Side 1 av 3

Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 26 okt 2012, 19:58
av Saab_9-5
Hei. Har kjøpt (idag) en SAAB 9-5 2.0 Turbo 192hk (2000 modell) som nettopp fikk et turbohavari. Motor gikk fint, men etter noen km så røyk det godt med blå røyk ved gasspådrag, alt kraft forsvant fra motor og jeg stoppet motoren. Går utifra at det er turboen som må byttes her. Havariet skjedde ganske plutselig uten forvarsel. Er dette en svakhet på denne motoren?

Det var også kommet en del motoroljesøl ved påfyllinglokket til olje. Har ikke sett så mye på dette da bilen er på verksted nå. Ellers virker det som bilen er utrolig godt vedlikeholdt. (km 190.000)

Hvilken pris er det på ny turbo til denne modellen? Kan det være andre ting som er ødelagt som følge av dette? (intercooler, katalysator e.l.) Hva anbefales: Ny eller overhalt turbo? :?:
Hilsen bekymret Saab eier. :(

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 26 okt 2012, 20:23
av Kristian N2215
Høres utelukkende ut som turbo. Hvis den turboen har sittet i bilen i 190 000 km så er det ikke for tidlig at den røyk.
Min røyk på 143 000 km. Problemet med denne motoren er oljesludge. Søk på det på forumet her, så får du en bedre forklaring på hva det er og hvorfor det oppstår.
Dette kan ha tettet igjen oljetilførselen til turboen, og i verste fall oljesila i bunnpanna. Da kan du ha fått et problem med resten av motoren også.
Derfor anbefales det at du sjekker om sila er tett ved å ta ned bunnpanna. Hvis den er det, kan det være en idè å få sjekket resten av motoren.
Hvis du skal bytte turbo, så må du huske på å bytte oljetilførselsrøret til turboen, og bytte veivhusventilasjonen.
Du får kjøpt komplett overhalt turbo med monteringsdeler og oljefilter på speedparts til under 6000kr.
Hvis du ikke har kjørt langt med bilen etter at turboen røyk, så behøver du ikke å tenke på intercooler eller katalysator. Gikk fint med begge deler hos meg i hvertfall.

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 26 okt 2012, 21:27
av Saab_9-5
Takk for svar :) Har gitt beskjed til verkstedet at de må ta av bunnpanne og rense godt.

Håper det ordner seg med en ny turbo. Hadde kun kjørt bilen 1 time før den røyk. Heldigvis skal forrige eier hjelpe med verkstedregningen. Håper den ikke blir for høy.
Fikk prisanslag av Saab verksted på 15,000,- med deler og arbeid. Venter på pris fra det lokale verkstedet her jeg bor.

Har også sendt epost til Norsk Turbo Service for tilbud.

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 26 okt 2012, 22:16
av Kristian N2215

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 10:40
av Pål N526
Ta kontakt med neobrothers i uk. Oppgrader gjerne til en aero turbo, men da bør du helst få annen sw8-)

/ Pål

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 13:29
av Ingvar N629
Pål N526 skrev:Ta kontakt med neobrothers i uk. Oppgrader gjerne til en aero turbo, men da bør du helst få annen sw8-)

/ Pål
Drar med seg nye vannrør da, og det koster jo noen kr det og...

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 15:38
av Saab_9-5
Vil holde bilen orginal. 192hk var mere en nok merket eg :)

Men eg lurer litt på hva årsaken til havariet kan være. Forrige eier var en eldre mann som har behandlet bilen meget pent.
Er turboen en svakhet på disse motorene? Slitasje? For lite kjøling?

Var en del oljesøl da jeg åpnet panseret. Kan dette indikere noe, eller er det olje som har kommet i retur etter turboen skar seg? :?:

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 15:49
av Kristian N2215
Turboen har nok skjært seg pga. mangel på olje (mest sansynlig). Da turboen min røyk, så knakk akslingen og den ene delen hadde kjilt seg helt fast. Der var også eneste eier en pensjonist. Turbo er dessverre ikke evigvarende på noen bilmodeller, så man må regne med at den takker og bukker for seg en eller annen gang. På motoren din skyldes det som sagt mest sannsynlig tett oljetilførsel pga. oljesludge. Dette leser du som nevnt tidligere mer om hvis du søker det opp.

