Side 1 av 1
9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 17 nov 2012, 21:21
av Toris56
Hei:) min onkel har ein 2001 modell 9-5 Aero, der han glømte å sette på handbrekket og lot bilen stå i Drive på ein ferjetur der ferja la til kai i godt og vell 60KM/T

etter dette begynte den å slure, for så å plutselig koble inn. Noken som har forslag til kva problemet kan ver, og eventuell løysning?:) takker for svar!

9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 17 nov 2012, 21:36
av doo-kie
Sjekket olje nivået på kassen?
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 18 nov 2012, 03:15
av Singsaker
Toris56 skrev:Hei:) min onkel har ein 2001 modell 9-5 Aero, der han glømte å sette på handbrekket og lot bilen stå i Drive på ein ferjetur der ferja la til kai i godt og vell 60KM/T

etter dette begynte den å slure, for så å plutselig koble inn. Noken som har forslag til kva problemet kan ver, og eventuell løysning?:) takker for svar!

Er det skade som har oppstått pga hard landing på fergekaia så er fergeeier pliktig i å dekke den skaden, men om det er mulig eller ikke vet ikke jeg!
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 18 nov 2012, 03:50
av little_e
...og her vil jeg vel tro at det er bileiers ansvar å bevise det var fergeeiers/fergedrifters kjøremåte som ødela girkassen, da de trolig kan hevde at den (automatkassen) var på randen av kapitulasjon uansett...
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 18 nov 2012, 03:53
av Hjelle, N6
at ferja går i kaia i 60 km/t er ganske usansynlig, om du halverar det er du nok nærmare sannheita. Er få ferjer som går med noko meir enn rundt 15 knop, noko som er ca. 28 km/t...
Men oljenivå er nok smart å sjekke, lenge sidan oljen var bytta?
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 18 nov 2012, 11:55
av Toris56
Tusen takk for svar

Det med hastigheten var nok ment som ein spøk, men det gikk vist heit for seg idet den traff kai:(
Tviler på at oljenivået er kontrollert, han har ikkje hatt bilen så lenge, og ka forige eiger har jort er uvisst:)
9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 18 nov 2012, 11:58
av doo-kie
Da begynner du med å sjekke nivået på olja, sjekk samtidig fargen. Den skal være rød å blank, ikke brun å lukte svidd.
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 19 nov 2012, 02:50
av Singsaker
little_e skrev:...og her vil jeg vel tro at det er bileiers ansvar å bevise det var fergeeiers/fergedrifters kjøremåte som ødela girkassen, da de trolig kan hevde at den (automatkassen) var på randen av kapitulasjon uansett...
Om ferga krasja med kaia så er det fergeeiers ansvar å dekke skader som følge av det, så må bileier sannsynliggjøre at det var den smellen som rev automatkassen pga parkfunksjonen!
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 19 nov 2012, 12:30
av little_e
Og da er vi jo like langt, siden girkassen stod i D (Drive), og derfor skal det ikke skje spesielt mye om bilen beveger seg noen meter. Husk at bilen kan jo taues...
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 19 nov 2012, 15:50
av Singsaker
little_e skrev:Og da er vi jo like langt, siden girkassen stod i D (Drive), og derfor skal det ikke skje spesielt mye om bilen beveger seg noen meter. Husk at bilen kan jo taues...
Står den i Drive så kan den jo beveges, kan ikke skjønne at automaten skal ha tatt skade av det? satt han i bilen når det skjedde?
Re: 9-5 AERO automat trøbbel
Lagt inn: 19 nov 2012, 23:15
av Toris56
Singsaker skrev:little_e skrev:Og da er vi jo like langt, siden girkassen stod i D (Drive), og derfor skal det ikke skje spesielt mye om bilen beveger seg noen meter. Husk at bilen kan jo taues...
Står den i Drive så kan den jo beveges, kan ikke skjønne at automaten skal ha tatt skade av det? satt han i bilen når det skjedde?
Står den i Drive så tilsvarer det vell at den står i gir, og at det kan ha skjedd noke med det å gjera? men evt. sleping skal vell fåregå i neutreal(fri)? Ja, eg meiner han sa den sto i Drive med hele familien i bilen i det det det skjedde
Det er ei stund sia dette skjedde no, i og med at ikkje alt går like raskt der i gården, så den FERJA(

) med erstatning er vell gått:)