diesel eller bruker den også strøm? Må jeg ha nøkkel/tenning på?
Varmer brenneren kun motor? eller kan man stille det slik at viftene i kupèn også starter? Hvordan gjør man dette?
Ble sikkert mange dumme spørsmål, men jeg trenger en komplett innføring!
Mvh
Marius
diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 19:00
av Ronald
På timeren velger du klokkeslett den skal starte. Den bruker klokken i bilen din som utgangspkt.
Den bruker diesel, men også strøm siden den trigger klimaanlegget ditt for å blåse varmluft inn i kupeen.
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 19:25
av Mariuskol
Finnes det en oversikt over hvor mye diesel den brenner?
Starter klimaanlegget automatisk? Holder det at det står på auto? Vil klimaanlegget starte automatisk med brenneren, eller når motoren er varm?
Mvh
Marius
diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 19:38
av Ronald
Aner ikke hvor mye diesel den bruker, men helt ubetydelig. Klima starter på auto å varmer opp til den tempen du har valgt på klimaanlegget ditt.
Klimaanlegget starter samtidig som varmeren startes.
Beste måten å bli kjent med anlegget på er å gå i bilen å prøve det -:)
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 19:57
av saab2012
Utetempratur må ned til +4-5gr. før den starter automatisk.Kjøl ned giveren som står i spoileren for sjekk om varmeren starter.
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 20:31
av Hjelle, N6
Er vel under 8 grader i utetemp, samt en temp på kjølevatnet på under 75 grader som skal til for at varmaren skal starte. Om ikkje eg huskar feil må en vel også ha meir enn 15 liter diesel på tanken...
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 20:34
av Aleks-ander_N948
Står jo kjempegodt forklart i instruksjonsboken.
Det der A B C greiene er rett og slett bare et hjelpemiddel som gjør at du slipper å stille inn timeren hele tiden.
Du kan feks gjøre sånn:
A : Morgen kl 07.00
B : Ettermiddag 16.00
C : Kveld/ Helg 19.00
Da slipper du å stille inn et fast klokkeslett, og kan bare velge A B eller C enkelt.
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 09 sep 2012, 23:18
av Torkil_N1282
Nå vet jeg ikke hvordan SAAB sin dieselvarmer fungerer, men på min V60 så stiller jeg inn tidspunktet bilen skal være varm, IKKE når den skal begynne. Dette er veldig logisk, så vil tro at SAAB har lignende.
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 10 sep 2012, 00:38
av EdHunter N815
Et godt tips kan være å lese instruksjonsboken etter å ha kjøpt ny bil, der finner man utrolig nok alt man trenger å vite for å benytte seg av bilens funksjoner og dippedutter.

Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 10 sep 2012, 08:14
av Aleks-ander_N948
Torkil_N1282 skrev:Nå vet jeg ikke hvordan SAAB sin dieselvarmer fungerer, men på min V60 så stiller jeg inn tidspunktet bilen skal være varm, IKKE når den skal begynne. Dette er veldig logisk, så vil tro at SAAB har lignende.
Stiller når den skal begynne på 05 mod iallefall. Like greit når det står i instruksjonsboken at varmeren ikke bør kjørest lenger enn en skal kjøre pga ladding av batteriet om vinteren. Varmeren går i maks 30-45 minutter uansett så det går fint å planlegge
Om Volvoen din veit hvor lenge du skal kjøre er den god

har du ikke On call med manuell start av varmeren fra telefonen da? Det er genialt

diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 10 sep 2012, 09:21
av doo-kie
Aleks-ander_N948 skrev:Torkil_N1282 skrev:Nå vet jeg ikke hvordan SAAB sin dieselvarmer fungerer, men på min V60 så stiller jeg inn tidspunktet bilen skal være varm, IKKE når den skal begynne. Dette er veldig logisk, så vil tro at SAAB har lignende.
Stiller når den skal begynne på 05 mod iallefall. Like greit når det står i instruksjonsboken at varmeren ikke bør kjørest lenger enn en skal kjøre pga ladding av batteriet om vinteren. Varmeren går i maks 30-45 minutter uansett så det går fint å planlegge
Om Volvoen din veit hvor lenge du skal kjøre er den god

har du ikke On call med manuell start av varmeren fra telefonen da? Det er genialt

Det er riktig at man stiller inn når bilen skal være varm på volvo. Er mange som har dette, så finner bilen ut ut fra temperatur når den må starte for st bilen skal bli varm!!
Re: diesel/hjelpevarmer
Lagt inn: 10 sep 2012, 20:09
av Aleks-ander_N948
Jess er klar over det, forklarte hvordan det var på Saab siden det er det topic handler om

På "halvgamle" 05 mod 9-3 stiller en iallefall når varmeren skal begynne om det har forandret seg på nyere 9-3 kan jo noen sjekke opp i instruksjonsboken
