Eksperiment - Omega 909E i motoroljen - Hjelper ikke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Eksperiment - Omega 909E i motoroljen - Hjelper ikke

Legg inn av Paradigm N558 » 15 sep 2012, 13:39

Hei,

Har hatt en lengre diskusjon med Terje på Mekonomen i Bodø, for de av dere som ikke vet hvem det er, så er han greit motorkyndig.

Han har nå bedt meg prøve ut dette;
http://www.norskindustriolje.no/Files/F ... 9brosj.pdf

Dette skal vist nok redusere oljeforbruket mitt en del, så jeg fikk det billigbillig.
Så jeg skal ta et oljebytte så straks været gir meg mulighet, så skal jeg komme tilbake til dere med resultatet :)
Sist redigert av Paradigm N558 den 09 okt 2012, 23:22, redigert 1 gang totalt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
kimzor
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 20 jul 2012, 23:40
Navn: Kim
Bil: '08 9-3SC Vector

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av kimzor » 15 sep 2012, 17:11

Hvis man heller på Omega 909, og stoffet renser motoren, så blir all sot/drit etc liggende i oljen. Ikke bra om all denne driten blir sirkulert rundt i motoren over lang tid.
Jeg ville derfor gjort det slik;
- Tappet gammel olje og filter
- Fylt på en billig olje + omega 909 og et billig filter for å "rense"
- Kjørt for å få rensa
- Tappet olje og filter
- Fylt på skikkelig olje og filter.
Man kunne også kjørt på med 907 først, for så og ha i 909 som vedlikehold.
- '08 Saab 9-3SC Aero
x '14 Audi A6 Avant 2.0t
x '08 Saab 9-3SC Vector
x '98 BMW E39 523ia
x 91' BMW E36 318i

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 15 sep 2012, 20:28

Blir vel mye det samme som dieselrens. Funger sikkert kjempebra vist du renser oljesilen etter på og :D
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Paradigm N558 » 17 sep 2012, 00:30

Denne massen var seig! Var som å helle på honning :|
Skal vist nok bli mer flytende i varme, men har bedre smøreegenskaper enn vanlig olje.
Har hatt sila ned for et halvår siden, så veldig fint ut da, tar den ikke ned igjen med det første :lol:

Som sagt, tok oljebyttet i dag og hadde på guffa, resatte tripptelleren, og mitt tidligere forbruk har vært noe ala 5 dl pr. 1000 km.
Så vi får se, jeg er spent. Mekonomenmannen lovte gull og grønne skoger, men var usikkert i mitt tilfelle. Så vi får se =)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Ingvar N629 » 17 sep 2012, 07:07

VÅS

Om det gir deg noen varig forbedring så blir jeg svært overrasket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Atzz » 17 sep 2012, 07:20

Paradigm N558 skrev: 5 dl pr. 1000 km.

:shock:


Om den har brukt sååå lite, så er del vel ikke noe å klage på?
'


Når jeg tenker meg om, så er vel dette mer enn jeg har på gamle OG900'n...
Sist redigert av Atzz den 17 sep 2012, 16:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 17 sep 2012, 08:02

Paradigm N558 skrev: Har hatt sila ned for et halvår siden, så veldig fint ut da, tar den ikke ned igjen med det første :lol:
Det "greiene" du heller i motoren vil jo løse opp alt av drit/sludge rundt om i motoren og så havner det i bunnpanna. Du får jo sikker ut mye når du tapper av olja, men ikke alt. Det som blir igjen kan jo tette igjen silen :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Paradigm N558 » 17 sep 2012, 08:57

Aleks-ander_N948 skrev:
Paradigm N558 skrev: Har hatt sila ned for et halvår siden, så veldig fint ut da, tar den ikke ned igjen med det første :lol:
Det "greiene" du heller i motoren vil jo løse opp alt av drit/sludge rundt om i motoren og så havner det i bunnpanna. Du får jo sikker ut mye når du tapper av olja, men ikke alt. Det som blir igjen kan jo tette igjen silen :P
Hadde dieselrens i samme slengen da jeg rensa sila.. er nok neppe så mye dritt der :)
Atzz skrev:
Paradigm N558 skrev: 5 dl pr. 1000 km.

:shock:


Om den har brukt sååå lite, så er del vel ikke noe å klage på?
Tja.. er kanskje litt mer, men jeg kjører nesten 30k i året, har oljebytte hver 6-7000 km, det blir så godt som en hel firelitring i bare påfyll mellom oljeskiftene :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Ingvar N629 » 17 sep 2012, 10:16

Det du trenger er jo nye stempelringer, ikke lurium.

