Side 1 av 1
Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 18:45
av TuningService Molde
Trenger noen råd av dere i "teknisk avdeling".
Etter turbohavari fikk en kompis av meg byttet turbo hos den lokale Saab-forhandleren her i Molde.
Turbo som ble satt inn er en GT17 (delenr 959.0113). Har nå prøvd å legge inn en standard tuning-software på denne men har fått litt problemer.
Den kutter ved brått pådrag. Ved vanlig pådrag går den normalt.
Disse turboene har vel samme originalt ladetrykk på 0,4?
Har lest at den "forsterka" Garret GT17 har en strammere wastegatefjær enn den originale turboen.
Kan noen fortelle meg andre forskjeller som skal spille inn ved tuning av disse turboene?
Takker for (eventuell) info!
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 18:57
av Hjelle, N6
Er det en original turbo som er satt inn eller er det kopi-turboen du likar til som er montert?
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 18:59
av TuningService Molde
Om det er kopi eller ikke aner jeg ikke...
Dette ble som sagt gjort på Saab-verksted. Prisen var vel rundt 6000,- mener jeg på.
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 19:28
av Helge
TuningService Molde skrev:Om det er kopi eller ikke aner jeg ikke...
Dette ble som sagt gjort på Saab-verksted. Prisen var vel rundt 6000,- mener jeg på.
Hvis arbeid og turbo kostet 6000 er det ikke en orginal turbo.
Hvis bare turboen kostet 6000 er den ikke orginal.
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 19:40
av TuningService Molde
Pris var 4400,- + moms.
Kan det være bytteordning på disse ?
Uansett, er det andre forskjeller mekanisk en at de har strammere wastgate?
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 19:52
av Helge
Hvis det er bytteordning burde det jo vært spesifisert på regningen at tuboen var overhalt.
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 20:02
av Ingvar N629
Mål grunnladetrykket. Hvis det er for høyt til at det lar seg justere ned til 0,4 bar (måles rundt 3000 rpm, ta av kontakta til magnetventilen og kjør), så kan du korrigere det i software, men om den lader alt for mye på GLT så risikerer du at noen viktige sikkerhetsfunksjoner ikke fungerer.
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 20:13
av TuningService Molde
Det kan jo også være treig magnetventil.
Den kutter litt på rundt 3000, og deretter går den som et skudd.
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 20:41
av Ingvar N629
TuningService Molde skrev:Det kan jo også være treig magnetventil.
Den kutter litt på rundt 3000, og deretter går den som et skudd.
Svært uvanlig med magnetventiltull på disse.
Logg grunnladetrykket først.
Re: Problemer etter turbobytte, 2000 Saab 9-5 2.3t
Lagt inn: 10 sep 2012, 20:47
av TuningService Molde
Takker for hjelp. Vi får prøve litt.
