Side 1 av 1
lysproblemer 95
Lagt inn: 06 nov 2012, 19:05
av zero900t
'Har et rart problem på min 2002 95.
Av og til mister jeg venstre frontlys. Så kommer det igjen. Blinker x antall ganger også dør den helt. og da begynner den automatiske lyshøydelampa inne i bilen å lyse.
Jeg trudde det var bakre justeringsarmen på sensoren da den var knekt

men har bytta den og problemet vedvarer.
Det merkelige er at om man skrur av bilen og starter på nytt er alt i orden.
Skjer ikke på hver kjøretur men selvfølgelig som oftes når det er mørkt...
Har også prøvd å bytte lysreleet i motorrommet uten at det hjelper.
Noen som har et lurt tips eller vært borti dette før????
Bilen har bixenon. kan det være så enkelt at pæra er på vei til å ryke? sikkert svindyr pære...
Re: lysproblemer 95
Lagt inn: 12 nov 2012, 11:55
av zero900t
Ok jeg har funnet ut følgende.
Om jeg drar ut lysreleet i motorrommet og setter det inn igjen funker lysa en 2-4 dager. før jeg får samme problemet igjen og tar det ut og setter det inn igjen så er alt ok en periode.
HVA kan ha dårlig kontakt? nedi selve sikringsboksen?
Kan det hjelpe med no elektrocleen?
Jeg HATER ledninger og releer!!!!

Re: lysproblemer 95
Lagt inn: 12 nov 2012, 14:21
av Paradigm N558
Ta ut relèet, knekk det opp og lodd over punktene inni det.
Re: lysproblemer 95
Lagt inn: 12 nov 2012, 15:51
av henrik
Kan være dårlig kontakt jah, mn kanskje ikke i releet siden d holder i fire dager som du sier.. letteste å prøve er å børste kontaktpunktene på releet, tilogmed ta av den øverste plasten på holderen og ta en titt neddi.. xenon pærene drives av holdespenning etter de er tent, og vist denne fraviker litt så blafrer det. Dette kan du se igjen om pærene er varme og du setter over i parklys. Da kan d blafre en stund før d slukker helt. Elektrorens er ikke farlig d, bare ikke fyll hele sikringsboksen med det:)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
Re: lysproblemer 95
Lagt inn: 12 nov 2012, 17:33
av zero900t
henrik skrev:Kan være dårlig kontakt jah, mn kanskje ikke i releet siden d holder i fire dager som du sier.. letteste å prøve er å børste kontaktpunktene på releet, tilogmed ta av den øverste plasten på holderen og ta en titt neddi.. xenon pærene drives av holdespenning etter de er tent, og vist denne fraviker litt så blafrer det. Dette kan du se igjen om pærene er varme og du setter over i parklys. Da kan d blafre en stund før d slukker helt. Elektrorens er ikke farlig d, bare ikke fyll hele sikringsboksen med det:)
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
det er helt korrekt, lysa blinker som en bil med blålys om man vrir over til parklys.
Jeg veit at dynamone synger men det er et lager som er dårlig. har ny dynamo liggende tror du problemet vil forsvinne om jeg får surra meg til å bytte den?
Re: lysproblemer 95
Lagt inn: 12 nov 2012, 18:28
av henrik
Noen får bare stoppe meg om jeg tar feil, mn såvidt meg inneforstådt så er det følgende fakta om xenon. Xenonlyset tenner med en høyspentgnist (20000+V) for å starte fordampingen av metallet i pæra. Så tar ballasten/trafoen over ved å holde stabilt ca 60V inn på pæren. Om du mister 60V og du ikke får ny tennpuls feks ved dålig kontakt vil lyset begynne flimre og trenger ny tennpuls får å få stabilisert ioniseringen av metalldampen i pæra. Om det er dårlig kontakt entn i releet eller i holderen. Så kan du oppleve å miste holdespenning. D at problemet avtar en stund ved inn og uttak av relee kan jo tyde på dårlig kontakt som blir bedre ved at kontaktpunktene blir beveget på. Prøvelån ett relee fra en annen niofemma med xenon eller lodd over evt ta opp sikringsboks og rens inni.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
Re: lysproblemer 95
Lagt inn: 12 nov 2012, 20:05
av zero900t
henrik skrev:Noen får bare stoppe meg om jeg tar feil, mn såvidt meg inneforstådt så er det følgende fakta om xenon. Xenonlyset tenner med en høyspentgnist (20000+V) for å starte fordampingen av metallet i pæra. Så tar ballasten/trafoen over ved å holde stabilt ca 60V inn på pæren. Om du mister 60V og du ikke får ny tennpuls feks ved dålig kontakt vil lyset begynne flimre og trenger ny tennpuls får å få stabilisert ioniseringen av metalldampen i pæra. Om det er dårlig kontakt entn i releet eller i holderen. Så kan du oppleve å miste holdespenning. D at problemet avtar en stund ved inn og uttak av relee kan jo tyde på dårlig kontakt som blir bedre ved at kontaktpunktene blir beveget på. Prøvelån ett relee fra en annen niofemma med xenon eller lodd over evt ta opp sikringsboks og rens inni.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2
Har bytta rele så da må jeg bare åpne sikringsboksen å rengjøre nedi der...
Prøver først med no electro cleen så får jeg se om det hjelper. takk så langt!