Et spørsmål som kan rettes mot slike mirakelprodukter som er ment å "forbedre" motoroljen;

Hviken dokumentasjon har de å vise til?
Hvilke klassifiseringer har de?
Hvorfor har ikke vanlig motorolje av beste sort, som det er brukt store summer på å utvikle og gjøre litt bedre enn konkurrentene, som igjen bruker like store summer på utvikling, disse fantastiske egenskapene som dette udokumenterte luriumet påstås å ha?
Hvis nå disse luriumene tilfører smøreoljen nye, gode egenskaper som ingen oljeprodusent er i stand til, hvorfor i all verden er de ikke oppkjøpt av oljebransjen, eller hvorfor har ikke luriumet undergått samme klassifisering som motorolje?

Jo det skal jeg si deg. Slikt søl inneholder AKKURAT DET SAMME som vanlig motorolje, nemlig diverse additiver som renser, holder skiten flytende i olja, nøytraliserer syre, endrer viskositet (VI-improvers) osv osv. Store deler av det du heller i motoren ved vanlig oljeskift er nettopp slike additiver. Et additiv som Omega 909 gjør jobben sin dersom du tilsetter den til gammel motorolje, da dennes additiver er "oppbrukt". Men hvorfor i huleste vil man gjøre det, da skal man jo bytte olje...

Div rensemidler som skal helles i olja rett før et oljeskift er noe annet, de er nemlig ikke egnet til å ha i ojen over tid og med belastning på motoren. De rensemidlene kan funke, noen av dem gjør faktisk en god jobb (har prøvd selv og plukket ned motoren etterpå).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Paradigm N558 » 17 sep 2012, 10:20

Hei Ingvar, jeg forventet at du skulle svare her :lol:

Nei jeg setter ingen spørsmål til det du sier, men jeg tar også input fra andre. Som sagt, vi får se hva som skjer, om jeg ikke merker noe forbedring, så er det i allfall en erfaring jeg kan dele med resten av forumet :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Ronny_N169 » 17 sep 2012, 21:33

Bilde
It’s easier to fool people than to convince them that they have been fooled.
-- Mark Twain
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av 9000-fan » 18 sep 2012, 00:30

Mener å huske at Dr Boost (eller en annen...) nevnte på svenskeforumet en gang Omega 909 som et prøvbart middel mot faste stempelringer. Gidder ikke søke på det så seint. Tror det var i en oljetråd.

Ellers går det vel fram av teksten på boksen at stoffet primært er ment for å bedre viskosteten i brukt olje. Omega har vel et annet middel for rensing?

Alt dette tatt på sparket fra hukommelsen...

brynjarsa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 27 jun 2011, 17:28
Bil: 9-3SS 2.0t Arc 2003
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av brynjarsa » 22 sep 2012, 15:53

Ingvar N629 skrev:...
Div rensemidler som skal helles i olja rett før et oljeskift er noe annet, de er nemlig ikke egnet til å ha i ojen over tid og med belastning på motoren. De rensemidlene kan funke, noen av dem gjør faktisk en god jobb (har prøvd selv og plukket ned motoren etterpå).
Hadde vært veldig interessert i å vite hvem du fant ut funka.
Ren motor hadde jo ikke vært dumt :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Ingvar N629 » 22 sep 2012, 15:56

brynjarsa skrev:
Ingvar N629 skrev:...
Div rensemidler som skal helles i olja rett før et oljeskift er noe annet, de er nemlig ikke egnet til å ha i ojen over tid og med belastning på motoren. De rensemidlene kan funke, noen av dem gjør faktisk en god jobb (har prøvd selv og plukket ned motoren etterpå).
Hadde vært veldig interessert i å vite hvem du fant ut funka.
Ren motor hadde jo ikke vært dumt :)
Tror det var noe omega-greier. Fant den på verkstedet, kjøpte den ikke nei... Tar man ned bunnpanna så er det jo ikke noe som tar bedre enn bremserens!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Arne N79
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 16 mar 2007, 10:52
Medlemsnummer: N79
Bil: Saab 9-5 Aero 2000

Re: Eksperiment - Omega 909E i motoroljen

Legg inn av Arne N79 » 22 sep 2012, 20:58

Protec er det noe som heter.Grønn flaske Med rød kork, helles i olja før oljeskift. Selges hos hellanor og den funker faktisk.

Svar