Side 1 av 1
SAAB 900 turbo 8v 1985 Startproblemer, hjelp!!!
Lagt inn: 19 sep 2012, 17:50
av edvard90
Hei, Jeg trenger noen råd og vink, har problemer med å få ordentlig liv i bilen.
Det som Skjer er at bilen starter, å går i noen sekunder før den dør ut., når jeg vrir om tenninga, hører både reele og benisnpumpa. noen ideer ?
Mvh Edvard
Re: SAAB 900 turbo 8v 1985 Startproblemer, hjelp!!!
Lagt inn: 19 sep 2012, 19:41
av Jokke900
Nå er ikke jeg ekspert på 900, men det kan jo være den har noe sånt som en kaldstartsventil og en tilluftsventil som skal hjelpe med, ja nettopp, kaldstart.. Der kan det være noe som gir rett blanding til kaldstart men ikke justerer seg etter.. Ennå ikke eid en og900 så skal ikke påberope meg noe veldig til kunnskaper, men. 99T min fra 78 har noen lette issues med kaldstart uten at det plager meg spes. mye + ei vending der tilluftsventilen vibrerte seg løs og dermed endte det med stopp.. Satt litt løst så har gitt den litt hjelp, men mistenker at den ikke funker heeelt som den skal. Men som sagt; wild guess..
Re: SAAB 900 turbo 8v 1985 Startproblemer, hjelp!!!
Lagt inn: 19 sep 2012, 20:55
av saab2012
Sjekk styrtrykkventil,den har til oppgave og tilføre fetere bensinblanding dei første minuttene etter oppstart.Ellers bør en sjekke først:bensintrykk,kallstartventil,tempføler kallstartventil.gnist,fordeler, luftallerken+ belg.
Re: SAAB 900 turbo 8v 1985 Startproblemer, hjelp!!!
Lagt inn: 21 sep 2012, 14:18
av Fjalla
Hadde lignende problemer på en merce en gang. Da var det en jordingsledning som var problemet.
Har det oppstått pluttselig eller i forbindelse med motorbytte eller noe?
Re: SAAB 900 turbo 8v 1985 Startproblemer, hjelp!!!
Lagt inn: 21 sep 2012, 15:02
av Paradigm N558
Har hatt samme problem tre ganger på en OG900... er helt sikkert kaldstartsventilen.
Sitter mot toppen med en strømkabel og to bensinledninger.
Er svindyr ny.
Re: SAAB 900 turbo 8v 1985 Startproblemer, hjelp!!!
Lagt inn: 21 sep 2012, 19:42
av saab2012
Vanlige feil med kallstartventil er 1: defekt tempføler eller irr i kontakt på føler(plassert forkant motor). 2:Mangler spenning til kallstartventil,strømmtilførsel fra startmotor(sjekkes ved aktivisering startermotor og prøvelampe på kontakt dyse.3:Avslitt,brudd ledningsnett jordpunkt på innsugmanifoild(posisjon
forkant motor ved løfteøye).4:Irr i kontakt på kallstartventil.
Sjekk av kallstartventil.ventil løsnes og legges ned i flaske-kar.Kjør på starter,skal dusje ca:2-4 sek,avhengig av kjølevannstempratur.Forsiktiget må utøves,da dette er forstøvet bensin(brannfare).Er det ikkje antydning av bensin fra dyse er det feil i kallstartanlegg.Kallstartdysen har sjelden vore feilårsak.