Side 1 av 1

Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Lagt inn: 30 okt 2012, 14:28
av Lars Bergersen
Hei,

Min 1995 9000 2.3 Aero med automatgear gir i overkant mye ladetrykk i visse sammenhenger...? :roll:

I 1. og 2. gear, samt ved helt full gass, regulerer ladetrykket seg akkurat som det skal. Dvs at det går opp, litt inn på det røde for så å reduseres og stabiliseres i overgangen mellom orange og rødt på ladetrykksinstrumentet.

Når bilen går i 3. eller 4. gear så øker trykket (avhengig av gasspådrag) helt til bankesensor (eller noe annet lurt) kutter tenninga. Dette "kontrollerer" jeg ved å følge med på trykkmåleren og regulere gasspådraget ihht dette, men det beste hadde jo vært å ha det helt i orden da.

Er det noen som har en enkel forklaring og fiks på dette?

Mvh Lars

Re: Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Lagt inn: 30 okt 2012, 14:40
av Kristian N2215
Sjekk de små slangene som går fra turboen til magnetventil, og fra wastegate til magnetventil. Disse er essensielle for å kunne begrense turbotrykket. Det at det fungerer fint i 1. og 2. gir har kanskje noe med momentbegrensningen som orginalt er programmert inn for de laveste girene. Dette kan sikkert andre svare bedre på.

Re: Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Lagt inn: 30 okt 2012, 14:45
av Ingvar N629
Sjekk grunnladetrykket med en gradert måler. Napp ut sikringa til magnetventilen (APC) og se hva du får av trykk ved full gass rundt 3000 rpm. Skal ligge på 0,4 bar.

Re: Ladetrykk - 1995 9000 2.3 Aero m automat.

Lagt inn: 31 okt 2012, 20:29
av Lars Bergersen
Det virker jo som om at magnetventil med tilhørende vacumslanger etc er i orden da ting fungerer som det skal på 1. og 2 gear, samt ved full gass....? Finnes det noen "gearkassestyringsboks" som kan være innvolvert her?