Bruker dere Saab original verksted ved service?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mrmattis
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 21 aug 2012, 21:01

Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av mrmattis » 18 okt 2012, 11:49

Når dere har behov for service/reparasjoner på deres Saab, bruker dere da Saab original verksted, eller går dere for mekonomen eller andre uavhengige?

Er det noen grunn til ikke å velge original verksted? Store pris forskjeller etc.?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av Helge » 18 okt 2012, 13:15

Service er stort sett å bytte olje og diverse filtere.
De fleste verksteder klarer dette på alle merker.
Det er ofte også billigere å velge et uavhengig verksted.

Bor du i nærheten av Sverige lønner det seg å reise dit.

Fordelen med et verksted som har erfaring med Saab er at de mere erfaring og kan enklere diganostisere bilen. Som oftest.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av zero900t » 18 okt 2012, 17:02

Litt usikker på resten av landet, men hos Saab City i Oslo har man hvertfall 25 % rabatt på deler og jobben også.
Var hos dem her om dagen å servicen er utrolig bra!
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av TiaZzz » 18 okt 2012, 17:16

Jeg har brukt Speedparts og SAABCity. Så ett originalversted og ett uoriginalt SAAB-verksted. :wink:

Begge har jeg vært veldig fornøyd med. Dog skal det sies at på SAABCity så er timeprisen 1000-1100 spenn så selv med en solid rabatt så betaler man godt. De gjør også jobben helt etter WIS, mens på SP så har jeg fått alternative og pragmatiske løsninger. Selvfølgelig etter å ha snakket med Bent eller mekanikerne først for å avtale hva vi gjør. SAABCity skal ha honnør for å ha satt på en del små plastdeksler og småtteri som manglet for typ en femtilapp og leiebilavtalen gjennom klubbavtalen var gull verd.

Alt i alt meget fornøyd med begge to, men det oppleves som svært forskjellige verksteder.

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av N2411 » 18 okt 2012, 22:04

Jeg bruker kun merkeverksted. Ett eksempel: måtte bytte clutch for et par år siden, og Mekonomen var dyrere enn merkeverksted.
Min mening er at det er lite å hente på å bruke frittstående verksteder. Det finnes det masser av eksempler på her på forumet da det kommer til avlesing av feilkoder.
At merkeverksteder og orginaldeler er mye dyrere er en gammel myte.
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

Trig
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 11 aug 2006, 18:46
Sted: Nord-Trøndelag

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av Trig » 18 okt 2012, 22:45

Jeg er godt fornøyd med å bruke merkeverksted.
De vet hva en skal se etter på en service - også svakheter som ikke står oppført i boka som servicepunkt.
Så har de som regel de mest brukte delene tilgjengelige så en får det som treng reparert med en gang (hvis de har tid...).
___________
-03 9-5 2.0t estate

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av TiaZzz » 18 okt 2012, 23:16

N2411 skrev: At merkeverksteder og orginaldeler er mye dyrere er en gammel myte.
Nja. Det der er et generelt utsagn som må stemme for alle ikke-merkeverksteder. Noen av disse spesialiserer seg på et merke og har ikke de samme kravene til kun originaldeler. Dermed kan de bruke deler produsert av fabrikken som produserte delene for bilprodusenten, men som ikke er merket med bilmerket. Evt. ren blåkopi av en tredjepart som har samme eller bedre kvalitet.

Som referanse så kostet en mekaniker 1000-1100 timen på SAABCity, før klubbrabatt. 4-500 på Speedparts. Husker ikke de konkrete detaljene, men jeg kan grave i kvitteringene om ønskelig. Delene har kostet ca. det samme eller vært billigere på SP. I tilbudet jeg fikk sist fra SAABCity så anslo de likt timeantall på en jobb som SP og da er det klart at prismessig vinner SP.

(Nå ble det voldsom SP-reklame her, men jeg mener bestemt at det er et godt verksted)

At generelle verksteder ikke er billigere skal jeg ikke uttale meg om. Bruker dem sjelden, men de gangene jeg har brukt dette så har jeg brukt småverksteder med flinke og billige mekanikere jeg har funnet via bekjente. Har vært innom andre som har vært helt ubrukelige.

samson900
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2012, 21:11
Navn: Harald Falck Løken
Bil: 9000 CSE A50
Sted: Ronglan

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av samson900 » 19 okt 2012, 09:56

Ett godt poeng å bruke merkeverksted ELLER et verksted som kan SAAB. Har brukt Mekonomen i noen år (MB 190E) og det fungerte men Saab 900 kunne dem ikke mye om. Alt var jo greit når jeg leverte bilen men kalibrering og elektronikk var det dårlig med. Slitsomt å krangle i etterkant.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 okt 2012, 10:12

Uavhengige verksteder skal man følge opp. Ved service kan det være så enkelt som å sjekke at de faktisk bruker olje med korrekte spesifikasjoner på motor og gir, spesielt automatkassene skal man ikke helle "hva som helst" på.

Er det snakk om motorstyresystem på nyere saaber med turbo så er det ofte bare tull å levere bilen til uavhengig verksted, da Saabs systemer er spesielle. Kompetansen på de mer komplekse tingene på styresystem er tynn nok på merkeverksteder...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av na_X » 19 okt 2012, 15:33

En av grunnene til at enkelte verksteder er rimeligere enn merkeverksteder på spesielt deler, er nok fordi de ikke bruker orginale deler.. Noen ganger så er de uorginale delene like bra eller faktisk akkurat samme produsent som de orginale delene, men det hender også at de ikke holder mål (slik som styrelager og toppdekselpakning for å ta noe småtteri).
Men uavhengige verksteder har nok enklere for å ta imot et sett med powerflex-foringer hvis man leverer inn bilen for å bytte dette enn merkeverksted da disse gjerne kalkulerer inn deler inn i prisen og kanskje tar seg mer betalt for å bruke 3.parts deler..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Bruker dere Saab original verksted ved service?

Legg inn av Jørgen N237 » 20 okt 2012, 03:38

Jeg for min del har et ikkemerkeverksted som jeg har brukt på det meste, der en mekaniker har litt tidligere erfaring med saab (reint privat er han vw mann), gitt meg gode priser, har selv kjøpt olje og filter som de har brukt, diverse andre deler har de bestilt fra saabforhandler eller sin kjede (bilextra) etter avtale. Er kjempefornøyd med dette. Bruken av dette verkstedet er litt fordi mitt nærmeste saabverksted er 7 mil unna, in the middle of nowhere i forhold til å finne på andre ting når bilen er på verksted (har alltid vært vanskelig med leiebil/lånebil). Kommer til å fortsette å bruke mitt "lokale" verksted, som har gratis lånebil og tar imot/leverer tilbake bilen igjen på kveldstid..

Så mitt råd, finn et verksted du føler deg trygg på, følg opp hva du får og mas heller en gang for mye enn en gang for lite om ting om nødvendig..
Styrer med DAB og AUX

Svar