Side 1 av 2

Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 01:35
av Saab_9-5
Har fått noe ulyd fra drivreim, mest sannsynlig et løpehjul. Har bestilt dette: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... /sats.html repsettet fra Speedparts.

Men er blitt veldig i tvil hvilken jeg skal velge. Min motor har den lange reima (9-5 2.0T 2000 model)
Skal jeg velge med eller uten ekstra løpehjul (Nr. 2 på bildet)

Bilde

Etter å ha lest disse to postene er jeg enda mere i tvil :?

viewtopic.php?f=12&t=33162&hilit=bytte+multireim
viewtopic.php?f=12&t=23555&hilit=bytte+multireim

"Det kan komme ulyd fra den kort reima"? "Den lange reima er verre å montere pga. plasseringen til løpehjul nr.2"? (bilde)

Noen som har erfaring fra dette område som kan komme med tips? :D Er det mye arbeid å bytte?
Fant denne: http://photo.platonoff.com/Auto/2004092 ... _belt/?all veiledningen. Ser jo ut som en grei jobb :)

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 02:47
av Helge
Det like trangt å montere begge.
Ta den korte. Da har du ett mindre løpehjul som kan gå i stykker.
Jeg bruker ca 30 minutter på å montere en slik reim.
Har du ikke gjort det før så regn minst en time.

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 08:12
av Ingvar N629
Jeg bruker konsekvent lang, både på bilene her i huset og på motorene jeg har bygget. Den korte gir raskere ulyd fordi den har mindre friksjonsareal rundt servopumpehjulet.

Eneste grunn til å montere den korte er hvis du ikke klarer å bytte det midterste løpehjulet når det ryker (trangt).

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 10:49
av Helge
Denne ulyden har jeg ikke hørt om før.
Kjører selv med kort reim på min egen og har aldri hørt noen ulyd.
Setter også på kort reim på alle jeg bytter. Og ingen har klaget på ulyd.
Kommer den på alle biler?

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 11:01
av Kristian N2215
Her står det at saab gikk tilbake til den lange reima pga. klager om ulyd og vibrasjoner.
Er forresten en fin veiledning også :)
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/bel ... p?nsteps=3

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 11:06
av TiaZzz
Hvordan utarter ulyden seg og er det noe man kan gjøre for å fremprovosere feilen?

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 13:03
av Saab_9-5
Har nå lokalisert hvor ulyden kommer ifra. Den kommer fra drivhjulet :( :(

Tok av dekselet og startet motoren. Er ingen ulyd når motoren er kald og nettopp startet. Lyden kommer først etter 2-3 minutter.
Hva kan det være :?: er det naglene som tar borti motoren? Hva er det som forårsaker dette? #-o

Legger med en liten video av drivhjulet med denne lyden:
http://www.home.no/remypenev/IMG_1396.MOV

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 17:47
av Saab_9-5
Ringe til delelagert til Hellestø for å sjekke pris på drivhjul.

Det var 1000,- for hjulet og 2500,- for viberasjonsdemper. Hvor sitter den? Bak hjulet?
Bilde

De hadde ikke erfaring med at det var drivhjulet som laget ulyd. Kan det være at det er reima? Eller at ulyden kommer fra et annet sted? Virker som lyden forsvinner med litt turtall.
Er merkelig at lyden kommer først etter noen minutter når motoren er startet :? :?


Fikk også beskjed av verkstedet at lang reim var det beste å montere. Kunne bli ulyd med kort.

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 17:53
av Ingvar N629
Hva slags lyd er det? Metall mot metall? Skruene som reimhjulet er festet til vibrasjonsdemperen med kan skru seg ut og grave seg inn i oljepumpehuset. Vibrasjonsdemperen er "kjernen" i hjulet og er vulket gummi.

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 18:10
av TiaZzz
EPC sier vibrasjonsdemperen er erstattet med delenummer 30585298 -
http://www.ebay.com/itm/Engine-Harmonic ... d7&vxp=mtr
Hjulet erstattet med 30551867 -
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Saab-9- ... 2324f9ff68

Fant ingen sjapper som solgte begge i farten. Man bruker å spare frakt på det. Så har du tid til å vente så er det penger å spare.

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 19:04
av Saab_9-5
Ingvar N629 skrev:Hva slags lyd er det? Metall mot metall?
Du kan høre litt på videoen eg postet link til. Eg synes det høres ut som en "gummi" lyd. Synes ikke det høres ut som metall mot metall.

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 19:10
av Ingvar N629
Prøvd å kjøre den uten reim?

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 19:55
av Saab_9-5
Ingvar N629 skrev:Prøvd å kjøre den uten reim?
Tenkte eg skulle prøve uten reim når eg fikk den nye reima. Så slipper eg å ta den gamle av og på igjen. Eller kan eg kanskje bare slakke reima og så ta den av drivhjulet? For å så tvinge den på igjen etterpå? :?:

Hvor lenge kan eg la motoren gå uten reima på? vannpumpa slutter jo å gå uten reima.

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 14 nov 2012, 20:00
av Saab_9-5
Men om eg tar av drivhjulet og finner ut at det er de seks skruene til vibrasjonsdemperen som har skrudd seg ut og gnager inn i oljepumpehuset. Kan det være nok med nye skruer? Eller er det noe annet eg bør fornye med det samme?

Re: Bytte drivreim. Hvilken type?

Lagt inn: 26 feb 2014, 22:16
av Mmariner
God kveld STC medlemmer. Har en Saab 9-5 2.3 2001 modell, og der er reim gangen slik det er i høyre figur. I Haynes boka er bare venstre figur tegnet. Uansett, jeg var på kjøring hjem i går kveld, og plutselig mista jeg lading og servo. Skjønte raskt hva som hadde skjedd, og sjekket. Reima var hoppet av (!!!). Noen som har vært bort i at det har skjedd??? Når jeg hadde fått bilen i garasjen og over grava så sjekket jeg alle hjul og lede hjul, og det viser seg at lede hjulet på reimstrammeren wobler og har kast, og faktisk skraper mot motorblokka. Når motoren går så ligger reima 2-3 mm utafor kanten av hjulet. Antar det har vært årsaken til at den har klart å kaste seg av. Det jeg nå vil spørre om er, hvordan skifter man lettest strammer hjulet? Kan det være lettest å skifte hele strammeren med hjulet komplett?? Finner ikke noen tegninger om hvordan det skal gjøres, og har ikke helt klart å se for meg dette heller. Kan nesten se ut som at motoren må støtte jekkes og det festet som er på høyre side fjernes for å komme til. Takker for tips og ideer. GEJ