Dette oljesølet ditt... kan du forklare litt nærmere hvor det kommer fra? Oljepåfyllingen skrev du, men trenger litt mer enn det... Første som slo meg når du sa det var egentlig veivhusventilasjon. Men kan også bare være lekk toppdekselpakning.
Er forresten 192Hk Orginalt?

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 15:58
av Saab_9-5
saab91 skrev:Turboen har nok skjært seg pga. mangel på olje (mest sansynlig). Da turboen min røyk, så knakk akslingen og den ene delen hadde kjilt seg helt fast. Der var også eneste eier en pensjonist. Turbo er dessverre ikke evigvarende på noen bilmodeller, så man må regne med at den takker og bukker for seg en eller annen gang. På motoren din skyldes det som sagt mest sannsynlig tett oljetilførsel pga. oljesludge. Dette leser du som nevnt tidligere mer om hvis du søker det opp.

Dette oljesølet ditt... kan du forklare litt nærmere hvor det kommer fra? Oljepåfyllingen skrev du, men trenger litt mer enn det... Første som slo meg når du sa det var egentlig veivhusventilasjon. Men kan også bare være lekk toppdekselpakning.
Er forresten 192Hk Orginalt?
Bilen står på verksted nå så får dessverre ikke sett nærmere på oljesølet, men det var rett under oljepåfyllingslokket.
Står 141 kW i vognkortet, forrige eier forklarte at det var en spesiell modell. Har ikke sett noen andre 9-5 med denne motoren.


Kan jeg bruke noe oljeflush for å fikse dette oljesludge problemet? Er kjedelig om den nye turboen skjærer seg også. :( Forrige eier skiftet motorolje på rundt 15,000 og var nøye med dette. Eg kommer nok til skifte hver 10,000.

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 16:32
av Pål N526
Maks 10k om du langkjører med bilen. Tipper tidligere eier har kjørt korte turer der mororen ikke blir tilstrekkelig varm. Da er intervall på 15k i meste laget.

Undrer meget på hvor all den olja kommer i fra?

/ Pål

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 16:38
av Helge
saab91 skrev: Er forresten 192Hk Orginalt?
Noen 2.0 9-5 ble levert med 192HK orginalt fra fabrikk.

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 16:41
av Helge
Saab_9-5 skrev:
Kan jeg bruke noe oljeflush for å fikse dette oljesludge problemet? Er kjedelig om den nye turboen skjærer seg også. :( Forrige eier skiftet motorolje på rundt 15,000 og var nøye med dette. Eg kommer nok til skifte hver 10,000.
Ikke for å svartmale, men hvis turboen din har røket pga manglende olje er nok motoren din ganske så sliten også.
Du kan prøve å rense den, men min erfaring er at skaden egentlig allerede har skjedd når turboen ryker.
Men du kan jo være heldig.
Sjekk strammeren på registerkjedet.

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 16:43
av little_e
Var ikke 192 hk et trimkit man kunne få kjøpt originalt 98-00, og 01-05 fikk man kjøpt 185 hk, i forbindelse med at fra 01 man gjorde om på dyser og motorstyring på B205-motoren?
Fra 01 har vel såvidt meg bekjent alle B2x5-motorene samme dyser, om du har 150 eller 260 hk.

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 17:07
av Saab_9-5
Pål N526 skrev: Undrer meget på hvor all den olja kommer i fra?

/ Pål
Legger ved to bilder av oljesølet. Dette sølet kom rett etter turboen havarerte.

Bilde

Bilde

Re: Turbohavari? 9-5 2.0 Turbo

Lagt inn: 27 okt 2012, 17:12
av Kristian N2215
Jeg husker ikke hvor jeg hørte det, men ble frarådet motorflush. Særlig hvis jeg hadde ny turbo. Da fastkoksa olje kunne løsne i flak og blokkere oljetilførsel på nytt, som da ville føre til nytt turbohavari. Så jeg droppa det. Oljesila mi hadde bare noen få partikler i seg, og litt koks i bunnpanna. Renset dette, og har kjørt snart 20 000 km uten problemer.
Lurer forresten på hvordan man sjekker kjedestrammeren?