I og med at jeg aldri har vært i nærheten av en T8 som er 100% frisk, så dukker det opp noe spørsmål i forhold til turbotrykk.
Det første er, hvor langt opp på skalaen skal nåla bevege seg ved henholdsvis grunntrykk og fult trykk?
Ved grunntrykk kom jeg i utgangspunktet 2mm inn på det gule feltet, og ca midt på med APC innkoblet.
Jeg kjørte en rask tur med wastegate frakoblet bare for å teste, og da lada den godt inn i det gule feltet.( ikke fult pådrag da selvfølgelig)
Jeg stramma wastagatestaget en hel runde, nå ender jeg ca4mm inn i det gule feltet på gunntrykk og nesten til det oransje feltet med APC innkoblet. Probleme er bare at nå har jeg ca 6mm forspenn på wastegate, noe som er nesten doblet så mye som det skal være i følge verkstedhåndbok.
Hvordan skal dette være når alt er i orden? Bilen er forresten en M87 T8 og APC har nr. 7524119 om det har noe å si. EGR og er også blokkert mellom innsug og ventil.
Neste steg i prosessen er å skaffe tak i gradert måler og sjekke hva trykket egentlig ligger på.
Ladetrykk OG900 T8
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Ladetrykk OG900 T8
Vanskelig å gjette på hvor høyt ladetrykk du har når du sier 4mm inn på det gule og slikt. Skaff deg en skikkelig ladetrykksmåler, så kan du feilsøke skikkelig også 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ladetrykk OG900 T8
Skal vi se, da har man GLT= 0,33-0,34 Bar, og fult trykk lik 0,65 i 2. og 3. gir og 0,75 i 4. og 5.
Trykket vareirer noe oppover fra 0,65 i 2. og 3. gir til 0,75 Bar. Ellers virker alt helt fint
Trykket vareirer noe oppover fra 0,65 i 2. og 3. gir til 0,75 Bar. Ellers virker alt helt fint

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Ladetrykk OG900 T8
Det er fint trykk det
Mener å huske at på t8 skal GLT ligge på rundt 0,35 og 0,75 er topp
Kos deg


900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ladetrykk OG900 T8
Tja, da er man vel fornøyd da. Var i alle fall en kjempeartig bil å kjøre 
Men er det normalt at man ikke når 0,75 i 2. og 3. gir?

Men er det normalt at man ikke når 0,75 i 2. og 3. gir?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Ladetrykk OG900 T8
Når man måler GLT så skal man ifølge håndboka ligge på ca. 3000RPM stabilt med full gass, her fungerer 3.giret best, og tilpasse med bremsen slik at man ligger på 3000 RPM. Turboen trenger motstand for å lade, så man trenger ikke å få full lading før på 2.giret nei. Trenger vel 3500RPM fort også for å lade fullt med T8 i motsetning til T16 som får ladetrykket tidligere.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Ladetrykk OG900 T8
na_X skrev:Når man måler GLT så skal man ifølge håndboka ligge på ca. 3000RPM stabilt med full gass, her fungerer 3.giret best, og tilpasse med bremsen slik at man ligger på 3000 RPM. Turboen trenger motstand for å lade, så man trenger ikke å få full lading før på 2.giret nei. Trenger vel 3500RPM fort også for å lade fullt med T8 i motsetning til T16 som får ladetrykket tidligere.
Jess, GLT ble målt med 3000RPM i 3.gir

