Side 1 av 2
apc måler
Lagt inn: 01 des 2004, 13:33
av hotti
min turbo/apc måler har hengt seg opp midt imellom grønn og gul feltet...kan det være på grunn av at turboen min er helt utslitt,eller er det noe annet??? den sto sånn da jeg kjøpte bilen,men fikk en nyoverhalt turbo med,har bare ikke fått skiftet den enda...

står den helt stille?
Lagt inn: 01 des 2004, 13:49
av Petter 900 T
står den helt stille? hvis så er vakumslangen falt ut/ i klem.
Evt måleren som har tatt kvelden.
går bilen bra, har den ladetrykk?
Petter
Lagt inn: 01 des 2004, 14:15
av Frode N073
eg og sleid med det problemet når eg hadde 900'en. det viste seg at trykk-slangen som kom igjennom torpedoveggen vridde seg når'an fekk trykk/vakum og då låste nålå seg. dette skjedde som regel når eg starta bilen, men hente et par ganga når eg kjørte og.
Lagt inn: 04 des 2004, 14:04
av hotti
jeg prøvde å se på di slangene som er under dasjbordet,men ble ikke klok...

skal prøve og ta ut instrumentene å se bak om det er noe som kunne skjedd dær..
bytta turboen igår men nåla står like fast..hvor er vakumslangen festet forran?
såg også at det var festet vakumslanget til bryterne ved brems og clutshpedal,har ikke sett det før,så jeg må nesten spørre hvorfor det? vil lære litt nytt nå...
og ja,rett forran apc boksen under dasjbordet var det en liten rund hvit sak med to slanger til på toppen og tre lednigkontakter til under,men det var bare to ledniger festet til den,(di var hvite med grønn stripe på) hva er den boksen til,og skal det være en ledig kontakt på den,såg det var montert en jord (-) ved siden av,men den hadde ikke kabelsko så lurte på om den skulle dit? sikkert ikke..
har aldri vært borti vakumsaker før så jeg trenger hjelp fra dere som kan dette,håper det går bra...

Lagt inn: 04 des 2004, 21:28
av Hjelle, N6
OK.
Det du skal sjekke er kort og greit slangen ved innsuget. Der har du ein vacuumslange som går inn i bilen, altså inn gjennom torpedoveggen på venstre side av bilen. Sjekk aty den slangen er heil og fin, at du ikkje har noko lekasje, og at den ikkje ligg i klem. Om den gjer noko av dei tinga eg nemnde vil du mest sansynlig ikkje få bevegelse på målaren i det heile tatt.
Dei vacuumslangane du ser under dashbordet er mest sansynlig til cruicecontrollen. Der er også nokre elektronikkbokser under dashbordet på venstre side som høyre cruice-en til.
Har du ein M85 eller gamlare 900 har du APC-boksa under baksetet, har du ein M86 eller nyare har du APC-en i venstre framskjerm.
Lagt inn: 04 des 2004, 23:02
av Tor N12
På 9000 er det ikke uvanlig at slangen hopper av på gjennomføringa i torpedoveggen. Begynn med å se i motorrommet, løft av lokket på "akvariet" da vil du se slangegjennomføringa der. Hvis den sitter på så må du sjekke inne i bilen. Du trenger ikke ta ut innstrumentene, det holder at du tar av toppen av innstrumentpanelet.
"dingsen" under dasjbordet kan være trykkvakta, den skal kutte motoren hvis ladetrykket blir for høyt. Vilken årsmodell har du? Kan sjekke skjema for å finne ut det med ledningene...
Lagt inn: 04 des 2004, 23:15
av Hjelle, N6
Usj såg i ein annan post at du hadde 9000, men grunnprinsippet med vacuumslangen er den samma, er berre ikkje so opplagt å sjå som på 900. APC-boksa sit vel også i "akvariet", men det beror vel på modell.
Lagt inn: 04 des 2004, 23:19
av Tor N12
APC-boksen kan også sitte under førerstolen...
Lagt inn: 04 des 2004, 23:34
av Hjelle, N6
TT skrev:APC-boksen kan også sitte under førerstolen...
Kjapp orientering, APC-boksa sat vel under førarstol til Trionic-en kom, altså M92 og eldre har APC under førarstol, M93 og nyare har den i akvariet?
Lagt inn: 04 des 2004, 23:39
av Surbotaab N369
hei..
ett lite tips...
ta av vacumslangen på innsuget og blås i den...
da får du ihvertfall vite om det er en slange som har hoppa av eller ikke.....
Lagt inn: 04 des 2004, 23:45
av Tor N12
ralle skrev:ta av vacumslangen på innsuget og blås i den...
da får du ihvertfall vite om det er en slange som har hoppa av eller ikke.....
Det enkle er ofte det beste

Lagt inn: 04 des 2004, 23:49
av Surbotaab N369
ikke sandt...
teori er ikke noe uten praksis vettu.... hehe
Lagt inn: 05 des 2004, 17:54
av hotti
hadde løst fronten på dasjbordet igår,tok av slangen på instrumentet å blåste i slangen,da kom det luft ut den ene slangen på innsuget og på inntaket på den svarte runde saken(hva er den til?) som er koblet til på luftfilterslangen..
blåste også inn på instumentet å da gikk den opp på rødfeltet,når jeg stoppet å blåse så ble den stående mellom grønn å gul feltet..

prøvde og suge i slangen,å da virket det som at den gikk ned mot grønt,mulig det bare var synsbedrag?

Lagt inn: 05 des 2004, 18:09
av Surbotaab N369
hadde løst fronten på dasjbordet igår,tok av slangen på instrumentet å blåste i slangen,da kom det luft ut den ene slangen på innsuget og på inntaket på den svarte runde saken(hva er den til?) som er koblet til på luftfilterslangen..
blåste også inn på instumentet å da gikk den opp på rødfeltet,når jeg stoppet å blåse så ble den stående mellom grønn å gul feltet.. prøvde og suge i slangen,å da virket det som at den gikk ned mot grønt,mulig det bare var synsbedrag?
den svarte duppedingsen du mener?? er ikke helt sikker på hva du mener der men.... her er ett bilde som viser hvordan viseren skal stå:

Lagt inn: 05 des 2004, 18:22
av hotti
ja nåla mi står slik..men den røret seg ikke i det hele tatt når jeg kjører..

den svarte saken som jeg mener er festet på slangen mellom luftfilter og turbo,ser nesten ut som en popoff ventil,vet ikke om det er den som kansje skal holde turbotrykket oppe?
