Side 1 av 1

*LØST* Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 00:11
av st900
Holder på med en saab M91, b202i 16V sugemotor. Har følgende problem som jeg ikke finner løsningen på: Bilen starter alltid, av og til lett, men stort sett etter en del chinning. Så er den ganske allergisk mot gassing, før den blir varm. Da går den fint på tomgang, men tviler litt når du gir full gass for så å fjuske ganske mye fra 2800-3200rpm. Etter 3200rpm høres motor normal ut og reagerer greit. Jeg har en følelse av at eksostemperaturen er unormalt høy. Lukter varmt...

Dette er testet/gjort:
-Målt vakum og leitet etter lekkasjer. Alt virker normalt.
-Testet med annen LMM, ingen forskjell.
-Byttet tenningsdeler, NGK plugger og nytt fordelerlokk og rotor.
-Byttet Lambda. Målt lamdasonden, varmer opp normalt, og ved tomgang gir den 30mV ca. Noe jeg syns er veldig lavt, ikke noe pendling mellom høy verdi lav verdi. (Som jeg hadde forventet) Ca samme avlesning med ny og gammel lamda.
-Lest ut feilkoder (Check engine lyser av og til etter kjøring): 12241.

Håper noen har noen tips, begynner å bli litt i villrede nå.

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 01:38
av Hjelle, N6
Feilkode 21141 er dyserelatert, og seier at motoren går magert.
Du kan sjekke motstanden på dysene, ska sjølve dysenel være mellom 10 og 20 ohm, ellers kan du sjå etter glappkontakter ifrå dysene og fram til LH boksa.
Har du tilgong til ISAT kan du også sjekke at dysene jobbar.

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 14:24
av st900
Skal måle motstand i dysene i dag. Har sjekket at dysene "tikker" ved hjelp av "CheckEngine" testene...

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 18:28
av st900
Hjelle, N6 skrev:Feilkode 21141 er dyserelatert, og seier at motoren går magert.
Du kan sjekke motstanden på dysene, ska sjølve dysenel være mellom 10 og 20 ohm, ellers kan du sjå etter glappkontakter ifrå dysene og fram til LH boksa.
Har du tilgong til ISAT kan du også sjekke at dysene jobbar.
Ikke tilgang te isat dessverre. Målt alle dysene. Alle 15.7omh...

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 21:06
av st900
Litt i tvil her nå...

Slik jeg forstår manualen skal man kunne sjekke om pumpa leverer nok ved å måle bensinmengden som kommer ut etter bensintrykkregulatoren. Så tok av slangen fra nedsiden av regulatoren og putta den håpefullt i ett litermål. Direktekobla pumpa ved å "bypasse" sikringa. Pumpa begynner å summe, men det kommer ingenting ut. Lukter ikke bensin en gang. Kobler så av den skrudde koblinga fra fuel-rail til regulatoren. Kjører pumpa litt. Her kommer det bensin. Men har ikke målt hvor mye. Bytter regulatoren, men fortsatt samme resultat.

Betyr dette at pumpa leverer veldig lite? Så lite at regulatoren ikke åpner? Eller har jeg missforstått noe? Kan det evt være ett tett bensinfilter?

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 21:16
av saab2012
Tett eksos:katalysator-potte ???.sjekk

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 21:20
av st900
saab2012 skrev:Tett eksos:katalysator-potte ???.sjekk
ikke tett eksos nei, har akkurat hatt nede eksosen. Vel og merke fra kat og bakover, men det strømmer godt både med og uten potter. Og samme motorproblem uten eksos.

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 21:45
av saab2012
Feil kan ligge i katalysator(innmat som løsner og stenger for eksos)

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 25 sep 2012, 23:53
av st900
saab2012 skrev:Feil kan ligge i katalysator(innmat som løsner og stenger for eksos)
Katalysator er ikke tett.

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 26 sep 2012, 20:34
av saab2012
Sjekk tempraturgiver, kontakt kjølevann+kontroller sikring for lamda.Ellers er det ofte feil med luftmassemåler på denne modellen,Er det prøvd med ny del,eller brukt som også kan være defekt.Ved mager blanding kan det vere måler,pakning innsugmanifoild(falskluft)slanger kullfilter,irr i kontakter dyser.givere etc.Det er ofte en rekke med feilkoder som kommer opp på denne modellen ved feil blandingsforhold som ikkje har direkte tilknytning til feilen eks.dyser.Slett feilkodene og les av på nytt,den feilkoden som kommer opp først er mest sannsynlig realitert til problemet.Ellers er det sjelden problem med motor styreenheten.

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 27 sep 2012, 11:14
av Surbotaab N369
Det skal komme bensin i returen. Om bensinfilteret er tett bør det normalt komme bensin, men mindre mengde. Høres ut som om bensinpumpa di er klar for utskifting gitt...

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 28 sep 2012, 00:18
av Jørgen N237
Var vel omtrent sånn min tilsvarende bil oppførte seg i en liten tid før bensinpumpen tok kveld, dette begynner å bli lenge siden, men høres kjent ut.. Men da var det fra ca. 3000 og oppover.. Men skal sies at bilen på den tiden hadde automat og da oppleves ting kanskje litt annerledes..

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 29 sep 2012, 15:32
av st900
Tok ut bensinpumpa i dag. Viser seg at tanken og pumpa er full av sukker... Kjøpte bilen med feilen, og har lagt merke til at det ikke er låsbart tanklokk :?

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 29 sep 2012, 18:37
av Aleks-ander_N948
Jaja etter mythbusters skal ikke det gjøre noe særlig skade på motoren :D Men hvem gjør sånt :roll:

Re: Saab 900 B202i fjusker ved 3000rpm

Lagt inn: 01 okt 2012, 11:22
av st900
Tok ned tanken og vaska den rein i går, blåste rein pumpe og pumpehus. Monterte sammen igjen. Fylte på ny bensin og bilen går nå fint :) Mulig jeg spanderer på en runde med dyserens... PS det mår være over 5 liter med bensin på en tom tank for at pumpa skal få tak i bensin...Hehe. Har også sjekka retur fra pumpa. Gir hvertfall 1l på 30 sec... Takk for hjelpa folkens.